"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för tidigare år, kurs 1 (7, 5 - 22, 5 hp), 15 hp

Engelskt namn: Swedish for the Early School Years, course 1

Denna kursplan gäller: 2013-09-16 och tillsvidare

Kurskod: 6SV038

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14

Innehåll

Moment 1, 7,5 hp
Momentet behandlar barns språk-, skriv- och läsinlärning/-utveckling relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. Skriv- och läsmetodiska strategier, innefattande avkodning och läsförståelse, bearbetas och diskuteras samt läsande och skrivande av olika typer av texter. Skönlitteraturens betydelse för barns språklärande bearbetas där klass, genus, sexualitet och etnicitet uppmärksammas. I momentet ingår även teorier om textanalys och litteratursamtal. Studenterna planerar och utvärderar lärandemiljöer för alla barns språkutveckling där även IKT och estetiska lärprocesser i samband med skriftspråkslärande ingår.  

Moment 2, 7,5 hp
Momentet syftar till att fördjupa kunskaper inom skriv- och läsundervisning i de tidigare skolåren ur teoretiska och didaktiska perspektiv varvid vikten av kontinuitet och mångfald betonas. I momentet behandlas olika faktorer som kan påverka skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur.

Förväntade studieresultat

Moment 1, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om barns skriv- och läsinlärning/-utveckling samt relatera dessa till förskoleklassens och grundskolans styrdokument;
  • redogöra översiktligt för barnlitteraturens historia och genrer.

Färdighet och förmåga

  • planera undervisningssituationer och reflektera över planeringen mot bakgrund av de teorier som kursen behandlar;
  • analysera och diskutera barnlitteraturens roll i barns språkutveckling;
  • analysera och diskutera IKT och estetiska uttrycks roll i språkundervisningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • redogöra för och diskutera olika skriv- och lässtrategiers påverkan på barns lärande;
  • redogöra för och diskutera innehåll i barnlitteratur;
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen

Moment 2, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen;
  • redogöra för olika mediers influenser på barns läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga

  • utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan;
  • planera och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet;
  • motivera val av och planera för skönlitteratur i undervisningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bedöma och kommunicera barns tal-, skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv;
  • analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet, och motivera val av litteratur för olika barngrupper;
  • värdera och reflektera över barns mediala värld ur ett didaktiskt perspektiv.

Behörighetskrav

Univ: Läs- och skrivinlärning 1 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på halvfart, distans med fyra obligatoriska träffar à 1 dag. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom litteraturseminarier, gruppredovisningar av planering av språkutvecklande lärsituationer, samt genom begreppstentamen och skriftlig hemtentamen.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.