Engelskt namn: Teaching and learning in mothertongue education
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SV012
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-03
Utgångspunkt för kursen är det vidgade språkbegreppet, där didaktiska överväganden och kreativa arbetsformer sätts i fokus. I kursen behandlas teorier och forskning om språklärande och pedagogiska förhållningssätt i språkundervisning. Vidare behandlas och analyseras skolans styrdokument och dess möjligheter för språklärande när det gäller modersmålet. Barns identitetsutveckling och språkarbete fokuseras och diskuteras ur ett flerspråkighetsperspektiv. Moment 1. Styrdokument och språkinlärning, 10 hp Curriculum and language learning I momentet diskuteras och problematiseras värderingar och normer inom olika skolsystem, styrdokument granskas och pedagogiska förhållningssätt och dess konsekvenser i lyfts fram och analyseras. Elevers attityder till och uppfattningar om modersmålsundervisning diskuteras utifrån dels ett lärande- och dels ett identitetsperspektiv. Moment 2. Språkundervisning, 20 hp Language teaching I momentet behandlas och analyseras teorier om och studier av språkundervisning. I momentet diskuteras deltagarnas modersmålsundervisning. Vidare uppmärksammas hur undervisningen organiseras, hur man tillvaratar elevers erfarenheter av språklärande via exempelvis datateknik. Skönlitteraturens för- respektive nackdelar för språklärande lyfts fram, problematiseras och analyseras. Ett urval skönlitteratur från främmande länder läses.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: beskriva, analysera och diskutera olika teorier om och studier av språklärande analysera olika materials betydelse för språklärande exempelvis skönlitteratur, film och problematisera modersmålets möjligheter att bidra till all språkutveckling, demokratifostran och identitetsskapande analysera hur det vidgade språkbegreppet kan bidra till ökad motivation att läsa och skriva på modersmålet beskriva och analysera det didaktiska uppdraget i modersmålet så att fantasi och kreativitet stimuleras i den pedagogiska praktiken planera och kritiskt granska undervisning utifrån forskning om språklärande och undervisning redogöra för modersmålets/andraspråkets betydelse för läs- och skrivförmåga beskriva några språkstimulerande undervisningsmetoder
Lärarexamen
I undervisningen varvas teori och praktik. Undervisningen läggs upp som en serie föreläsningar med vidhängande seminarier där språkstimulerande metoder praktiseras och diskuteras. De studerande arbetar också på hemorten med att utveckla språkundervisningen tillsammans med elever
Examinationen sker skriftligt och muntligt. Seminarier är obligatoriska. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Stärkta trådar : flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap : utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat
Axelsson Monica, Rosander Carin, Sellgren Mariana
Spånga : Rinkeby språkforskningsinstitut : 2005 : 295 s. :
ISBN: 91-973640-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Beijer Mai
Mest språk : språk- och kulturkunskap i ett alltmer gränsöverskridande samhälle
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 306 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=608&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-54-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Beijer Mai
Växelvis på modersmål och svenska : språk- och kunskapsutveckling för flerspråkiga barn och ungdomar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2006 : 18 s. :
ISBN: 91-85589-07-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett vardagsliv med flera språk.
Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
ISBN: 91-47-05201-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
Fountain Susan, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00256-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hill Margareta
Min mage är italiensk
Stockhollm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 :
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 503-572
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Ladson-Billings Gloria
The dreamkeepers : successful teachers of African American children
1st ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 1994 : xvi, 187 s. :
ISBN: 1-55542-668-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Anders
Inte har dom gjort mej nåt : en studie av ungdomars attityder till invandrare och flyktingar i två mindre svenska lokalsamhällen
Umeå : Univ. : 2002 : [14], 218, [13] s. :
ISBN: 91-7305-309-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Osynliga flickor - synliga pojkar : om ungdomar med svenska som andraspråk.
Nordenstam Kerstin, Wallin Ingrid
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 222, [2]s. :
ISBN: 91-44-02287-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Axelsson Monica
Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
ISBN: (Spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst
http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf
Schleppegrell Mary J.
The language of schooling : a functional linguistics perspective
Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum : cop. 2004. : 190 s. :
ISBN: 0-8058-4676-X (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst