Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-06-24
Innehåll
I kursen studeras och övas olika sätt att leda och genomföra professionella samtal i syfte att fördjupa förståelsen för olika faktorer som är verksamma i mötet mellan professionella personer och deras samtalspartner. Kursen behandlar grundläggande teorier om samtal, kommunikation och språk. Social bakgrund, kön och etnicitet är delar som beaktas. Ur olika teoretiska perspektiv studeras en modell för professionella samtal.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- reflektera över och diskutera olika sätt att leda och genomföra professionella samtal
- analysera professionella samtal utifrån relevanta teoretiska perspektiv
- identifiera och problematisera betydelsen av social bakgrund, kön och etnicitet i professionella samtal
- genomföra och analysera professionella samtal med kursens teoretiska och praktiska delar som grund
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Högskoleutbildning inom skola, vård, omsorg eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp.
Examination
Examinationen sker genom laborationer, seminarier och skriftliga uppgifter.
Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är examinerade.
Student som blivit underkänd på prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekt vid ansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs görs av betygsättande lärare.
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning Gjems Liv, Jonsson Maud Lund : Studentlitteratur : 1997 : 152 s. : ISBN: 91-44-00364-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap. Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. : ISBN: 91-44-00235-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy Vance R Konstruktivistisk vägledning, teori och metod Stockholm : Trinom Förlag : 1998 : ISBN: 91-88346-19-19-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Carlander Jakob Trygga och otrygga möten : vardagsetik och bemötande i arbete med människor Stockholm : Gothia : 2001 : 158 s. : ISBN: 91-7205-304-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Utöver ovan angiven litteratur presenteras böcker och artiklar med anknygning till olika yrkesområden samt litteratur som behandlar social bakgrund, kön och etnicitet. De studerande väljer sådan litteratur, ca 300 sidor, i samråd med kursledaren