"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att läsa för att lära på ett andraspråk. För lärare i åk 4-6., 7,5 hp

Engelskt namn: Reading to Learn in a Second language. For Primary School Teachers, Grades 4-6.

Denna kursplan gäller: 2022-05-02 och tillsvidare

Kurskod: 6SV092

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-02-17

Innehåll

I kursen behandlas teoretiska och didaktiska aspekter av andraspråksinlärares läsförståelse och läsutveckling. Kursen består av två delar:  
1.Ordinlärning och frasgrammatik (3 hp)  
2.Att arbeta med läsförståelse i klassrummet (4,5 hp)   

Del 1 är inriktad mot ordförrådets betydelse för andraspråksinlärares läsutveckling medan del 2 fokuserar på metoder och praktiska arbetssätt innan, under och efter läsningen för att stödja elevers läsutveckling.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande 
Kunskap och förståelse 

  • kunna redogöra för några teoretiska och didaktiska aspekter på läsutveckling i ett andraspråk; 
  • visa kunskap om lexikal utveckling och frasgrammatik samt ordinlärningsstrategiers betydelse för andraspråksinlärares läsutveckling; 
  • visa kunskap om metoder för att stödja andraspråksinlärares läsutveckling; 

Färdighet och förmåga 

  • kunna tillämpa praktiska arbetssätt för att stödja andraspråksinlärares läsutveckling. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av inspelade föreläsningar samt forumdiskussioner.

Examination

Del 1 Examineras genom bedömning av en muntlig presentation och av en läslogg. 
Del 2 Examineras genom bedömning av en muntlig presentation och bedömning av en skriftlig inlämningsuppgift. 
  
Vid examination av muntliga presentationer och läslogg används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på den skriftliga inlämningsuppgiften. 
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.  
 
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  
 
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.  
 
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.   
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 18

Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket : 2016 : 106 sidor :
Fulltext
ISBN: 9789175592558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Enström Ingegerd
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 191 sidor :
ISBN: 9789144140933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enström Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 169-196 :
Obligatorisk

Kindenberg Björn
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 323 sidor :
ISBN: 978-91-47-12207-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Att uttrycka komplexa samband : Om genre och litteracitet i geografiämnet
Kindenberg Björn, Wiksten Maria
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighet
Stockholm : Liber : [2019] : 290 sidor : sid. 112-123 :
Obligatorisk

Kuyumcu Eija
Genrebaserad undervisning som pedagogiskt utvecklingsarbete
Skolporten, Stockholms stad : 2013 :
Artikel nr 3
Obligatorisk

Namei Shidrokh
The bilingual lexicon from a developmental perspective : a word association study of Persian-Swedish bilinguals
Stockholm : Centre for Research on Bilingualism [Centrum för tvåspråkighetsforskning], Univ. [distributör] : 2002 : xiv, [2], 263 s. :
ISBN: 9162852655
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Nation I. S. P.
Learning vocabulary in another language
2. ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2013 : xiv, 624 sidor :
ISBN: 9781107045477
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Läsförståelse : insikt och undervisning
Oakhill Jane, Cain Kate, Elbro Carsten, Thurban Christian
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 192 sidor :
ISBN: 9789147122721
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789127141186
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Viberg Åke
Lexikal utveckling i ett andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 197-220 :
Obligatorisk

Wedin Åsa
Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 156 sidor :
ISBN: 9789144116822
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127135987
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärares anvisning

Artiklar kan tillkomma, max 100 sidor.