"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp

Engelskt namn: The Various Dimensions of the Teaching Profession

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 6SV042

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-18

Innehåll

Kursens huvudfokus är undervisning i svenska. Kursen omfattar alla aspekter av läraryrket, vilka studeras genom egen undervisning vid partnerskola, deltagande i övrigt arbete vid partnerskolan samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.

Förväntade studieresultat

För att få betyget Godkänt på kursen ska den studerande kunna uppvisa

Kunskap och förståelse

  • fördjupad kunskap om internationella, nationella och lokala styrdokument med särskilt fokus på utvärdering och bedömning
  • god kunskap om hur man, i enlighet med nationella styrdokument, kan formulera kriterier för bedömning av elevers ämneskunskaper så att en rättvis och rättssäker bedömning garanteras
  • god kunskap om hur man granskar och väljer ut undervisningsmaterial som svarar mot direktiven i läroplanen och ämnesplanerna samt behoven hos de elever studenterna möter under den verksamhetsförlagda kursen

Färdighet och förmåga

  • god förmåga att till skolpraktiken omsätta de ämnesteoretiska, ämnesdidaktiska och övriga kunskaper han eller hon förvärvat under utbildningen
  • god förmåga att självständigt organisera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning utifrån verksamhetens mål och elevernas förkunskaper och förutsättningar
  • god förmåga  att väcka elevernas intresse och nyfikenhet för ämnet och skapa en god och avspänd stämning i klassrummet som främjar inlärning
  • god förmåga till samarbete med kollegor och övrig skolpersonal
  • god muntlig och skriflig färdighet på det aktuella undervisningsspråket

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • god förmåga att självständigt dra slutsatser om den egna professionsutvecklingen utifrån teoretiska perspektiv samt empiriska iakttagelser och egna erfarenheter som gjorts under VFU-perioderna
  • god förmåga att reflektera kring observationer av elevers individuella behov
  • god förmåga att bemöta eler på ett naturligt, respektfullt och professionellt sätt

Behörighetskrav

UK I, UK II, Att vara lärare (VFU I), Att undervisa i svenska (VFU II), Svenska I och II för ämneslärare, samt lägst 60 hp i andra- och tredjeämnet.

Undervisningens upplägg

Kursen är förlagd till partnerskola och bygger på de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som studenten har förvärvat under sina ämnesstudier i svenska samt under UK II och VFU II. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av den studerandes undervisning och bidrag till det efterföljande trepartssamtalet mellan studenten, handledaren och universitetsläraren samt av en aktionsforskningsrapport som presenteras både muntligt och skriftligt.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått ett prov för kursen två gånger har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Ett omprov erbjuds senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift kommer stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 2

Kurslitteratur

Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära.
Dysthe Olga, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 264 s. :
ISBN: 91-44-61631-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 4 läses.

Pihlgren Ann S.
Det tänkande klassrummet
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 280 s. :
ISBN: 9789147105441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kroksmark Tomas
De stora frågorna om skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 455 s. :
ISBN: 9789144068671
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruns Cristina Vischer
Why literature? : the value of literary reading and what it means for teaching
New York : Continuum : 2011 : xiv, 159 s. :
ISBN: 1-4411-2465-9 ¹14.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Anders
Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140688286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Centrala styrdokument

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst