Engelskt namn: Swedish for Grades 4-6, Course 3
Denna kursplan gäller: 2019-08-19 till 2020-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-23 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-10-02 och 2018-07-22
Kurskod: 6SV026
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-03-20
Kursen behandlar ämnesövergripande arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som de tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och har fokus på läs- och skrivutveckling. Skönlitteratur och sakprosa utgör basen för arbetet. Utvecklingen av ett källkritiskt förhållningssätt och strategier för informationssökning problematiseras. Studentens eget skrivande i process och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt fördjupas. Kursen behandlar även språkbruk i Sverige och Norden.
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
UK I och Svenska för åk 4-6 kurs 1 och 2 eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, redovisning och gruppövningar. Seminarier och redovisning är obligatoriska.
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, responsgivande, redovisning och seminarier.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Kursen bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande har uppnått detta betyg på den skriftliga hemtentamen.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas.
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 45-58
Cox Eriksson Christine
Att arbeta medvetet med ordförrådet
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 4: Att arbeta medvetet med ordförrådet
Tematiskt arbetssätt
Alexandersson Ulla, Marsh Eva
Skolverket :
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grunds%C3%A4rskola/015_tematiska-arbsatt/del_07/material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M15_1-9_07A_artikel-om-tematiska.docx
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-39, 61-90, 203-219
Hedelin Zara
Källkritik och artiklar från Wikipedia
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Lässtrategier för sakprosa Del 6: Lässtrategier modeller för källkritik och Wikipedialäsning
Ingemansson Mary
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144104829
Se Umeå UB:s söktjänst
Janks Hilary
Critical language awareness teaching the relationship between language and power
Ingår i:
Svenska
[Stockholm] : [Svensklärarföreningen] : [2017] : 200 sidor : sid. 28-45 :
Att undervisa nyanlända : metoder, reflektioner och erfarenheter
Kaya Anna, Persson John
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 267 s. :
ISBN: 9789127146648
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Inger
Ordförrådet en framgångsfaktor
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk Del 5: Ordförrådet
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-94, 141-211
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 51-148
Torp Arne
Nordiska språk i forntid och nutid.
Ingår i:
Nordens språk med rötter och fötter
Köpenhamn : Nordiska ministerrådet : 2005 : 127 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-649
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 19-74
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127135987
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 210-262
Ytterligare litteratur, artiklar eller texter på 100 sidor kan tillkomma
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket : 2011 :
Länk
Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket : 2011 :
Länk
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra sin röst hörd : tematisk undervisning i grundskolans mellanår
Magnusson Kerstin, Malmgren Gun, Nilsson Jan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-07689-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Parkvall Mikael
Sveriges språk i siffror : vilka språk talas och av hur många?
Stockholm : Språkrådet : 2015 : 364 s. :
ISBN: 9789198092271
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Se Umeå UB:s söktjänst