"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk I för ämneslärare, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 1

Denna kursplan gäller: 2018-01-08 och tillsvidare

Kurskod: 6SV030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-07-03

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2017-12-22

Innehåll

Kursen behandlar kunskapsområden som ger en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Sociala, psykologiska och kulturella påverkandefaktorer studeras liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Inom alla moment läses också skönlitterära texter, som belyser frågeställningar som kan öka den kulturella förståelsen inom svenska som andraspråk.

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet, (7,5 hp)
The Multicultural Classroom (7,5 credits)

Moment 1 behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. En reflektion över studentens eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle inleds. Kursen behandlar vidare grundläggande kunskaper om minoritetskulturer, etnicitet och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Dessa aspekter diskuteras också utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten.

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Swedish  Phonology in a Cross-Linguistic Perspective (7,5 credits)

Momentet behandlar svenskans fonologi och relevanta fonetiska detaljer i ett jämförande, funktionellt och didaktiskt perspektiv. Övningar i analys av fonologiska och typologiska aspekter på inlärarspråk genomförs. Olika aspekter av utländsk brytning och prioritering inom uttalsundervisningen diskuteras.

Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7.5 hp)
Swedish  Grammar in a Cross-Linguistic Perspective (7,5 credits)

Momentet behandlar svenskans grammatiska struktur i ett jämförande och funktionellt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenska för andraspråkstalare. Övningar i analys av andraspråksinlärares skriftliga produktion genomförs.  Vidare diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk.

Moment 4. Att lära på ett andraspråk, (7,5 hp)
Learning in a second language (7,5 credits)

Moment 4 behandlar grundläggande teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Vidare behandlas metoder för ett språkutvecklande arbetssätt. I momentet studeras dessutom styrdokumenten i svenska som andraspråk.
Vidare studeras ord- och begreppsförrådets roll i andraspråksutvecklingen, där speciellt sambandet mellan kulturella referensramar och begreppsförråd uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Det mångkulturella klassrummet
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen
  • uppvisa grundläggande kunskaper om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten
  • förklara samhällets och skolans betydelse som kulturell mötesplats
  • uppvisa grundläggande kunskaper om rasism och främlingsfientlighet

Färdighet och förmåga

  • reflektera över olika förutsättningar för lärande i ett mångkulturellt klassrum med anknytning till kurslitteraturen
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle
  • reflektera över sin egen roll som kulturbärare och hur det påverkar mötet med elever från olika kulturer

Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenskans uttal i ett jämförande perspektiv och använda adekvat terminologi inom prosodi och segmentell fonetik
  • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal i ett didaktiskt perspektiv, särskilt med avseende på prioritering av uttalsdrag

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera och analysera inlärarspråk ur olika fonologiska perspektiv
  • stödja andraspråksinlärare i deras utveckling av svenskt uttal
  • presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förhållningssätt och attityder till brytning i ett integrationsperspektiv
  • värdera och bedöma fonologiska aspekter på inlärarspråk ur ett didaktiskt perspektiv

Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenskans grammatiska struktur i ett jämförande perspektiv med adekvat terminologi
  • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans grammatik i ett didaktiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera grammatiska exempel på inlärarspråk
  • bedöma inlärarspråk ur ett grammatiskt och didaktiskt perspektiv
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och förhålla sig till grammatikens roll och funktion i undervisning
  • reflektera över hur olika exempel på inlärartexter kan bedömas utifrån ett grammatiskt perspektiv och över vad som i första hand bör stå i fokus vid bearbetning av texterna ur ett didaktiskt perspektiv

Moment 4. Att lära på ett andraspråk
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråkslärande och dess inlärnings- och språkpsykologiska processer
  • uppvisa grundläggande kunskaper om genreteori och språkutvecklande arbetssätt

Färdighet och förmåga

  • redogöra för och tillämpa mål och riktlinjer i styrdokument
  • praktiskt tillämpa språkutvecklande arbetssätt i övningar som t.ex. lektionsplaneringar
  • uppvisa språklig säkerhet i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråkslärande
  • reflektera över vilka språkliga krav skolan ställer på elever och hur undervisning kan stödja språkutveckling

Behörighetskrav

Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undangtag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränar studenten sina kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränar studenterna diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination moment 1. Det mångkulturella klassrummet.
Litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen.

Examination moment 2. Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning.
Ett litteraturseminarium, en inlämningsuppgift och en hemtentamen.

Examination moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning.
Ett muntligt litteraturseminarium, en salstentamen och en hemtentamen.

Examination moment 4. Att lära på ett andraspråk.
Muntlig redovisning och skriftlig hemtentamen.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 49

Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

Den interkulturella blicken i pedagogik : inte bara goda föresatser
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María, Hübinette Tobias
Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186069513
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 117 - 181, Jahanmahan, Farhad; Interkulturell pedagogik, inkluderande pedagogik - forum för motstånd? Rodell Olgaç, Christina; Romskt föreningsarbete bland barn och ungdomar. Dalgren, Sara; Att göra det annorlunda normalt - interkulturell förskolepedagogik i praktiken. Morshedi, Yousef; Att identifiera pedagogik med interkulturell inriktning.

Efendić Negra
Jag var precis som du
Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
ISBN: 9789127141308
Se Umeå UB:s söktjänst

Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Se Umeå UB:s söktjänst

En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789144084862
Se Umeå UB:s söktjänst

Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Kasselias Wiltgren Layal
Etnicitet som resurs i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-44-10906-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :

Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
ISBN: 978-91-27-14236-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.

Moment 2: Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplan i svenska som andraspråk för grundskolan, ämnesplan i svenska som andraspråk för gymnasiet, kursplan i svenska för invandrare
Skolverket : 2017 :
www.skolverket.se

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor

Thorén Bosse
Dags att skrota ”lång och kort vokal” inom svenska som andraspråk
Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf

Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
ISBN: 978-91-44-07529-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Enström Ingegerd
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 157 s. :
ISBN: 9789173828468 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Källström Roger
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-44-05573-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundin Åkesson Katarina
Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-04930-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :

Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.

Moment 4. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
ISBN: 91-7382-838-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tingbjörn, Gunnar; Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick

Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.