"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt arbete med flerspråkiga barn i förskola och skola, 15 hp

Engelskt namn: Educational Work with Multilingval Children in Pre-school and School

Denna kursplan gäller: 2007-07-23 och tillsvidare

Kurskod: 6SV008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-05-30

Innehåll

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta med praktiskt förändringsarbete i den egna verksamheten och därigenom kunna stärka kompetensen i skolutvecklingsfrågor gällande arbete med flerspråkiga barn. Kursen är indelad i två moment som studeras parallellt och integrerat. Moment 1. Skolutveckling, 4,5 hp I momentet bearbetas teorier, forskningsresultat och beprövad erfarenhet inom skolutvecklingsområdet och praxisnära forskning. Moment 2. Utvecklingsarbete, 10,5 hp I momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt problemområde som är förankrat i verksamheten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - Redogöra för relevant forskning om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning kopplat till kvalitetsarbete. - Arbeta med skolutveckling för den egna verksamhetens behov. - Problematisera det egna utvecklingsarbetet i relation till styrdokument och skola med utgångspunkt i verksamhetsnära skolforskning och skolutveckling. - Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera utvecklingsarbetet med utgångspunkt i yrkesverksamhet och det avgränsade kunskapsområdet. - Ha handlingsberedskap för att arbeta med flerspråkiga elever. - Anpassa sitt arbetssätt så att det underlättar inlärningen för flerspråkiga elever.

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen motsv samt 3 års yrkeserfarenhet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, processinriktat grupparbete, seminarier och handledning.

Examination

Examinationen sker dels kontinuerligt genom aktivt deltagande, dels genom dokumentation och utvärdering av arbetet. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd skall individuella insatser kunna identifieras. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknande- ordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 49

    Kurslitteratur

    Moment 1 Skolutveckling

    Skolutvecklingens många ansikten
    Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
    ISBN: 91-85128-15-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 250 s

    Lundahl Lisbeth
    Styrning och kvalitet
    Ingår i:
    Vad har kvalitet med skolan att göra
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 216 s. : sid. 30 s :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 30 s

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tiller Tom
    Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
    ISBN: 91-88298-46-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor
    www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp :
    Obligatorisk

    Moment 2 Utvecklingsarbete

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: läses enligt anvisningar, 240 s

    Wellros Seija
    Språk, kultur och social identitet
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-00916-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrig litteratur väljes av studenten
    i samråd med läraren :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Alexandersson Mikael
    Läraryrket kräver egen forskningsarena
    Pedagogiska magasinet nr 1 : 2004 :

    Från lärandets loopar till lärande organisationer
    Granberg Otto, Ohlsson Jon
    3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 134 s. :
    ISBN: 978-91-44-04241-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmqvist Mona
    Lärande i skolan : learning study som skolutvecklingsmodell
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225, [3] s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32241-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-04506-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dialog i verkligheten : på jakt efter röda trådar
    Myndigheten för skolutveckling , Hellman Kenneth
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 46 s. :
    http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F149&cmd=download
    ISBN: 91-85128-29-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rönnerman Karin
    Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-03419-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Moment 1

    Berg, Gunnar & Scherp, Hans-Åke. 2003. Skolutvecklingens många ansikten. Myndigheten för skolutveckling. Stockholm Liber distribution. (250 s) Lundahl, Lisbeth. 2004. Styrning och kvalitet I: Holmlund, Kerstin (red). Vad har kvalitet med skolan att göra? Lund: Studentlitteratur. (30 s.) Rönnerman, Karin. 1998. Utvecklingsarbetet en grund för lärares lärande. Studentlitteratur (127 s.) Tiller, Tom. 2002 Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan. Stockholm. Runa (200 s.) Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp Moment 2 Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna. Runa förlag (135 s.) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärande. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för andraspråkselever i klassrummet Hallgrren & Fallgren. (200 s.) Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). 2004. Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar. 240 s.) Wellros, Seija. 1998. Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur, (175 s.) Övrig litteratur väljes av studenten i samråd med handledaren. Referenslitteratur. Alexandersson, Mikael. 2004. Läraryrket kräver egen forskningsarena. I pedagogiska magasinet 2004 Nr. 1 Granberg, Otta, Olsson, Jon. 2004. Från lärandets loopar till lärande organisationer. Studentlitteratur Holmqvist, Mona (red). 2006 Lärande i skolan. Learning study som skolutvecklingsmodell. Studentlitteratur. Myndigheten för skolutveckling. 2004. Dialog i verkligheten. På jakt efter röda trådar. Stockholm: Liber.

    Rönnerman Karin
    Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-03419-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella styrdokument.