"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk A, Det mångkulturella klassrummet och svenskans fonologi, 15 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language A, The Multicultural Classroom and Swedish Language Phonology

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 6SV048

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01

Innehåll

Kursen behandlar kunskapsområden som ger en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Sociala, psykologiska och kulturella påverkandefaktorer studeras liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv.

Inom alla moment läses också skönlitterära texter, som belyser frågeställningar som kan öka den kulturella förståelsen inom svenska som andraspråk.

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet, (7,5 hp)
The Multicultural Classroom (7,5 credits)
Momentet behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. En reflektion över studentens eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle inleds. Kursen behandlar vidare grundläggande kunskaper om minoritetskulturer, etnicitet och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Dessa aspekter diskuteras också utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten.

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Swedish Language Phonology in Cross Linguistic Lighting (7,5 credits)
Momentet behandlar svenskans fonologi och relevanta fonetiska detaljer i ett jämförande, funktionellt och didaktiskt perspektiv. Övningar i analys av fonologiska och typologiska aspekter på inlärarspråk genomförs. Olika aspekter av utländsk brytning och prioritering inom uttalsundervisningen diskuteras.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen
  • uppvisa grundläggande kunskaper om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten
  • förklara samhällets och skolans betydelse som kulturell mötesplats
  • uppvisa grundläggande kunskaper om rasism och främlingsfientlighet

Färdighet och förmåga

  • reflektera över olika förutsättningar för lärande i ett mångkulturellt klassrum med anknytning till kurslitteraturen
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle
  • reflektera över sin egen roll som kulturbärare och hur det påverkar mötet med elever från olika kulturer

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenskans uttal i ett jämförande perspektiv och använda adekvat terminologi inom prosodi och segmentell fonetik
  • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal i ett didaktiskt perspektiv, särskilt med avseende på prioritering av uttalsdrag

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera och analysera inlärarspråk ur olika fonologiska perspektiv
  • stödja andraspråksinlärare i deras utveckling av svenskt uttal
  • presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förhållningssätt och attityder till brytning i ett integrationsperspektiv
  • värdera och bedöma fonologiska aspekter på inlärarspråk ur ett didaktiskt perspektiv

Behörighetskrav

Engelska B eller: engelska 6 (områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränar studenten sina kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränar studenterna diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination moment 1. Det mångkulturella klassrummet
Litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen.

Examination moment 2. Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning
Ett litteraturseminarium, en inlämningsuppgift och en hemtentamen.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 7,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 49

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Den interkulturella blicken i pedagogik : inte bara goda föresatser
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María, Hübinette Tobias
    Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789186069513
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 117 - 181, Jahanmahan, Farhad; Interkulturell pedagogik, inkluderande pedagogik - forum för motstånd? Rodell Olgaç, Christina; Romskt föreningsarbete bland barn och ungdomar. Dalgren, Sara; Att göra det annorlunda normalt - interkulturell förskolepedagogik i praktiken. Morshedi, Yousef; Att identifiera pedagogik med interkulturell inriktning.

    Efendić Negra
    Jag var precis som du
    Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
    ISBN: 9789127141308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04806-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
    Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
    ISBN: 9789144084862
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kasselias Wiltgren Layal
    Etnicitet som resurs i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-44-10906-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-27-14236-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rasismens yttringar : exemplet Klippan
    Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
    ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplan i svenska som andraspråk för grundskolan, ämnesplan i svenska som andraspråk för gymnasiet, kursplan i svenska för invandrare
    Skolverket : 2017 :
    www.skolverket.se

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf

    Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
    Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
    ISBN: 978-91-44-07529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

  • Giltig från: 2017 vecka 25

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Den interkulturella blicken i pedagogik : inte bara goda föresatser
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María, Hübinette Tobias
    Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789186069513
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 117 - 181, Jahanmahan, Farhad; Interkulturell pedagogik, inkluderande pedagogik - forum för motstånd? Rodell Olgaç, Christina; Romskt föreningsarbete bland barn och ungdomar. Dalgren, Sara; Att göra det annorlunda normalt - interkulturell förskolepedagogik i praktiken. Morshedi, Yousef; Att identifiera pedagogik med interkulturell inriktning.

    Efendić Negra
    Jag var precis som du
    Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
    ISBN: 9789127141308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04806-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
    Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
    ISBN: 9789144084862
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kasselias Wiltgren Layal
    Etnicitet som resurs i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-44-10906-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-27-14236-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rasismens yttringar : exemplet Klippan
    Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
    ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 419-436. Boyd, Sally; Utländska lärare i Sverige - attityder till brytning

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
    Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
    ISBN: 978-91-44-07529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olkiewicz Andrzej
    Konsten att vara invandrare
    Stocholm : Genista : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-633-1278-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 645-673. Wellros, Seija; Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare.

    Rasismens yttringar : exemplet Klippan
    Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
    ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-171-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04806-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
    Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
    ISBN: 9789144084862
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

    Moment 2: Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning, 7,5 hp

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellin Olle
    Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
    ISBN: 91-7382-756-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor

    Thorén Bosse
    Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
    Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
    http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
    Obligatorisk

    Thorén Bosse
    Svensk fonetik för andraspråksundervisningen
    Umeå : Bosse Thorén : cop. 2014 : 116 s. :
    ISBN: 9789163763786
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (Tillhandahålles av institutionen)

    Referenslitteratur

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.