Engelskt namn: Educational Work with Multilingval Children in Pre-school and School
Denna kursplan gäller: 2007-07-23 och tillsvidare
Kurskod: 6SV008
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-05-30
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta med praktiskt förändringsarbete i den egna verksamheten och därigenom kunna stärka kompetensen i skolutvecklingsfrågor gällande arbete med flerspråkiga barn. Kursen är indelad i två moment som studeras parallellt och integrerat. Moment 1. Skolutveckling, 4,5 hp I momentet bearbetas teorier, forskningsresultat och beprövad erfarenhet inom skolutvecklingsområdet och praxisnära forskning. Moment 2. Utvecklingsarbete, 10,5 hp I momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt problemområde som är förankrat i verksamheten.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - Redogöra för relevant forskning om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning kopplat till kvalitetsarbete. - Arbeta med skolutveckling för den egna verksamhetens behov. - Problematisera det egna utvecklingsarbetet i relation till styrdokument och skola med utgångspunkt i verksamhetsnära skolforskning och skolutveckling. - Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera utvecklingsarbetet med utgångspunkt i yrkesverksamhet och det avgränsade kunskapsområdet. - Ha handlingsberedskap för att arbeta med flerspråkiga elever. - Anpassa sitt arbetssätt så att det underlättar inlärningen för flerspråkiga elever.
Univ: Lärarexamen motsv samt 3 års yrkeserfarenhet.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, processinriktat grupparbete, seminarier och handledning.
Examinationen sker dels kontinuerligt genom aktivt deltagande, dels genom dokumentation och utvärdering av arbetet. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd skall individuella insatser kunna identifieras. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknande- ordning).
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 250 s
Lundahl Lisbeth
Styrning och kvalitet
Ingår i:
Vad har kvalitet med skolan att göra
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 216 s. : sid. 30 s :
Obligatorisk
Läsanvisning: 30 s
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor
www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp :
Obligatorisk
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: läses enligt anvisningar, 240 s
Wellros Seija
Språk, kultur och social identitet
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
ISBN: 91-44-00916-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur väljes av studenten
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Alexandersson Mikael
Läraryrket kräver egen forskningsarena
Pedagogiska magasinet nr 1 : 2004 :
Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 134 s. :
ISBN: 978-91-44-04241-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmqvist Mona
Lärande i skolan : learning study som skolutvecklingsmodell
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225, [3] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32241-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04506-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Dialog i verkligheten : på jakt efter röda trådar
Myndigheten för skolutveckling , Hellman Kenneth
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 46 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F149&cmd=download
ISBN: 91-85128-29-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
ISBN: 91-44-03419-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg, Gunnar & Scherp, Hans-Åke. 2003. Skolutvecklingens många ansikten. Myndigheten för skolutveckling. Stockholm Liber distribution. (250 s) Lundahl, Lisbeth. 2004. Styrning och kvalitet I: Holmlund, Kerstin (red). Vad har kvalitet med skolan att göra? Lund: Studentlitteratur. (30 s.) Rönnerman, Karin. 1998. Utvecklingsarbetet en grund för lärares lärande. Studentlitteratur (127 s.) Tiller, Tom. 2002 Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan. Stockholm. Runa (200 s.) Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp Moment 2 Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna. Runa förlag (135 s.) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärande. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för andraspråkselever i klassrummet Hallgrren & Fallgren. (200 s.) Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). 2004. Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar. 240 s.) Wellros, Seija. 1998. Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur, (175 s.) Övrig litteratur väljes av studenten i samråd med handledaren. Referenslitteratur. Alexandersson, Mikael. 2004. Läraryrket kräver egen forskningsarena. I pedagogiska magasinet 2004 Nr. 1 Granberg, Otta, Olsson, Jon. 2004. Från lärandets loopar till lärande organisationer. Studentlitteratur Holmqvist, Mona (red). 2006 Lärande i skolan. Learning study som skolutvecklingsmodell. Studentlitteratur. Myndigheten för skolutveckling. 2004. Dialog i verkligheten. På jakt efter röda trådar. Stockholm: Liber.
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
ISBN: 91-44-03419-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella styrdokument.