Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Teachers in Swedish for Immigrants, 30 Credits, as part of Lärarlyftet II
Denna kursplan gäller: 2017-12-04 och tillsvidare
Kurskod: 6SV056
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-08-22
Kursen består av fyra huvudteman: flerspråkighet och mångkultur i klassrummet, svenskans grammatik och fonetik, språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv samt bedömning av andraspråksutveckling. Samtliga huvudspår har ett tydligt didaktiskt perspektiv och en nära koppling mellan teori och praktik. Det första huvudspåret flerspråkighet och mångkultur i klassrummet ger tillsammans med huvudspåret språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv verktyg att analysera och hantera den komplexa klassrumssituationen. Det andra huvudspåret fokuserar de grammatiska och fonologiska kunskaper som är nödvändiga för att kunna undervisa i svenska för invandrare, medan det sista huvudspåret ger diagnostiska verktyg för bedömning och betygssättning.
Moment 1 Flerspråkighet och mångkultur i klassrummet (6 hp)
(Multilingualism and Multiculturalism in the Classroom, 6 credits)
Här behandlas svensk invandrar- och minoritetspolitik och hur den kan påverka situationen i klassrummet. Dessutom diskuteras etnicitet, genus och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv samt utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i kursplanen för utbildning i svenska för invandrare. Under momentet studeras också flerspråkig utveckling ur ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv och hur attityder till flerspråkighet, genus och etnicitet kan påverka den flerspråkiga utvecklingen. I samband med detta inleder studenterna en reflektion över sitt eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle och med hjälp av fallstudier får studenterna jämföra olika sätt att bemöta elever i behov av särskilt stöd.
Moment 2 Svenskans grammatik och fonetik (12 hp)
(Swedish Grammar and Phonetics, 12 credits)
Här behandlas svenskans grammatiska struktur och fonologi i ett jämförande och funktionellt perspektiv. Tyngdpunkten läggs på de strukturer, även när det gäller ord- och begreppsinlärning, som ofta innebär svårigheter för andraspråkstalare. Under kursen genomförs analyser baserade på autentiskt material då olika aspekter av utländsk brytning samt grammatiska och didaktiska frågor diskuteras utifrån målen som anges i kursplanen för utbildning i svenska för invandrare. IT-program för grammatik- och uttalsträning presenteras och jämförs.
Moment 3 Språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv (6 hp)
(Language and Cognitive Development from a L2 Perspective, 6 credits)
Här behandlas grundläggande teorier och modeller för andraspråksinlärning samt metoder för ett kunskaps- och språkutvecklande arbetssätt, bland annat genrepedagogik. Hur IT kan fungera som ett hjälpmedel i språkundervisningen granskas. Begreppet litteracitet diskuteras ut olika synvinklar, bland annat när det gäller vuxna invandrare som saknar grundläggande läs- och skrivfärdigheter. Olika modeller för undervisning av grundläggande läs- och skrivfärdigheter behandlas, tillämpas och utvärderas. Studiet av inlärarstrategier och learner autonomy ger grund för diskussioner om elevdelaktighet.
Moment 4 Bedömning av andraspråksutveckling (6 hp)
(Assessment of Second Language Development, 6 credits)
Här presenteras och jämförs olika typer av formativ bedömning, särskilt performansanalys, som studenterna får använda för att dokumentera, bedöma och kommunicera inlärares andraspråksutveckling samt för att upprätta planer för individuell språklig utveckling i samarbete med eleverna. Sfi-provet behandlas grundligt och jämförs med andra typer av språktest. Dessutom belyses Gemensam europeisk referensram för språk och hur Sfi-provet relaterar till dess nivåbeskrivningar. I kursen ingår praktiska övningar som behandlar betygssättning baserad på kursplanen för Sfi, och som utgör basen för diskussioner om sambedömning, nivåbeskrivning och betygsskala.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Moment 1 Flerspråkighet och mångkultur i klassrummet
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2 Svenskans grammatik och fonetik
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3 Språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4 Bedömning av andraspråksutveckling
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Du som har en behörighetsgivande lärarexamen och som undervisar i Utbildning i svenska för invandrare utan att ha 30 högskolepoäng svenska som andraspråk.
Undervisningen bedrivs i form av grupparbeten, lektioner, föreläsningar och litteraturseminarier etc. som huvudsakligen är nätbaserade.
Kursen innehåller fyra campusträffar med obligatorisk närvaro då delar av momenten kommer att examineras. Bara en missad campusträff kan kompletteras med nätbaserade skriftliga uppgifter. Mellan nätträffarna kommer deltagarna att få hemuppgifter av didaktisk art att utföra i sina klassrum.
Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.
Examination moment 1. Flerspråkighet och mångkultur:
Examinationen sker genom diskussioner av kurslitteraturen (delar) och en skriftlig hemtentamen
Examination moment 2. Svenskans grammatik och fonetik:
a) Grammatik (6 hp): Examinationen sker genom diskussioner av kurslitteraturen (delar), en nätbaserad tentamen och en skriftlig hemtentamen.
b) Fonetik (6hp): Diskussioner av kurslitteraturen (delar), en inlämningsuppgift och en hemtentamen.
Examination moment 3. Språk och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv:
Examinationen sker genom diskussioner av kurslitteraturen (delar), en muntlig redovisning och en skriftlig hemtentamen.
Examination moment 4. Bedömning av andraspråksutveckling:
Examinationen sker genom diskussioner av kurslitteraturen (delar) och en skriftlig hemtentamen i form av bedömning av elevtexter.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 24 hp varav 12 hp måste härröra från moment 2, Svenskans grammatik och fonetik:
Litteraturdiskussioner och muntliga redovisningar bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Skriftliga prov, inlämningsuppgifter och hemuppgifter bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd och bestämmer således betyget för momentet.
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen ej överskrids.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.