Engelskt namn: Teaching and Learning of Swedish and English in the primary school
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kurskod: 6SV019
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-08-18
Kursen består av två moment. Moment 1. Literacitet i teori och undervisningspraktik (15hp) Literacies in theory and practice Momentet behandlar aspekter på lär- och undervisningsstrategier med hänsyn till barns tidiga och fortsatta språk-, flerspråks- och skriftspråkutveckling i teori och praktik. Läsmetodiska program, estetiska lärprocesser, barnlitteratur, kulturell mångfald och multimodal användning av texter med hänvisning till ett sammansatt språk- och textbegrepp utgör i sammanhanget centrala begrepp som behandlas inom momentet. Moment 2 Dokumentation, språkutveckling och måluppfyllelse (15hp) Documentation, language, assessment and goal setting Kommunikation och språkbruk med IT-integrering utgör bärande delar i moment II. I momentet behandlas vidare aspekter på tidig språkträning och flerspråkighet. Begreppen identifiering, kartläggning, bedömning, uppföljning och utvärdering behandlas med hänvisning till IUP och kunskapsmål.
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna: - förklara och använda centrala begrepp inom fältet språk, - läs- och skriv. - kritiskt granska kunskaps- och forskningsfältet ifråga - planera och utvärdera språk-, läs- och skrivundervisning utifrån skolans styrdokument - utarbeta didaktiska kriterier för en fungerande språk-, läs- och skrivundervisning - beskriva och problematisera barns språkutveckling - integrera ämnena modersmål, svenska och tidig engelska i undervisningen - tillämpa och analysera bedömningsunderlag för barns språk-, läs- och skrivutveckling - granska läromedel och barnlitteratur utifrån ett vidgat språk- och textbegrepp - integrera och reflektera över potentialen i estetiska uttrycksformer i samband med språk- läs och skrivundervisning.
Lärarexamen
Undervisning sker i föreläsnings- och seminarieform på campus och via webb.
Kontinuerlig examination sker via kurswebben, individuellt och i seminarieform. Varje kursdeltagare upprättar en portfolio i digital form. För betygsgraden Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga till fördjupad analys och ett kritiskt förhållningssätt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §. Begäran om byte av examinator görs hos Humanistisk fakultet. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/blankett/SA) och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler finns i tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet (dnr 545-3317-02)
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Axelsson Monica, Jönsson Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
ISBN: 91-47-09378-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket
Björk Maj, Liberg Caroline
Stockholm : Natur & kultur : 2006 :
Obligatorisk
Burman Anders
English in action
Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
ISBN: 91-7724-725-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Bild som text i läs- och skrivkontext. : http://www.ep.liu.se/ecp/032/010/index.html
Obligatorisk
Jonsson Carin
Skriva och läsa – hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet ”Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning”. : http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/
Obligatorisk
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya språket lyfter!
Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
Obligatorisk
Skolverket
Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000, 2:a rev uppl
www.skolverket.se : 2008 :
Obligatorisk
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Skolverket
Mål och nationella prov i årskurs 3 : www.skolverket.se/mal3
2008 :
Obligatorisk
Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri skönlitterär barnbok ( Anna- Clara Tidholm alt Pija Lindenbaum) + Tove Jansson (valfri berättelse)
Obligatorisk
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagberg-Persson Barbro
Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
ISBN: 91-506-1901-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pdf-fil: www.skolporten.com
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att läsa och skriva
Stockholm : Liber : 2007 :
Skolverket
språk-, läs och skrivutvecklingssidor
www.skolverket.se :
Smith Frank
Läsning
3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2007 :
Obligatorisk
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liberg Caroline
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx
Skolverket
Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
2008 :
Obligatorisk
Skolverket
Språket lyfter. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
2008 :
Obligatorisk
Skolverket
Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
2005 :
Obligatorisk
Söderberg Ragnhild (red)
Från joller till läsning och skrivning
Kristianstad : Gleerups förlag : 2001 :
Obligatorisk
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur (ca 250 s) : Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner
Obligatorisk
Barsotti Anna
D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-7656-397-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Anna-Malin
Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
ISBN: 91-22-01956-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström Ia
Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
ISBN: 91-7636-351-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rodari Gianni
Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
[Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
ISBN: 91-7374-571-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Axelsson Monica, Jönsson Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
ISBN: 91-47-09378-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket
Björk Maj, Liberg Caroline
Stockholm : Natur & kultur : 2006 :
Burman Anders
English in action
Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
ISBN: 91-7724-725-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Bild som text i läs- och skrivkontext. : http://www.ep.liu.se/ecp/032/010/index.html
Jonsson Carin
Skriva och läsa – hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet ”Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning”. : http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet . Skolverket 1998 : (www.skolverket.se)
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya språket lyfter!
Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
Skolverket (2208)
Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000 - 2:a rev uppl 2008 : www.skolverket.se
Skolverket
Mål och nationella prov i årskurs 3 : www.skolverket.se/mal3
2008 :
Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri skönlitterär barnbok ( Anna- Clara Tidholm alt Pija Lindenbaum) + Tove Jansson (valfri berättelse)
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagberg-Persson Barbro
Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
ISBN: 91-506-1901-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pdf-fil: www.skolporten.com
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att läsa och skriva
Stockholm : Liber : 2007 :
Skolverket
språk-, läs och skrivutvecklingssidor
www.skolverket.se :
Smith Frank
Läsning
3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2007 :
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Liberg Caroline
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
Läsanvisning: www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx
Skolverket
Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
2008 :
Skolverket
Språket lyfter. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
2008 :
Skolverket
Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
2005 :
Söderberg Ragnhild (red)
Från joller till läsning och skrivning
Kristianstad : Gleerups förlag : 2001 :
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur (ca 250 s) : Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner
Barsotti Anna
D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-7656-397-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Anna-Malin
Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
ISBN: 91-22-01956-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström Ia
Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
ISBN: 91-7636-351-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rodari Gianni
Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
[Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
ISBN: 91-7374-571-5
Se Umeå UB:s söktjänst