Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 2
Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2019-08-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-23 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-12 och 2018-07-22
Kurskod: 6SV022
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-21
Kursen fördjupar olika aspekter på skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett flerspråkighetsperspektiv. Den praktiska användningen av läs- och skrivinlärningsmetoder fördjupas.
Textanalytiska och skrivpedagogiska perspektiv på olika texttypers innehåll, uppbyggnad och användning beskrivs och tillämpas. Textanalytiska redskap används i övningar på elevtexter, varvid särskilt textbindning och samspelet mellan text och bild uppmärksammas. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns läs- och skrivutveckling.
Läsförståelse av skönlitterära texter och sakprosa fördjupas med fokus på barnlyrik, saga och fantasy. Studenterna kombinerar och motiverar val av litteratur för användning i undervisningen. Intersektionella, multimodala och didaktiska perspektiv bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur. Granskning av elevers medieval på fritid och i skola bildar utgångspunkt för didaktisk tillämpning.
Textsamtalet som verktyg för utveckling av skrivande och läsande betonas. Skolpraktikens texttyper behandlas, och yrkesinriktat skrivande övas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundlärare som profession, 6 hp (6PE189), Att vara grundlärare, 1,5 hp (6PE196), Lärande och undervisning, 7,5 hp (6PE187), Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik, 7,5 hp (6LU006), Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön, 7,5 hp (6LU007), Svenska för F−3, kurs 1, 15 hp (6SV021)
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
Kursen examineras genom litteraturseminarier om läsförståelse och skönlitteratur, seminarium om läromedelsanalys, skriftlig analys och bedömning av elevtexter, muntlig redovisning av lektionsplanering samt skriftliga inlämningsuppgifter inriktade på yrkesinriktat skrivande.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Skriftliga uppgifter och muntlig redovisning bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på de skriftliga uppgifterna och den muntliga redovisningen.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 86-138
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 1-50
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: 319-346
Elevtexter som sociosemiotiska uttryck : en studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs 3
Borgfeldt Eva, Lyngfelt Anna
Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-13450
ISBN: 9789187850561
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 131-154
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s 127-288
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-179,219-251, 287-303
Eckeskog Helena
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
ISBN: 9789144104232
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett trollspö på katedern : att arbeta med fantasy i skolan
Ehriander Helene, Nilson Maria
Lund : BTJ förlag : 2012 : 329 s. :
ISBN: 978-91-7018-737-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 250-260
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2007 : 237, [5] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7490
Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
: Language and Education, vol. 18, No. 3. 2004. S. 220-245. : 2004 :
Länk
Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter.
Lyngfelt Anna, Hashemi Sylvana Sofkova, Andersson Peter
Ingår i:
Text och kontext
Malmö : Gleerups : 2017 : 231 sidor : sid. 163-175 :
Läsanvisning: Läsanvisning: s.163-175
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
ISBN: 978-91-7559-316-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Tjernberg Catharina
Form, funktion och innehåll i samspel
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 1: Form, funktion och innehåll i samspel :
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/030_tidig-lasundervisning/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M30_F-3_01A_form%20och%20funktion,%20slutgiltig.docx
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 59-86, 107-252
Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
ISBN: 91-44-03429-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 25-40, 58-65
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6 : enligt Lgr 11
Stockholm : Skolverket : 2012 : 111 s. :
Fulltext
Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
Skolverket : 2013 :
Fulltext
I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista
Flickan med svavelstickorna
Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
ISBN: 91-622-6876-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Den ståndaktige tennsoldaten
Andersen H. C., Carstensen Bodil, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 24 s. :
ISBN: 91-622-6878-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sunnanäng
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: sagan Sunnanäng ur boken med samma namn
Poetry in third grade: Getting started
Carver Sekeres , Gregg
The Reading Teacher : 2007 :
Länk
Barnens versbok : en antologi
Forslind Ann, Widerberg Siv, Widerberg Gertrud
Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1986 : 261, [11] s. :
ISBN: 91-7448-385-4 ; 10:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Gröngölingen är på väg : dikter för barn och andra
Lindgren Barbro, Olausson Säll Katarina
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2010 : 52 s. :
ISBN: 978-91-29-67215-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Du är ett moln
Melin Mårten, Bergendahl Helena
1. uppl. : Mölle : Nypon : 2010 : 26 s. :
ISBN: 978-91-86447-31-1
Se Umeå UB:s söktjänst
I denna vida värld : verser från många länder för barn och vuxna : en antologi
Nordqvist Margareta, Lundgren Gunilla, Widerberg Siv
Stockholm : En bok för alla : 1993 : 176 s. :
ISBN: 91-7448-725-6 (inb.) ; 40:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Värdefulla sagor : [lyft värdegrunden genom berättande]
Thomasson Mikael, Gustavsson Per, Thomasson Mikael
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 132 s. :
ISBN: 978-91-27-44200-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 86-138
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 1-50
Elevtexter som sociosemiotiska uttryck : en studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs 3
Borgfeldt Eva, Lyngfelt Anna
Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-13450
ISBN: 9789187850561
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 131-154
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s 127-288
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-179,219-251, 287-303
Se texten! : multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete
Danielsson Kristina, Selander Staffan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 177 s. :
ISBN: 9789140678140
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 17-80
Eckeskog Helena
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
ISBN: 9789144104232
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett trollspö på katedern : att arbeta med fantasy i skolan
Ehriander Helene, Nilson Maria
Lund : BTJ förlag : 2012 : 329 s. :
ISBN: 978-91-7018-737-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 250-260
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2007 : 237, [5] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7490
Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
: Language and Education, vol. 18, No. 3. 2004. S. 220-245. : 2004 :
Länk
Text och kontext : perspektiv på textanalys
Helgesson Karin, Landqvist Hans, Lyngfelt Anna, Nord Andreas, Wengelin Åsa
Malmö : Gleerups : 2017 : 231 sidor :
ISBN: 978-91-40-69364-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.163-175
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
ISBN: 978-91-7559-316-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Tjernberg Catharina
Form, funktion och innehåll i samspel
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 1: Form, funktion och innehåll i samspel :
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/030_tidig-lasundervisning/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M30_F-3_01A_form%20och%20funktion,%20slutgiltig.docx
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 59-86, 107-252
Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
ISBN: 91-44-03429-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 25-40, 58-65
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6 : enligt Lgr 11
Stockholm : Skolverket : 2012 : 111 s. :
Fulltext
Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
Skolverket : 2013 :
Fulltext
I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista
Flickan med svavelstickorna
Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
ISBN: 91-622-6876-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Den ståndaktige tennsoldaten
Andersen H. C., Carstensen Bodil, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 24 s. :
ISBN: 91-622-6878-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sunnanäng
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: sagan Sunnanäng ur boken med samma namn
Poetry in third grade: Getting started
Carver Sekeres , Gregg
The Reading Teacher : 2007 :
Länk
Barnens versbok : en antologi
Forslind Ann, Widerberg Siv, Widerberg Gertrud
Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1986 : 261, [11] s. :
ISBN: 91-7448-385-4 ; 10:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Gröngölingen är på väg : dikter för barn och andra
Lindgren Barbro, Olausson Säll Katarina
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2010 : 52 s. :
ISBN: 978-91-29-67215-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Du är ett moln
Melin Mårten, Bergendahl Helena
1. uppl. : Mölle : Nypon : 2010 : 26 s. :
ISBN: 978-91-86447-31-1
Se Umeå UB:s söktjänst
I denna vida värld : verser från många länder för barn och vuxna : en antologi
Nordqvist Margareta, Lundgren Gunilla, Widerberg Siv
Stockholm : En bok för alla : 1993 : 176 s. :
ISBN: 91-7448-725-6 (inb.) ; 40:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Värdefulla sagor : [lyft värdegrunden genom berättande]
Thomasson Mikael, Gustavsson Per, Thomasson Mikael
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 132 s. :
ISBN: 978-91-27-44200-9
Se Umeå UB:s söktjänst