"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läsförståelse i alla skolans ämnen, åk 4-9, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Reading comprehension in all school subjects, grades 4-9

Denna kursplan gäller: 2014-01-06 och tillsvidare

Kurskod: 6SV039

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-09-30

Innehåll

Kursen fokuserar språkinriktad undervisning och läsförståelsens betydelse för att eleverna skall nå kunskapskraven i skolans alla ämnen. I kursen behandlas, prövas och diskuteras strategier för att förstå ämnesspecifika texter. Strategierna utgår från hur interaktion kan stödjas, metakognition utvecklas och formativ bedömning användas för att stödja lärande. Lärarens förmåga att vara både ämneskunnig och språklärare betonas samt vikten av att kunna möta elevers olika svårigheter med att förstå ett innehåll. Texternas innehåll och utformning samt motivationens betydelse för läsintresset diskuteras. Värdet av att planera för texters användning i undervisningen betonas. Innehållet i kursen ligger till grund för uppdrag och utvecklingsarbete i verksamheten.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • vara förtrogen med forskning som anknyter till kunskapsområdet.
  • identifiera huvudidéerna i språkinriktad undervisning
  • visa förtrogenhet med betydelsen av läsförståelse för elevers kunskapsutveckling i alla ämnen.

Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i yrkesverksamhet och kunskapsområdet självständigt planera, genomföra, dokumentera och presentera ett utvecklingsarbete.
  • didaktiskt beskriva och problematisera de problem som eleverna kan ha när det gäller att förstå innehållet i ämnestexter
  • uppvisa lektionsplaneringar som tagit hänsyn till strategier för läsförståelse
  • ha insikt om och kunna identifiera olika verktyg och strategier för läsförståelse

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån kurslitteratur kunna analysera och värdera metoder i egen undervisningspraktik
  • utvärdera ett eget och reflektera över andras utvecklingsarbete

Behörighetskrav

Lärarexamen åk 4-9 eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på 25 % fart, distans med fem campusförlagda dagar.  Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Examinationen sker genom bedömning av inlämningsuppgifter samt muntlig och skriftlig redovisning av utvecklingsarbete.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.