Engelskt namn: Study- and Vocatinal Choice and Career Development I
Denna kursplan gäller: 2008-03-31 och tillsvidare
Kurskod: 6SY008
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
Kursen omfattar studium av villkoren för och utvecklingen av olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv. Klass, kön och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang. I kursen ingår också studier av relationen mellan dessa bakgrundsfaktorer och delar av människor karriärutveckling samt hur denna kunskap kan användas i praktiskt studie- och yrkesvägledningsarbete
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling - använda centrala teoretiska begrepp för att analysera karriärutvecklingen eller delar därav för olika grupper - analysera och värdera olika empiriska forskningsresultat med stöd av teoretiska begrepp som är relevanta för förståelsen av karriärutvecklingen för olika grupper - diskutera olika handlingsstrategier för studie- och yrkesvägledning av olika grupper utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning och teoretiska överväganden - självständigt tillämpa ovanstående mål på ett avgränsat område av karriärutvecklingen
Univ: Studie- och yrkesväglednings grunder, 19,5 hp, Teorier, modeller och metoder för vägledning I, 7,5 hp samt Studie- och yrkesvägledningens praktik I, 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning av fördjupningsarbete. I kursen ingår också att göra en intervju. Seminarier, intervjuuppgift och fördjupningsarbete med handledning och opponering är obligatoriska. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar av kurslitteratur och intervju, enskilt eller i grupp. Referenslitteratur som valts med stöd av handledande lärare examineras i form av ett fördjupningsarbete. Fördjupningsarbetet och individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G), underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla delar är betygsatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i fördjupningsarbetet analysera och värdera olika empiriska forskningsresultat med stöd av teoretiska begrepp som är relevanta för förståelsen av karriärutvecklingen för olika grupper. Särskild vikt läggs också vid den studerandes förmåga att i fördjupningsarbetet diskutera olika handlingsstrategier för studie- och yrkesvägledning av olika grupper utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning och teoretiska överväganden. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
sid. 1500 :
Den manliga dominansen
Bourdieu Pierre, Englund Boel
Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7173-101-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald (2000)
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
Börjesson Mikael
Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :
Mångfaldens barn söker sin plats : En studie om arbetsmarknadschanser för ungdomar med invandrarbakgrund
Knocke W, Hertzberg F
Stockholm : Svartvitt i samarbete med Arbetslivsinstitutet : 2000 :
Kompendier, artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare.
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm : Fritzes : 2006 :
Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
Stockholm : Skolverket : 2004 :
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Se Umeå UB:s söktjänst
sid. 1500 :
Den manliga dominansen
Bourdieu Pierre, Englund Boel
Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7173-101-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald (2000)
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
Börjesson Mikael
Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :
Mångfaldens barn söker sin plats : En studie om arbetsmarknadschanser för ungdomar med invandrarbakgrund
Knocke W, Hertzberg F
Stockholm : Svartvitt i samarbete med Arbetslivsinstitutet : 2000 :
Kompendier, artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare.
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm : Fritzes : 2006 :
Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
Stockholm : Skolverket : 2004 :
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Se Umeå UB:s söktjänst