Engelskt namn: Fiction Reading Dialog and Learning
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SV013
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-03
Kursen behandlar teorier och forskning om läs- och skrivutveckling samt läsvanor hos elever i åldrarna 13 -16 år. Ungdomars språkförmåga behandlas med utgångspunkt i det vidgade språkbegreppet, där skönlitteratur och kreativa arbetsformer i skolans läs- och skrivverksamhet sätts i fokus. Kursen behandlar även metoder och didaktiska förhållningssätt för att utveckla samarbetsformer mellan lärare inom olika skolämnen och bibliotekspersonal. Vidare bearbetas ungdomars fördjupade läsupplevelser och skönlitteraturens möjligheter att levandegöra ämneskunskaper. Intersektionalitet utgör ett viktigt analysredsakp i kursen. Moment 1. Det vidgade språkbegreppet, 15 hp The widened language and text concept I momentet behandlas det vidgade språkbegreppet, där kreativa och gränsöverskridande arbetsformer sätts i fokus och relateras till ungdomars läsande. I momentet studeras även hur berättandets former såväl i skönlitteratur som film, dataspel och rollspel, kan involveras i skolarbetet och stimulera till läsande och skrivande. Moment 2. Litteraturläsning över ämnesgränser, 15 hp Literature reading in different school subjects I momentet uppmärksammas hur läs och skrivförståelse kan utvecklas och påverkas genom ämnesövergripande arbete och hur skönlitteratur kan påverka ämneskunskapen. I momentet analyseras teorier och forskning om motivationens betydelse för läs- och skrivundervisning samt olika didaktiska förhållningssätt som leder till läsning och skrivning. Ungdomslitteratur i urval läses.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: diskutera och reflektera över skönlitteraturens betydelse för ungdomars läs- och skrivutveckling diskutera och problematisera skönlitteraturens möjligheter att bidra till demokratifostran använda olika former av berättande och diskutera deras möjligheter att stimulera till läsning och skrivning analysera hur det vidgade språkbegreppet kan bidra till ökad motivation att läsa och skriva diskutera det didaktiska uppdraget i svenska, språk och samhällsvetenskapliga ämnen, med utgångspunkt i kreativitet samt ämnes- och verksamhetsövergripande arbetssätt . diskutera och problematisera modersmålets/andraspråkets betydelse för läs- och skrivförmåga beskriva ett antal lässtimulerande undervisningsmetoder
Lärarexamen
I undervisningen varvas teori och praktik. Undervisningen läggs upp som en serie föreläsningar med vidhängande workshops, där lässtimulerande metoder provas och diskuteras. De studerande arbetar också på hemorten och provar ut metoder tillsammans med elever
Examinationen sker skriftligt och muntligt. Seminarier är obligatoriska. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Ett vardagsliv med flera språk.
Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
ISBN: 91-47-05201-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
Fountain Susan, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00256-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gee James Paul
What video games have to teach us about learning and literacy
New York : Palgrave Macmillan : 2003 : 225 s. :
ISBN: 1-4039-6169-7z 1-40396-169-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb David A.
Experiential learning : experience as the source of learning and development
Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall : cop. 1984 : xiii, 256 s. :
ISBN: 0-13-295261-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Att läsa skönlitteratur med tonåringar.
Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 330 s. :
ISBN: 91-44-03007-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning : årskurs 7-9.
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 296 s., [4]pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-61861-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Multiliteracies : literacy learning and the design of social futures
Cope Bill, Kalantzis Mary
London ;a New York : Routledge : 2000 : xi, 350 s. :
ISBN: 0-415-21421-1 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 43-68
Olin-Scheller Christina
Mellan Dante och Big Brother : en studie om gymnasieelevers textvärldar
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2006 : 267 s. :
http://www.diva-portal.org/kau/theses/abstract.xsql?dbid=474
ISBN: 91-7063-098-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01547-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Axelsson Monica
Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
ISBN: (Spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Årheim Annette
När realismen blir orealistisk : litteraturens
Växjö : Växjö University Press : 2007 : [8], 219, [30] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-1691
ISBN: 978-91-7636-571-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
800 s ungdomslitteratur
i urval :
Obligatorisk
artiklar
se läsanvisning :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf
Ett vardagsliv med flera språk.
Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
ISBN: 91-47-05201-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
Fountain Susan, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00256-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Gee James Paul
What video games have to teach us about learning and literacy
New York : Palgrave Macmillan : 2003 : 225 s. :
ISBN: 1-4039-6169-7z 1-40396-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb David A.
Experiential learning : experience as the source of learning and development
Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall : cop. 1984 : xiii, 256 s. :
ISBN: 0-13-295261-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Att läsa skönlitteratur med tonåringar.
Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 330 s. :
ISBN: 91-44-03007-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning : årskurs 7-9.
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 296 s., [4]pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-61861-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Multiliteracies : literacy learning and the design of social futures
Cope Bill, Kalantzis Mary
London ;a New York : Routledge : 2000 : xi, 350 s. :
ISBN: 0-415-21421-1 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 43-68
Olin-Scheller Christina
Mellan Dante och Big Brother : en studie om gymnasieelevers textvärldar
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2006 : 267 s. :
http://www.diva-portal.org/kau/theses/abstract.xsql?dbid=474
ISBN: 91-7063-098-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01547-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Axelsson Monica
Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
ISBN: (Spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Årheim Annette
När realismen blir orealistisk : litteraturens
Växjö : Växjö University Press : 2007 : [8], 219, [30] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-1691
ISBN: 978-91-7636-571-7
Se Umeå UB:s söktjänst
800 s ungdomslitteratur i urval artiklar http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf