"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivinlärning 2, 15 hp

Engelskt namn: Reading and Writing Education 2

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6SV018

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-03-31

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-10-10

Innehåll

Kursen behandlar skriv- och läsmetodiska strategier från förskoleklass upp till årskurs 6 och hur de kan relateras till styrdokument samt till svensk och internationell forskning inom området. Vidare diskuteras olika faktorer som kan påverka läs- och skrivinlärning och -utveckling. I samband med verksamhetsförlagd utbildning planerar, genomför och utvärderar studenterna undervisningstillfällen inom tidig läs- och skrivinlärning och -utveckling. Studenterna bekantar sig med diagnostiska verktyg och får praktiskt använda sig av dessa i en skolsituation där de dokumenterar, bedömer samt skriftligt och muntligt kommunicerar barns skriv- och läsutveckling. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
• redogöra för och diskutera teorier och aktuell forskning om skriv- och läsinlärning/utveckling och problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen;
• redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/utveckling utifrån svensk och internationell forskning;
• dokumentera, bedöma och kommunicera barns tal-, skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv;
• utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan;
• analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet, och motivera val av litteratur för olika barngrupper;
• planera, genomföra och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet;
• uttrycka sig i tal och skrift på ett språkligt godtagbart sätt för olika målgrupper.

Behörighetskrav

Univ: Läs- och skrivinlärning I, eller motsvarande..

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av campus- och IT-baserade föreläsningar, seminarier/processeminarier och gruppövningar. I kursen ingår 5 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i gruppövningar, seminarier och VFU är obligatoriskt.
VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren i hans/hennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare (LLU) den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen under¬visning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en
student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper,färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk attstudenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator isamråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Examination

Examination sker genom bedömning av skriftliga och muntliga uppgifter i anslutning till den verksamhetsförlagda utbildningen samt genom bedömning av genomförd undervisning (planering, genomförande och didaktisk reflektion).
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom anordnas ytterligare ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Anmälan till omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt ska examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande ska ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av hel kurs inom lärarexamen beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av studierektor för grundnivå och avancerad nivå vid Institutionen för språkstudier.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Lärarprogrammet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.