"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik för modersmålslärare. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Teaching and learning in mothertongue education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SV012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-03

Innehåll

Utgångspunkt för kursen är det vidgade språkbegreppet, där didaktiska överväganden och kreativa arbetsformer sätts i fokus. I kursen behandlas teorier och forskning om språklärande och pedagogiska förhållningssätt i språkundervisning. Vidare behandlas och analyseras skolans styrdokument och dess möjligheter för språklärande när det gäller modersmålet. Barns identitetsutveckling och språkarbete fokuseras och diskuteras ur ett flerspråkighetsperspektiv. Moment 1. Styrdokument och språkinlärning, 10 hp Curriculum and language learning I momentet diskuteras och problematiseras värderingar och normer inom olika skolsystem, styrdokument granskas och pedagogiska förhållningssätt och dess konsekvenser i lyfts fram och analyseras. Elevers attityder till och uppfattningar om modersmålsundervisning diskuteras utifrån dels ett lärande- och dels ett identitetsperspektiv. Moment 2. Språkundervisning, 20 hp Language teaching I momentet behandlas och analyseras teorier om och studier av språkundervisning. I momentet diskuteras deltagarnas modersmålsundervisning. Vidare uppmärksammas hur undervisningen organiseras, hur man tillvaratar elevers erfarenheter av språklärande via exempelvis datateknik. Skönlitteraturens för- respektive nackdelar för språklärande lyfts fram, problematiseras och analyseras. Ett urval skönlitteratur från främmande länder läses.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • beskriva, analysera och diskutera olika teorier om och studier av språklärande • analysera olika materials betydelse för språklärande exempelvis skönlitteratur, film och • problematisera modersmålets möjligheter att bidra till all språkutveckling, demokratifostran och identitetsskapande • analysera hur det vidgade språkbegreppet kan bidra till ökad motivation att läsa och skriva på modersmålet • beskriva och analysera det didaktiska uppdraget i modersmålet så att fantasi och kreativitet stimuleras i den pedagogiska praktiken • planera och kritiskt granska undervisning utifrån forskning om språklärande och undervisning • redogöra för modersmålets/andraspråkets betydelse för läs- och skrivförmåga • beskriva några språkstimulerande undervisningsmetoder

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

I undervisningen varvas teori och praktik. Undervisningen läggs upp som en serie föreläsningar med vidhängande seminarier där språkstimulerande metoder praktiseras och diskuteras. De studerande arbetar också på hemorten med att utveckla språkundervisningen tillsammans med elever

Examination

Examinationen sker skriftligt och muntligt. Seminarier är obligatoriska. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Stärkta trådar : flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap : utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat
Axelsson Monica, Rosander Carin, Sellgren Mariana
Spånga : Rinkeby språkforskningsinstitut : 2005 : 295 s. :
ISBN: 91-973640-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Beijer Mai
Mest språk : språk- och kulturkunskap i ett alltmer gränsöverskridande samhälle
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 306 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=608&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-54-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Beijer Mai
Växelvis på modersmål och svenska : språk- och kunskapsutveckling för flerspråkiga barn och ungdomar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2006 : 18 s. :
ISBN: 91-85589-07-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett vardagsliv med flera språk.
Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
ISBN: 91-47-05201-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
Fountain Susan, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00256-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hill Margareta
Min mage är italiensk
Stockhollm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 :

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 503-572

Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Ladson-Billings Gloria
The dreamkeepers : successful teachers of African American children
1st ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 1994 : xvi, 187 s. :
ISBN: 1-55542-668-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström Anders
Inte har dom gjort mej nåt : en studie av ungdomars attityder till invandrare och flyktingar i två mindre svenska lokalsamhällen
Umeå : Univ. : 2002 : [14], 218, [13] s. :
ISBN: 91-7305-309-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Osynliga flickor - synliga pojkar : om ungdomar med svenska som andraspråk.
Nordenstam Kerstin, Wallin Ingrid
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 222, [2]s. :
ISBN: 91-44-02287-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Axelsson Monica
Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm : Kompetensfonden : 2006 : 149 s. :
http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdfz Fulltext
ISBN: (Spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungdomslitteratur i urval 800 s:

http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf

Referenslitteratur

Schleppegrell Mary J.
The language of schooling : a functional linguistics perspective
Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum : cop. 2004. : 190 s. :
ISBN: 0-8058-4676-X (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst