Engelskt namn: Teaching literacy in language developing contexts
Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 6SV011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07
I kursen introduceras en översikt av läs- och skrivfältet med utgångspunkt i aktuell forskning. Undervisning för läs- och skrivlärande behandlas med fokus på språk, kommunikation, interaktivitet, ämnesinnehåll och lärandestrategier. Moment 1 Aspekter på läs, skriv- och språklärande (15 hp) Aspects on literacy Forskning om läs-, skriv och språklärande. Centrala nyckelord: läs- och skrivmetodiska program, språklig uppmärksamhet, kommunikation och textbruk innefattande ett vidgat språkbegrepp, IT och mediering. Modersmålets betydelse för läs- och skrivlärande, flerspråkighet, kulturell identitet och tidig språkträning. Jämförelser med tidigt påbörjad engelskundervisning i förskoleklass och grundskola. Analys av styrdokument, statliga direktiv och kvalitetsgranskningar. Moment 2 Analys och dokumentation av språkutvecklande miljöer (15 hp) Analyses and documentation of language developing contexts Multimodal tillämpning och didaktisk analys av litteratur och estetiska lärprocesser i samband med barns läs-, skriv- och språkutveckling. Bedömning och utvärdering, dokumentation, individuella utvecklingsplaner för identifiering och kartläggning. Att forska i egen praktik. Planering, genomförande, utvärdering samt dokumentation av ett läs-, skriv- och språkutvecklingsprojekt. Aspekter på genus och kultur problematiseras genomgående under kursen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: - förklara och tillämpa olika centrala begrepp inom fältet för läs-, skriv- och språklärande - kritiskt granska och förhålla sig till teorier för olika läs- och skrivmetodiska program - analysera styrdokument och utarbeta kriterier för läs, skriv- och språkundervisning - beskriva och problematisera hur olika didaktiska val kan påverka barns språkutveckling/flerspråksutveckling samt skriftspråksutveckling med utgångspunkt i kurslitteraturen -analysera och pröva olika sätt att bedöma barns läs-, skriv och språkutveckling - granska läromedel och barnlitteratur utifrån språk- och lärandeteoretiska antaganden och med tillämpning av ett vidgat språk- och textbegrepp - beskriva och reflektera över olika estetiska ämnens uttrycksmöjligheter i samband med barns språk- läs och skrivutveckling. - planera och genomföra ett självständigt verksamhetsförlagt projekt med utgångspunkt i kursens innehåll
Lärarexamen
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Kontinuerlig examination, såväl individuell som i grupp, sker under kursträffarna och med hjälp av en nätbaserad kursplattform. Varje kursdeltagare upprättar och arbetar kontinuerligt med digital portfolio. Kursen avslutas med en heldagskonferens där kursdeltagarna redovisar sina projekt via presentationer. På kursen ges betygen väl godkänd, godkänd och underkänd. För betyget väl godkänd krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt i förhållande till de förväntade studieresultaten. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
ISBN: 91-622-4498-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar s 201-290
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Gun
Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdep : 1998 :
ISBN: ISBN 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att läsa och skriva
Stockholm : Liber : 2007 :
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 27-98
Tidholm Anna-Klara
Valfri barnbokstitel
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergöö Kerstin
Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
ISBN: 91-85042-16-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Laila
Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
[Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1576
ISBN: 978-91-7264-527-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/
www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)
Bialystok Ellen
"Acquisition of Literacy in Bilingual Children: A framework for Reserach" : Language learning, n 1, p 45-77
2007 :
Burman Anders
English in action
Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
ISBN: 91-7724-725-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
Fredriksson Ulf, Taube Karin
Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :
Fridolfsson Inger
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-44-00891-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor :b om medier för pedagoger
Olson Kristin, Boreson Cecilia
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellvin Madeleine
Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
ISBN: 91-27-63386-1
Se Umeå UB:s söktjänst
När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
ISBN: 91-622-4498-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar s 201-290
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Gun
Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdep : 1998 :
ISBN: ISBN 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att läsa och skriva
Stockholm : Liber : 2007 :
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 27-98
Tidholm Anna-Klara
Valfri barnbokstitel
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergöö Kerstin
Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
ISBN: 91-85042-16-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Laila
Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
[Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1576
ISBN: 978-91-7264-527-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/
www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)
Bialystok Ellen
"Acquisition of Literacy in Bilingual Children: A framework for Reserach" : Language learning, n 1, p 45-77
2007 :
Burman Anders
English in action
Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
ISBN: 91-7724-725-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
Fredriksson Ulf, Taube Karin
Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :
Fridolfsson Inger
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-44-00891-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor :b om medier för pedagoger
Olson Kristin, Boreson Cecilia
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellvin Madeleine
Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
ISBN: 91-27-63386-1
Se Umeå UB:s söktjänst
När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya lusboken : [en bok om läsutveckling].
Allard Birgita, Rudqvist Margret, Sundblad Bo
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 176 s. :
ISBN: 91-622-4498-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik.
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2003 (Växjö : ten) : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar s 201-290
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Gun
Teachers in action. Att förändra och utveckla lärande och undervisning i engelska i de tidigare skolåren
Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 :
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdep : 1998 :
ISBN: ISBN 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att läsa och skriva
Stockholm : Liber : 2007 :
Tidholm Anna-Klara
Valfri barnbokstitel
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergöö Kerstin
Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
ISBN: 91-85042-16-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Ewald Annette
Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
ISBN: 978-91-976537-1-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Laila
Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
[Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1576
ISBN: 978-91-7264-527-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutvecklings nationella webbplats för språk-, läs- och skrivutveckling: http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/
www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning)
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsning bland elever med invandrarbakgrund :b en undersökning av läsförmåga och bakgrundsfaktorer hos elever i årskurs 3 i Stockholm 1993-96
Fredriksson Ulf, Taube Karin
Stockholm : Univ. : 2001 : 231 s. :
Fridolfsson Inger
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-44-00891-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor :b om medier för pedagoger
Olson Kristin, Boreson Cecilia
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellvin Madeleine
Ord och bild ger mening : om literacy i förskola och skola
Stockholm : Svensklärarföreningen : b Natur och kultur [distributör] : 2006 : 162 s. :
ISBN: 91-27-63386-1
Se Umeå UB:s söktjänst
När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige
Rapport nr 34 : Stockholm : Fritzes : 2007 :
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst