"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs-, skriv- och språkutveckling. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Reading-, Writing- and Language Development

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SV010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-12-11

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

Moment 1 Barns språk- och talutveckling, 4,5 hp Childrens Development of Language and Speech Språkets olika delar och nivåer, barns uttalsutveckling, språklig medvetenhet, likheter och skillnader mellan tal och skrift, språkets betydelse för den kulturella identiteten samt språkliga faktorer av betydelse för en positiv läs- och skrivutveckling behandlas. Moment 2 Läs- och skrivprocessen och barns skriftspråkliga utveckling, 10,5 hp Literacy Development Läsprocessen behandlas i ett teoretiskt perspektiv. Definitioner av läsning och literacy diskuteras. Olika stadier av ordigenkänning och betydelsen av läsning med flyt behandlas. Nödvändiga förutsättningar för god läsförståelse diskuteras. Olika läspedagogiska traditioner analyseras samt hur dessa kan förenas i syfte att omfatta samtliga elever i en skola för alla. Analys av barns skriftspråkliga utveckling. Faktorer som hindrar en god läs- och skrivutveckling identifieras. Könsskillnader med avseende på läs- och skrivförmåga, läsintresse och val av texter behandlas. Under momentet ges utymme för reflektioner kring den egna läs- och skrivundervisningen i relation till teorier om läs- och skrivprocessen, läs- och skrivutveckling samt till styrdokumenten. Moment 3 Språkstimulerande undervisning, 7,5 hp Language motivating Education Elevers förmåga att välja lämplig lässtrategi vid läsning av olika slag av texter med olika syften och i olika sammanhang behandlas. Undervisning som stimulerar elevernas aktiva läsande och skrivande samt deras reflekterande förmågor ges utrymme. Elevernas förmåga att skriva till olika mottagare, med olika syften och i olika sammanhang ingår. Kreativa arbetssätt i syfte att skapa läslust och skrivglädje prövas i egen praktik. Alternativa metoder för att hjälpa elever i läs- och skrivsvårigheter diskuteras och kunskap om alternativa verktyg som exempelvis digitala medier behandlas. Moment 4 Utvecklingsarbete, 7,5 hp Project Work Ett utvecklingsarbete i den egna verksamheten med utgångspunkt i vad som behandlats i kursen ingår. Arbetbehandlas.Under momentet ges utrymme för reflektioner kring den egna läs- och set dokumenteras och presenteras för kursdeltagarna.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska kursdeltagarna kunna - redogöra för barns tal- och språkutveckling samt dess betydelse som grund för läs- och skrivutveckling och kulturell identitet - redogöra för olika teorier om läs- och skrivprocessen samt läs- och skrivutveckling - analysera olika läspedagogiska traditioner och beskriva hur dessa kan förenas i läs- och skrivundervisningen för att omfatta samtliga elever i en skola för alla - förklara hur läs- och skrivsvårigheter kan förebyggas - exemplifiera och förklara hur IKT kan användas som kompletterande hjälpmedel i läs- och skrivundervisningen - problematisera sin egen läs- och skrivundervisning i relation till teorier om läs- och skrivprocessen och läs- och skrivutveckling samt i relation till styrdokument.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, diskussions- och erfarenhetsseminarier samt uppgifter i anslutning till den egna praktiken. Mellan samlingarna på campus kommer kursdeltagarna att enskilt eller i mindre grupper arbeta med uppgifter av olika karaktär. Dessa redovisas vid seminarier i en egen basgrupp. Förberedelse sker dels enskilt och dels genom arbete i ett konferenssystem. Kursdeltagarna ska ha läst kurslitteratur till angivet seminarium, reflekterat över kunskapsinnehållet i relation till föreläsningar och egen erfarenhetsbaserad kunskap. Detta skrivs ner i en läslogg som redovisas i basgruppen.

Examination

De tre första momenten examineras dels genom aktivt deltagande i litteraturseminarier dels genom en skriftlig loggbok med egna reflektioner över innehåller i kurslitteraturen. Vidare ingår uppgifter i anslutning till den egna praktiken. Det fjärde momentet examineras genom skriftlig dokumentation av utvecklingsarbete och muntlig redovisning. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Under rubriken Övriga föreskrifter görs tillägg enligt nedan: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 6

Moment 1

Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : s 9-237 :

Hagtvet Eriksen Bente
Språkstimulering. Del 2: Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
Stockholm : Natur & Kultur : 2006 :

Moment 2

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Läsanvisning: kap 1-6, 8-9, 12-16

Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok. p Kopieringsunderlag
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 32 s. :
ISBN: 91-27-72302-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Reichenberg Monica
Vägar till läsförståelse. Texten, läsaren och samtalet
Stockholm : Natur & Kultur : 2008 :

Taube Karin
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
ISBN: 9789172275034
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Läsanvisning: kap 3, 10-11

Ekelund Gabriella
Om barn och böcker : samtal kring berättelser
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2007 : 201 s. :
ISBN: 978-91-25-07000-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
Konsten att läsa faktatexter
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 46 s. :
ISBN: 91-27-72304-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Tovani Cris
Do I really have to Teach Reading?
Portland, Maine : Stenhouse Publishers : 2004 :