"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för tidigare år, kurs 2 (22,5 -30 hp), 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for the Early School Years, Course 2

Denna kursplan gäller: 2013-09-09 och tillsvidare

Kurskod: 6SV037

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14

Innehåll

Kursens centrala innehåll utgörs av forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen behandlar temainriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena ska grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och ha fokus på läs- och skrivutveckling där skönlitteratur, faktalitteratur och processinriktat skrivande ska utgöra basen för arbetet. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas. Utvecklingsarbetet modifieras senare efter situation och sammanhang och genomförs i praktiken under verksamhetsförlagd utbildning.     

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • beskriva skrivprocessens olika delar
  • tillämpa teorier om läsning och litteratur i ett pedagogiskt arbete
  • beskriva vad som utmärker ett språkutvecklande, temainriktat arbetssätt.

Färdighet och förmåga

  • planera, skriva och presentera ett eget utvecklingsarbete
  • använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text
  • planera och motivera läs- och skrivpedagogiska aktiviteter
  • anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar
  • redovisa ett projektarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter.
  • analysera och reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen
  • värdera och diskutera litteraturens betydelse för språkutveckling
  • utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten.

Behörighetskrav

Univ: Läs- och skrivinlärning 2 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på halvfart, distans med två obligatoriska träffar à 1 dag. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

De förväntade studieresultaten examineras formativt genom processeminarier, samt summativt genom bedömning av muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Kurslitteratur

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 s.

Teaching, challenges and dilemmas
Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
Nelson Australia PTY Limited :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 185-197, distribueras vid kursstart

Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 220 s.

Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valbar litteratur ca 200 s.