"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk B, Flerspråkiga inlärares litteracitet, 15 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language B, The Literacy of Multi-language Learners

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 6SV050

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en fördjupad bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras villkoren för flerspråkig läs- och skrivutveckling, där genremedvetande betonas. Dessutom behandlas bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling.

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
Reading and Writing Development of Multilingual Learners (7,5 credits)

Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skriv- och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga.  Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illitteratas språkutveckling i den svenska skolan.

Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
Assessing second language development (7.5 credits)

Under momentet analyserar studenterna olika diagnostiska verktyg och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar planer för individuell språklig utveckling.  Olika typer av språktest presenteras och diskuteras.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för typiska drag i andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
  • redogöra för språkutvecklande arbetssätt
  • uppvisa goda kunskaper i genreteori

Färdighet och förmåga

  • redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illitteratas språkutveckling
  • utarbeta förslag på lektionsplaneringar som främjar läs- och skrivutveckling
  • reflektera över och bedöma egna och andras lektionsplaneringar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förhållningssätt och attityder till inlärare som saknar grundläggande litteracitet
  • värdera undervisningsmaterial utifrån språk och innehåll

Moment 2. Bedömning av andraspråksutvckling / Assessing progress in second language acquisition (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för Skolverkets syn på bedömning inom svenska som andraspråk på olika nivåer
  • redogöra för typiska utvecklingsgångar inom andraspråksutveckling i enlighet med performansanalys och processbarhetsteori.
  • förklara syftet bakom olika typer av bedömning

Färdighet och förmåga

  • tillämpa bedömning på autentiskt muntligt och skriftligt material producerat av olika åldersgrupper och inom olika genrer.
  • identifiera lexikala, syntaktiska, morfologiska och fonologiska avvikelser och ge förslag på didaktiska åtgärder.
  • bedöma om språkliga avvikelser är tecken på normal andraspråksutveckling eller ej.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska bedömningsmetoder i läromedel och värdera dessa utifrån validitet, reliabilitet och autencitet.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs lägst sammantaget 22,5 hp från Svenska som andraspråk A, Det mångkulturella klassrummet och svenskans fonologi (6SV048) samt Svenska som andraspråk A, Att lära på ett andraspråk och svenskans grammatik (6SV049) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination Moment 1 Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling
Skriftlig hemtentamen och litteraturseminarier

Examination Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling
Skriftlig hemtentamen i form av bedömning av elevtexter och litteraturseminarier

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 25

    Moment 1: Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Christina Hedman; Läsutveckling hos flerspråkiga elever.

    Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
    Hedeboe Bodil, Polias John
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
    ISBN: 978-91-7382-827-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedström Hasse
    L som i läsa, M som i metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2009 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-977615-3-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
    Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-27-72299-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla literacitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815. Eija Kuyumcu; Genrer i skolans språkutvecklande arbete, s. 605-631. Ulrika Magnusson; Skrivande på ett andraspråk, s. 633-660.

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wedin Åsa
    Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
    ISBN: 978-91-44-05653-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En skönlitterär bok tillkommer.

    Moment 2: Bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eva-Kristina Salameh; Språklig bedömning av flerspråkiga skolbarn.

    Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
    Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
    ISBN: 978-91-44-05820-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
    Skolverket : 2012 :
    Fulltext

    Skolverket: Filmer om bedömning; föreläsningar och diskussioner
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/filmer-om-bedomning-for-larande-och-likvardighet-1.142557

    Språket på väg - ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7-9, del 1 och 2
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/sv-sva/spraket-pa-vag-1.176561

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723.

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.

    Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
    Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
    ISBN: 9789147111749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thorén Bosse
    Att bedöma uttal inom svenska som andrapsråk
    Kompendium under framställande : 2014 :
    Läsanvisning: (2-5 s.)

    En skönlitterär bok tillkommer.

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Moment 1: Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Christina Hedman; Läsutveckling hos flerspråkiga elever.

    Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
    Hedeboe Bodil, Polias John
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
    ISBN: 978-91-7382-827-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedström Hasse
    L som i läsa, M som i metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2009 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-977615-3-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
    Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-27-72299-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla litteracitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815. Eija Kuyumcu; Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, s. 605-631.

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wedin Åsa
    Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
    ISBN: 978-91-44-05653-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En skönlitterär bok tillkommer.

    Moment 2: Bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eva-Kristina Salameh; Språklig bedömning av flerspråkiga skolbarn.

    Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
    Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
    ISBN: 978-91-44-05820-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
    Skolverket : 2012 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Skolverket: Filmer om bedömning; föreläsningar och diskussioner
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/filmer-om-bedomning-for-larande-och-likvardighet-1.142557
    Obligatorisk

    Språket på väg - ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7-9, del 1 och 2
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/sv-sva/spraket-pa-vag-1.176561
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723

    Olofsson Mikael
    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
    ISBN: 978-91-7656-662-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.

    Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
    Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
    ISBN: 9789147111749
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thorén Bosse
    Att bedöma uttal inom svenska som andrapsråk
    Kompendium under framställande : 2014 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 2-5 s.

    En skönlitterär bok tillkommer.