"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivundervisning i språkutvecklande miljöer. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Teaching literacy in language developing contexts

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6SV011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07

Innehåll

I kursen introduceras en översikt av läs- och skrivfältet med utgångspunkt i aktuell forskning. Undervisning för läs- och skrivlärande behandlas med fokus på språk, kommunikation, interaktivitet, ämnesinnehåll och lärandestrategier. Moment 1 Aspekter på läs, skriv- och språklärande (15 hp) Aspects on literacy • Forskning om läs-, skriv och språklärande. Centrala nyckelord: läs- och skrivmetodiska program, språklig uppmärksamhet, kommunikation och textbruk innefattande ett vidgat språkbegrepp, IT och mediering. • Modersmålets betydelse för läs- och skrivlärande, flerspråkighet, kulturell identitet och tidig språkträning. Jämförelser med tidigt påbörjad engelskundervisning i förskoleklass och grundskola. • Analys av styrdokument, statliga direktiv och kvalitetsgranskningar. Moment 2 Analys och dokumentation av språkutvecklande miljöer (15 hp) Analyses and documentation of language developing contexts • Multimodal tillämpning och didaktisk analys av litteratur och estetiska lärprocesser i samband med barns läs-, skriv- och språkutveckling. • Bedömning och utvärdering, dokumentation, individuella utvecklingsplaner för identifiering och kartläggning. • Att forska i egen praktik. Planering, genomförande, utvärdering samt dokumentation av ett läs-, skriv- och språkutvecklingsprojekt. Aspekter på genus och kultur problematiseras genomgående under kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: - förklara och tillämpa olika centrala begrepp inom fältet för läs-, skriv- och språklärande - kritiskt granska och förhålla sig till teorier för olika läs- och skrivmetodiska program - analysera styrdokument och utarbeta kriterier för läs, skriv- och språkundervisning - beskriva och problematisera hur olika didaktiska val kan påverka barns språkutveckling/flerspråksutveckling samt skriftspråksutveckling med utgångspunkt i kurslitteraturen -analysera och pröva olika sätt att bedöma barns läs-, skriv och språkutveckling - granska läromedel och barnlitteratur utifrån språk- och lärandeteoretiska antaganden och med tillämpning av ett vidgat språk- och textbegrepp - beskriva och reflektera över olika estetiska ämnens uttrycksmöjligheter i samband med barns språk- läs och skrivutveckling. - planera och genomföra ett självständigt verksamhetsförlagt projekt med utgångspunkt i kursens innehåll

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kontinuerlig examination, såväl individuell som i grupp, sker under kursträffarna och med hjälp av en nätbaserad kursplattform. Varje kursdeltagare upprättar och arbetar kontinuerligt med digital portfolio. Kursen avslutas med en heldagskonferens där kursdeltagarna redovisar sina projekt via presentationer. På kursen ges betygen väl godkänd, godkänd och underkänd. För betyget väl godkänd krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt i förhållande till de förväntade studieresultaten. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
    Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
    ISBN: 91-622-4498-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar s 201-290

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Gun
    Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
    Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    Utbildningsdep : 1998 :
    ISBN: ISBN 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att läsa och skriva
    Stockholm : Liber : 2007 :

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 27-98

    Tidholm Anna-Klara
    Valfri barnbokstitel

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En valfri avhandling av följande:

    Bergöö Kerstin
    Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
    Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
    http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
    ISBN: 91-85042-16-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Otryckta källor

    Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/

    www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)

    Referenslitteratur

    Bialystok Ellen
    "Acquisition of Literacy in Bilingual Children: A framework for Reserach" : Language learning, n 1, p 45-77
    2007 :

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
    Fredriksson Ulf, Taube Karin
    Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :

    Fridolfsson Inger
    Grunderna i läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-44-00891-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellvin Madeleine
    Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
    Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
    ISBN: 91-27-63386-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
    Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
    1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
    ISBN: 91-646-2210-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
    Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
    Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
    ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 35

    Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
    Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
    ISBN: 91-622-4498-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar s 201-290

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Gun
    Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
    Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    Utbildningsdep : 1998 :
    ISBN: ISBN 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att läsa och skriva
    Stockholm : Liber : 2007 :

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 27-98

    Tidholm Anna-Klara
    Valfri barnbokstitel

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En valfri avhandling av följande:

    Bergöö Kerstin
    Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
    Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
    http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
    ISBN: 91-85042-16-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Otryckta källor

    Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/

    www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)

    Referenslitteratur

    Bialystok Ellen
    "Acquisition of Literacy in Bilingual Children: A framework for Reserach" : Language learning, n 1, p 45-77
    2007 :

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
    Fredriksson Ulf, Taube Karin
    Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :

    Fridolfsson Inger
    Grunderna i läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-44-00891-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellvin Madeleine
    Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
    Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
    ISBN: 91-27-63386-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
    Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
    1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
    ISBN: 91-646-2210-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
    Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
    Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
    ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
    Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
    ISBN: 91-622-4498-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik.
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2003 (Växjö : ten) : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar s 201-290

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Gun
    Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
    Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    Utbildningsdep : 1998 :
    ISBN: ISBN 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att läsa och skriva
    Stockholm : Liber : 2007 :

    Tidholm Anna-Klara
    Valfri barnbokstitel

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En valfri avhandling av följande:

    Bergöö Kerstin
    Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
    Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
    http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
    ISBN: 91-85042-16-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Otryckta källor

    Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/

    www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)

    Referenslitteratur

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
    Fredriksson Ulf, Taube Karin
    Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :

    Fridolfsson Inger
    Grunderna i läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-44-00891-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellvin Madeleine
    Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
    Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
    ISBN: 91-27-63386-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
    Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
    1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
    ISBN: 91-646-2210-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
    Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
    Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
    ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst