"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för lärare åk 4-6 (30 hp) Ingår i lärarlyftet II, 30 hp

Engelskt namn: Swedish for the Junior School Years (4-6) 30 credits

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6SV036

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-09-03

Innehåll

I kursen bearbetas språk-, skriv- och läsutveckling samt undervisningsstrategier relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. Språksociologi och övergripande behandling av svenska språkets grammatik ingår. Vidare behandlas kommunikationens och språkmiljöns betydelse för elevers lärande och språkutveckling. Olika undervisnings- och lärstrategier analyseras med hänsyn till elevernas tidigare erfarenheter av skriftspråk. Dessutom ingår att planera goda lärandemiljöer för alla elevers första och andraspråksutveckling. I kursen behandlas och problematiseras läsförståelse och textbearbetning samt skrivande av olika typer av texter.  Didaktisering av litteratur med kopplingar till elevers vardagliga skriftbruk ingår. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av både tryckta och digitala läromedel, inklusive skönlitteratur.

IKT och estetiska lärprocesser i samband med skriftspråkslärande behandlas både teoretiskt och praktiskt. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. I anslutning till detta diskuteras kursplanens kunskapskrav och betygssättning. Bemötande av elever i behov av särskilt stöd belyses och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning.

För att tillämpa och fördjupa de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat ska de planera, skriva, diskutera och utvärdera egna utvecklingsarbeten inom skriftspråk. Dessa arbeten ska ha fokus på läsande och skrivande av olika texter. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera teorier och aktuell forskning om skriv- och läsinlärning/-utveckling  och problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen;
  • redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/-utveckling utifrån svensk och internationell forskning;
  • beskriva och jämföra olika språkutvecklande tillvägagångssätt med avseende på elevers första-  och andraspråksutveckling;
  • beskriva utmärkande drag i olika texttyper
  • redogöra övergripande för svenska språkets grammatik samt språket som socialt och kulturellt fenomen.

Färdighet och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera undervisningssituationer;
  • dokumentera, bedöma och kommunicera elevers språkutveckling samt föreslå och motivera  pedagogiska åtgärder;
  • utifrån kunskapskrav betygssätta elever;
  • utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan;
  • motivera val av och planera för olika texttyper i undervisningen;
  • ur ett didaktiskt perspektiv granska tryckta och digitala läromedel och använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text;
  • planera, genomföra och presentera ett eget utvecklingsarbete inom skriftspråk;
  • redovisa ett utvecklingsarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera olika miljöers påverkan på elevers språklärande;
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen;
  • reflektera över IKT och estetiska verktyg för skriftspråkspråksutveckling;
  • värdera och analysera bemötande av elever i behov av särskilt stöd;
  • värdera och reflektera över elevers mediavärld ur ett didaktiskt perspektiv;
  • bedöma och kommunicera elevers skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv;
  • utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten.

Behörighetskrav

Behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot minst åk 4-6 eller 7-9.

Undervisningens upplägg

Distans med fyra obligatoriska campusträffar.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom litteraturseminarier och genom att studenten planerar, genomför, dokumenterar och utvärderar ett eget utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal.
I de fall där lokal lärarutbildare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande ska ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Litteratur

Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Einarsson Jan
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (370 s.)

Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (50 s.)

Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (207 s.)

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (200 s.)

Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (150 s.)

Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 9-143)

Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
2003 : 130 s :
Obligatorisk

Skolverket IUP och skriftliga omdömen
Skolverket : 2009 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2259
Obligatorisk

Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
Skolverket : 2012 :
Fulltext
Obligatorisk

Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (171 s.)

Styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst