"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionella samtal inom skola, vård och omsorg, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Counselling Interviews in Education, Health and Caring Professions

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SY001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Reviderad av: Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-06-24

Innehåll

I kursen studeras och övas olika sätt att leda och genomföra professionella samtal i syfte att fördjupa förståelsen för olika faktorer som är verksamma i mötet mellan professionella personer och deras samtalspartner. Kursen behandlar grundläggande teorier om samtal, kommunikation och språk. Social bakgrund, kön och etnicitet är delar som beaktas. Ur olika teoretiska perspektiv studeras en modell för professionella samtal.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - reflektera över och diskutera olika sätt att leda och genomföra professionella samtal - analysera professionella samtal utifrån relevanta teoretiska perspektiv - identifiera och problematisera betydelsen av social bakgrund, kön och etnicitet i professionella samtal - genomföra och analysera professionella samtal med kursens teoretiska och praktiska delar som grund

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Högskoleutbildning inom skola, vård, omsorg eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp.

Examination

Examinationen sker genom laborationer, seminarier och skriftliga uppgifter. Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är examinerade. Student som blivit underkänd på prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekt vid ansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs görs av betygsättande lärare.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Adelmann Kent
Konsten att lyssna : didaktiskt lyssnande i skola och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31643-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03418-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Gjems Liv, Jonsson Maud
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 152 s. :
ISBN: 91-44-00364-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Peavy Vance R
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
ISBN: 91-88346-19-19-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Carlander Jakob
Trygga och otrygga möten : vardagsetik och bemötande i arbete med människor
Stockholm : Gothia : 2001 : 158 s. :
ISBN: 91-7205-304-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Utöver ovan angiven litteratur presenteras böcker och artiklar med anknygning till olika yrkesområden samt litteratur som behandlar social bakgrund, kön och etnicitet. De studerande väljer sådan litteratur, ca 300 sidor, i samråd med kursledaren