"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läsa Språka Lära. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Fiction Reading Dialog and Learning

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SV013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-03

Innehåll

Kursen behandlar teorier och forskning om läs- och skrivutveckling samt läsvanor hos elever i åldrarna 13 -16 år. Ungdomars språkförmåga behandlas med utgångspunkt i ”det vidgade språkbegreppet”, där skönlitteratur och kreativa arbetsformer i skolans läs- och skrivverksamhet sätts i fokus. Kursen behandlar även metoder och didaktiska förhållningssätt för att utveckla samarbetsformer mellan lärare inom olika skolämnen och bibliotekspersonal. Vidare bearbetas ungdomars fördjupade läsupplevelser och skönlitteraturens möjligheter att levandegöra ämneskunskaper. Intersektionalitet utgör ett viktigt analysredsakp i kursen. Moment 1. Det vidgade språkbegreppet, 15 hp The widened language and text concept I momentet behandlas det vidgade språkbegreppet, där kreativa och gränsöverskridande arbetsformer sätts i fokus och relateras till ungdomars läsande. I momentet studeras även hur berättandets former såväl i skönlitteratur som film, dataspel och rollspel, kan involveras i skolarbetet och stimulera till läsande och skrivande. Moment 2. Litteraturläsning över ämnesgränser, 15 hp Literature reading in different school subjects I momentet uppmärksammas hur läs och skrivförståelse kan utvecklas och påverkas genom ämnesövergripande arbete och hur skönlitteratur kan påverka ämneskunskapen. I momentet analyseras teorier och forskning om motivationens betydelse för läs- och skrivundervisning samt olika didaktiska förhållningssätt som leder till läsning och skrivning. Ungdomslitteratur i urval läses.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • diskutera och reflektera över skönlitteraturens betydelse för ungdomars läs- och skrivutveckling • diskutera och problematisera skönlitteraturens möjligheter att bidra till demokratifostran • använda olika former av berättande och diskutera deras möjligheter att stimulera till läsning och skrivning • analysera hur det vidgade språkbegreppet kan bidra till ökad motivation att läsa och skriva • diskutera det didaktiska uppdraget i svenska, språk och samhällsvetenskapliga ämnen, med utgångspunkt i kreativitet samt ämnes- och verksamhetsövergripande arbetssätt . • diskutera och problematisera modersmålets/andraspråkets betydelse för läs- och skrivförmåga • beskriva ett antal lässtimulerande undervisningsmetoder

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

I undervisningen varvas teori och praktik. Undervisningen läggs upp som en serie föreläsningar med vidhängande workshops, där lässtimulerande metoder provas och diskuteras. De studerande arbetar också på hemorten och provar ut metoder tillsammans med elever

Examination

Examinationen sker skriftligt och muntligt. Seminarier är obligatoriska. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Ett vardagsliv med flera språk.
    Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
    ISBN: 91-47-05201-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
    Fountain Susan, Nilsson Björn
    Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-00256-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gee James Paul
    What video games have to teach us about learning and literacy
    New York : Palgrave Macmillan : 2003 : 225 s. :
    ISBN: 1-4039-6169-7z 1-40396-169-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb David A.
    Experiential learning : experience as the source of learning and development
    Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall : cop. 1984 : xiii, 256 s. :
    ISBN: 0-13-295261-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kress Gunther R.
    Literacy in the new media age
    London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
    ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Att läsa skönlitteratur med tonåringar.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 330 s. :
    ISBN: 91-44-03007-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning : årskurs 7-9.
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 296 s., [4]pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-61861-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Multiliteracies : literacy learning and the design of social futures
    Cope Bill, Kalantzis Mary
    London ;a New York : Routledge : 2000 : xi, 350 s. :
    ISBN: 0-415-21421-1 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 43-68

    Olin-Scheller Christina
    Mellan Dante och Big Brother : en studie om gymnasieelevers textvärldar
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2006 : 267 s. :
    http://www.diva-portal.org/kau/theses/abstract.xsql?dbid=474
    ISBN: 91-7063-098-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
    Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. :
    ISBN: 91-44-01547-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sahlin Nils-Eric
    Kreativitetens filosofi
    Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
    ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Axelsson Monica
    Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
    Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
    http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
    ISBN: (Spiralh.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Årheim Annette
    När realismen blir orealistisk : litteraturens
    Växjö : Växjö University Press : 2007 : [8], 219, [30] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-1691
    ISBN: 978-91-7636-571-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    800 s ungdomslitteratur
    i urval :
    Obligatorisk

    artiklar
    se läsanvisning :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Ett vardagsliv med flera språk.
    Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
    ISBN: 91-47-05201-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
    Fountain Susan, Nilsson Björn
    Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-00256-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gee James Paul
    What video games have to teach us about learning and literacy
    New York : Palgrave Macmillan : 2003 : 225 s. :
    ISBN: 1-4039-6169-7z 1-40396-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb David A.
    Experiential learning : experience as the source of learning and development
    Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall : cop. 1984 : xiii, 256 s. :
    ISBN: 0-13-295261-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kress Gunther R.
    Literacy in the new media age
    London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
    ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Att läsa skönlitteratur med tonåringar.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 330 s. :
    ISBN: 91-44-03007-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning : årskurs 7-9.
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 296 s., [4]pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-61861-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Multiliteracies : literacy learning and the design of social futures
    Cope Bill, Kalantzis Mary
    London ;a New York : Routledge : 2000 : xi, 350 s. :
    ISBN: 0-415-21421-1 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 43-68

    Olin-Scheller Christina
    Mellan Dante och Big Brother : en studie om gymnasieelevers textvärldar
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2006 : 267 s. :
    http://www.diva-portal.org/kau/theses/abstract.xsql?dbid=474
    ISBN: 91-7063-098-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
    Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. :
    ISBN: 91-44-01547-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sahlin Nils-Eric
    Kreativitetens filosofi
    Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
    ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Axelsson Monica
    Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
    Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
    http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
    ISBN: (Spiralh.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Årheim Annette
    När realismen blir orealistisk : litteraturens
    Växjö : Växjö University Press : 2007 : [8], 219, [30] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-1691
    ISBN: 978-91-7636-571-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    800 s ungdomslitteratur i urval artiklar http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf