"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk B, Flerspråkighet och fördjupning, 15 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language B, Multilingualism and Research Project

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 6SV051

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en fördjupad bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras villkoren för flerspråkig språkutveckling. Vidare görs en fördjupning i form av en vetenskaplig uppsats.

Moment 1. Flerspråkighet (7,5 hp)
Multilingualism (7,5 credits)

I momentet fördjupas kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling, med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkig utveckling studeras ur ett individ-, grupp och samhällsperspektiv. Därvid betonas hur attityder till flerspråkighet och etnicitet kan påverka den flerspråkiga utvecklingen.

Moment 2. Uppsats (7,5 hp)
Research project (7.5 credits)

I momentet analyseras läromedel i ämnet svenska som andraspråk utifrån olika perspektiv inom ett utvalt område. Utifrån kunskaper förvärvade inom ämnes svenska som andraspråk och utifrån nationell och internationell forskning inom området genomför studenterna analyser av valda läromedel. Studenterna opponerar också på andras arbeten.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Flerspråkighet (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa fördjupade kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling
  • redogöra för flerspråkig utveckling ur ett individ-, grupp-, samhälls- och undervisningsperspektiv.

Färdighet och förmåga

  • uppvisa kunskaper om och reflektera över hur attityder till flerspråkighet, etnicitet och olika språkliga varieteter manifesteras på individ- och samhällsnivå.
  • förklara och använda grundläggande begrepp och teorier om språkliga, sociala och kulturella faktorer som har betydelse för flerspråkiga elevers lärande situation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera vad som påverkar den flerspråkiga utvecklingen i samhället, i skolan och hos individen och hur den påverkas.

Moment 2. Uppsats (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • genomföra ett uppsatsarbete enligt gängse formell och metodologisk praxis med tydlig struktur och korrekt språklig utformning.

Färdighet och förmåga

  • självständigt definiera och avgränsa ett didaktiskt problemområde för uppsatsen.
  • visa ett vetenskapligt förhållningssätt
  • självständigt försvara sin uppsats samt konstruktivt opponera på en medstudents arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och förhålla sig didaktiskt till de teoretiska kunskaperna i relation till det framtida läraryrket

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs lägst sammantaget 22,5 hp från Svenska som andraspråk A, Det mångkulturella klassrummet och svenskans fonologi (6SV048) samt Svenska som andraspråk A, Att lära på ett andraspråk och svenskans grammatik (6SV049) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination Moment 1 Flerspråkighet
Salstentamen och muntligt litteraturseminarium

Examination Moment 2 Uppsats
Bedömning av vetenskaplig uppsats och av opposition på en annan students uppsats.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 7,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 25

    Moment 1: Flerspråkighet, 7,5 hp

    Blommaert Jan
    Citizenship, Language and Superdiversity: Towards Complexity
    Journal of Language, Identity and Education, 12:3 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 193-196.

    Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
    Wedin Åsa, Musk Nigel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-05986-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
    Westergren Eva, Åhl Hans
    2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
    ISBN: 978-91-7227-519-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577. Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342. Ellen Bijvoet & Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396.

    Olofsson Mikael
    Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2013 : 240 s. :
    ISBN: 9789176566879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Jarmo Laino; Modersmåls erkända och negligerade roller.

    En skönlitterär bok tillkommer.

    Moment 2: Uppsats, 7,5 hp

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
    Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
    ISBN: 9789144057057
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
    5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
    ISBN: 978-91-7382-852-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

    Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Moment 1: Flerspråkighet, 7,5 hp

    Blommaert Jan
    Citizenship, Language and Superdiversity: Towards Complexity
    Journal of Language, Identity and Education, 12:3 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 193-196

    Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
    Wedin Åsa, Musk Nigel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-05986-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
    Westergren Eva, Åhl Hans
    2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
    ISBN: 978-91-7227-519-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577. Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342. Ellen Bijvoet & Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396.

    Olofsson Mikael
    Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2013 : 240 s. :
    ISBN: 9789176566879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Jarmo Laino; Modersmåls erkända och negligerade roller.

    En skönlitterär bok tillkommer.

    Moment 2: Uppsats, 7,5 hp

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
    Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
    ISBN: 9789144057057
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
    5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
    ISBN: 978-91-7382-852-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

    Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.