"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk A, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language A

Denna kursplan gäller: 2018-12-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SV060

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-02-27

Innehåll

Kursen behandlar kunskapsområden som ger en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Sociala, psykologiska och kulturella påverkandefaktorer studeras liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Inom alla moment läses också skönlitterära texter, som belyser frågeställningar som kan öka den kulturella förståelsen inom svenska som andraspråk.

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet, (7,5 hp)
The Multicultural Classroom (7,5 credits)

Moment 1 behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. En reflektion över studentens eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle inleds. Kursen behandlar vidare grundläggande kunskaper om minoritetskulturer, etnicitet och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Dessa aspekter diskuteras också utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten.

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Swedish  Phonology in a Cross-Linguistic Perspective (7,5 credits)

Momentet behandlar svenskans fonologi och relevanta fonetiska detaljer i ett jämförande, funktionellt och didaktiskt perspektiv. Övningar i analys av fonologiska och typologiska aspekter på inlärarspråk genomförs. Olika aspekter av utländsk brytning och prioritering inom uttalsundervisningen diskuteras.

Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7.5 hp)
Swedish  Grammar in a Cross-Linguistic Perspective (7,5 credits)

Momentet behandlar svenskans grammatiska struktur i ett jämförande och funktionellt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenska för andraspråkstalare. Övningar i analys av andraspråksinlärares skriftliga produktion genomförs.  Vidare diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk.

Moment 4. Att lära på ett andraspråk, (7,5 hp)
Learning in a second language (7,5 credits)

Moment 4 behandlar grundläggande teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Vidare behandlas metoder för ett språkutvecklande arbetssätt. I momentet studeras dessutom styrdokumenten i svenska som andraspråk.
Vidare studeras ord- och begreppsförrådets roll i andraspråksutvecklingen, där speciellt sambandet mellan kulturella referensramar och begreppsförråd uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen
  • uppvisa grundläggande kunskaper om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten
  • förklara samhällets och skolans betydelse som kulturell mötesplats
  • uppvisa grundläggande kunskaper om rasism och främlingsfientlighet

Färdighet och förmåga

  • reflektera över olika förutsättningar för lärande i ett mångkulturellt klassrum med anknytning till kurslitteraturen
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle
  • reflektera över sin egen roll som kulturbärare och hur det påverkar mötet med elever från olika kulturer

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenskans uttal i ett jämförande perspektiv och använda adekvat terminologi inom prosodi och segmentell fonetik
  • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal i ett didaktiskt perspektiv, särskilt med avseende på prioritering av uttalsdrag

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera och analysera inlärarspråk ur olika fonologiska perspektiv
  • stödja andraspråksinlärare i deras utveckling av svenskt uttal
  • presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förhållningssätt och attityder till brytning i ett integrationsperspektiv
  • värdera och bedöma fonologiska aspekter på inlärarspråk ur ett didaktiskt perspektiv

Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenskans grammatiska struktur i ett jämförande perspektiv med adekvat terminologi
  • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans grammatik i ett didaktiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera grammatiska exempel på inlärarspråk
  • bedöma inlärarspråk ur ett grammatiskt och didaktiskt perspektiv
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och förhålla sig till grammatikens roll och funktion i undervisning
  • reflektera över hur olika exempel på inlärartexter kan bedömas utifrån ett grammatiskt perspektiv och över vad som i första hand bör stå i fokus vid bearbetning av texterna ur ett didaktiskt perspektiv

Moment 4. Att lära på ett andraspråk
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråkslärande och dess inlärnings- och språkpsykologiska processer
  • uppvisa grundläggande kunskaper om genreteori och språkutvecklande arbetssätt

Färdighet och förmåga

  • redogöra för och tillämpa mål och riktlinjer i styrdokument
  • praktiskt tillämpa språkutvecklande arbetssätt i övningar som t.ex. lektionsplaneringar
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråkslärande
  • reflektera över vilka språkliga krav skolan ställer på elever och hur undervisning kan stödja språkutveckling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränar studenten sina kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränar studenterna diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination moment 1. Det mångkulturella klassrummet.
Litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen.

Examination moment 2. Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning.
Ett litteraturseminarium, en inlämningsuppgift och en hemtentamen.

Examination moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning.
Ett muntligt litteraturseminarium, en salstentamen och en hemtentamen.

Examination moment 4. Att lära på ett andraspråk.
Muntlig redovisning och skriftlig hemtentamen.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 42

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Efendić Negra
    Jag var precis som du
    Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
    ISBN: 9789127141308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 177 sidor :
    ISBN: 9789144121543
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hübinette Tobias
    Ras och vithet : svenska rasrelationer i går och i dag
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 280 sidor :
    ISBN: 9789144117980
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 1, 10, 11, 12

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle.
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Milani, Tommaso; Språkideologiska debatter i Sverige

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 208 sidor :
    ISBN: 9789144116297
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kasselias Wiltgren Layal
    Etnicitet som resurs i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-44-10906-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Skolans möte med nyanlända
    Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 245 sidor :
    ISBN: 9789147122196
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
    Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur : 2018 : 230 sidor :
    ISBN: 9789144124063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Folke Jenny
    Nyanländ i den svenska skolan : elevperspektiv på inkludering och skolövergångar
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 127 sidor :
    ISBN: 9789140696656
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 419-436. Boyd, Sally; Utländska lärare i Sverige - attityder till brytning

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
    Obligatorisk

    Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
    Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
    ISBN: 978-91-44-07529-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rosenqvist Håkan
    Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 95, [1] s. :
    ISBN: 9789127406452
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enström Ingegerd
    Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 9789173828468 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Källström Roger
    Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-44-05573-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundin Åkesson Katarina
    Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-04930-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 4. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkinriktad undervisning : en handbok
    Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
    1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
    ISBN: 91-7382-838-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence, Marsden Emma
    3. ed. : London : Routledge : 2013 : 379 s. :
    ISBN: 978-1-4441-6310-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tingbjörn, Gunnar; Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv – en tillbakablick

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

  • Giltig från: 2019 vecka 50

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Efendić Negra
    Jag var precis som du
    Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
    ISBN: 9789127141308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 177 sidor :
    ISBN: 9789144121543
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
    Otterup Tore, Kästen Ebeling Gilda
    Upplaga 1 : 2018 : 246 sidor :
    ISBN: 9789144113906
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kasselias Wiltgren Layal
    Etnicitet som resurs i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-44-10906-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-27-14236-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hübinette Tobias
    Ras och vithet : svenska rasrelationer i går och i dag
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 280 sidor :
    ISBN: 9789144117980
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 1, 2, 7 och 10

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 419-436. Boyd, Sally; Utländska lärare i Sverige - attityder till brytning

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf

    Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
    Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
    ISBN: 978-91-44-07529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enström Ingegerd
    Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 9789173828468 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Källström Roger
    Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-44-05573-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundin Åkesson Katarina
    Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-04930-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 4. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkinriktad undervisning : en handbok
    Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
    1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
    ISBN: 91-7382-838-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence, Marsden Emma
    3. ed. : London : Routledge : 2013 : 379 s. :
    ISBN: 978-1-4441-6310-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tingbjörn, Gunnar; Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv – en tillbakablick

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

  • Giltig från: 2019 vecka 2

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Efendić Negra
    Jag var precis som du
    Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
    ISBN: 9789127141308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 177 sidor :
    ISBN: 9789144121543
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
    Otterup Tore, Kästen Ebeling Gilda
    Upplaga 1 : 2018 : 246 sidor :
    ISBN: 9789144113906
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kasselias Wiltgren Layal
    Etnicitet som resurs i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-44-10906-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-27-14236-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rasismens yttringar : exemplet Klippan
    Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
    ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 419-436. Boyd, Sally; Utländska lärare i Sverige - attityder till brytning

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf

    Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
    Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
    ISBN: 978-91-44-07529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enström Ingegerd
    Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 9789173828468 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Källström Roger
    Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-44-05573-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundin Åkesson Katarina
    Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-04930-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

    Moment 4. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkinriktad undervisning : en handbok
    Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
    1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
    ISBN: 91-7382-838-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence, Marsden Emma
    3. ed. : London : Routledge : 2013 : 379 s. :
    ISBN: 978-1-4441-6310-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tingbjörn, Gunnar; Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv – en tillbakablick

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.