"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för lärare III, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SV007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-09-06

Innehåll

Kursen utgör en fördjupning av tidigare inhämtad kunskaper i ämnet svenska som andraspråk. Här behandlas frågor kring andraspråksinlärning och tvåspråkighet ur ett mer teoretiskt perspektiv samt studeras det svenska språket i inlärarperspektiv. Kursen avslutas med ett projektarbete omfattande 15 högskolepoäng. Kursen består av följande moment: 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet 7,5 hp 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv 7,5 hp 3. Projektarbete 15 hp Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet (7,5 hp) Moment 1 utgör en fördjupande diskussion av andraspråksinlärningens villkor och tvåspråkighet som mål för undervisningen. Momentet belyser andraspråksinlärningens problematik ur olika perspektiv, som teorier kring andraspråksinlärning, individuella skillnader i inlärningsperspektiv, inlärarspråkets variation samt olika faktorer som påverkar inlärningen. Moment 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv (7, 5 hp) Moment 2 behandlar svenskans grammatik i inlärarperspektiv varvid förmågan att analysera muntligt och skriftligt språkmaterial särskilt övas. Moment 3. Projektarbete (15 hp) I moment 3 genomför den studerande en självständig undersökning som redovisas i form av en vetenskaplig uppsats.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - Redogöra för och diskutera de inlärningspsykologiska och språkpsykologiska processer som ligger bakom andraspråksinlärares språkutveckling. - Identifiera och diskutera grammatiska problem i svenskan Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för andraspråksinlärningens problematik ur ett teoretiskt perspektiv - Diskutera faktorer som påverka andraspråksinlärningen - Beskriva tvåspråkighetens villkor Moment 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Analysera autentiskt språkmaterial ur ett grammatiskt perspektiv - Identifiera svensk grammatik i ett andraspråksperspektiv - Praktiskt använda och kritiskt diskutera grammatiska problem utifrån Svenska Akademiens grammatik - Generellt diskutera grammatiska problem Moment 3. Projektarbete (30 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - Söka, värdera och problematisera ett material - Självständigt relatera sig till relevant forskning inom området - Motivera teoretiska och metodiska ställningstaganden - Analysera ett språkvetenskapligt material - Dra egna slutsatser - Presentera studien enligt gängse formell praxis med tydlig struktur och god språkform. - Kritiskt granska vetenskaplig argumentation - Självständigt försvara sin vetenskapliga uppsats - Opponera på en vetenskaplig uppsats.

Behörighetskrav

Univ: Svenska som andra språk II eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen ska återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs genom muntliga och skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 hp. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 49

    Kurslitteratur

    Moment 1 Andraspråksinlärning och tvåspråkighet

    Abrahamsson Niclas
    Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andrasrpåk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 79-116

    Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning
    Abrahamsson Niclas, Hyltenstam Kenneth
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 221-258 :
    Obligatorisk

    Language contact and bilingualism
    Appel René, Muysken Pieter
    London : Edward Arnold : 1987 : 213 s. :
    ISBN: 0-7131-6491-3 ; £9.95
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 9 The effects of bilingualism, s 101-116. Edvard Arnold

    Ekberg Lena
    Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 259-276 :
    Obligatorisk

    Hammarberg Björn
    Teoretiska ramar för andraspråksforskning
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 25-78

    Hene Birgitta
    Adjektivs metaforiska betydelser: utlandsadopterade och svenska barns tolkningar
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 277-296

    Håkansson Gisela
    Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbarhetsteorin
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 153-169 :
    Obligatorisk

    Lindberg Inger
    Samtal och interaktion: ett andraspråksperspektiv
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 461-499

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence
    2. ed., [rev. and updated] : London : Arnold : 2004 : xiii, 303 s. :
    ISBN: 0-340-80766-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philipsson Anders
    Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 117-151 :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Ellis Rod.
    The study of second language acquisition
    2nd ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008. : xxvii, 1142 p. :
    ISBN: 0-19-442257-7 (pbk.) : ¹35.00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reichenberg Monica
    Röst och kausalitet i lärobokstexter : en studie av elevers förståelse av olika textversioner
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2000 : 287 s.a ([4], vii, [1], 287, [9] s.) :
    ISBN: 91-7346-387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Svensk grammatik i inlärarperspektiv

    Hammarberg Björn
    Teoretiska ramar för andraspråksforskning
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 25-28

    Lindberg Inger
    Samtal och interaktion: ett andraspråksperspektiv
    Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 461-499

    Lundin Åkesson Katarina
    Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-04930-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philipsson Anders
    Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 117-151 :
    Obligatorisk

    Inledning till grammatiken
    Teleman Ulf, Andersson Erik, Hellberg Staffan
    [Ny utg.] : Stockholm : Svenska akademien : 2010 : 86 s. :
    ISBN: 978-91-1-302865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska akademiens grammatik
    Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa
    1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. :
    ISBN: 91-7227-126-4 ; 2656:00 (vol. 1-4 tills. i kapsel)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Band 1-4 läses som referensverk med utgångspunkt från seminarieuppgifterna

    Referenslitteatur

    Handbok i svenska som andraspråk
    Garlén Claes, Sundberg Gunlög
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 480 s. :
    ISBN: 91-7227-507-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultman Tor G.
    Svenska Akademiens språklära
    Norstedts : 2010 : 342 s. :
    ISBN: 91-1-302950-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindström Jan
    Tur och ordning : introduktion till svensk samtalsgrammatik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 309 s. :
    ISBN: 978-91-7227-525-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3 Projektarbete

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granberg Nils
    Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare
    Svenskans beskrivning 21. Lund: University Press : 1996 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 104-111

    Svenska skrivregler
    [Ny utg.] ,b 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 220 s. :
    ISBN: 91-47-05271-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
    2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Att skriva vetenskapliga uppsatser
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
    ISBN: 91-44-49441-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Ejvegård Rolf
    Vetenskaplig metod
    4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-44-05474-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An introduction to second language acquisition research
    Larsen-Freeman Diane, Long Michael H.
    London : Longman : 1991 : 398 s. :
    ISBN: 0-582-55377-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 149 s. :
    ISBN: 91-44-02288-3 : 278:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Moment 1: Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 7,5 hp

    Abrahamsson, Niclas. 2004. Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 79-116). Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth. 2004. Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 221-258) Appel, René & Muysken, Peter. 1987. Language Contact and Bilingualism. Kapitel 9: The effects of bilingualism, s. 101-116. Edward Arnold. Ekberg, Lena. 2004. Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 259-276) Hammarberg, Björn. 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 25-78). Hene, Birgitta. 2004. Adjektivs metaforiska betydelser utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 277-296) Håkansson, Gisela. 2004. Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbarhetsteorin. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 153-196) Lindberg, Inger. 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 461-499).

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence
    2. ed., [rev. and updated] : London : Arnold : 2004 : xiii, 303 s. :
    ISBN: 0-340-80766-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Läses enligt anvisningar)

    Philipsson, Anders. 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 117-151).

    Referenslitteratur

    Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press. (Läses enligt anvisningar.)

    Reichenberg Monica
    Röst och kausalitet i lärobokstexter : en studie av elevers förståelse av olika textversioner
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2000 : 287 s.a ([4], vii, [1], 287, [9] s.) :
    ISBN: 91-7346-387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Svensk grammatik i inlärarperspektiv, 7,5 hp

    Hammarberg, Björn, 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 25-78. Lindberg, Inger, 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 461-499. Lundin, Katarina, 2009, Tala om språk: Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur. Philipsson, Anders, 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 117-151. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik, 2001. Inledning till grammatiken. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan och Andersson, Erik 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Svenska Akademien och Norstedts ordbok. Band 1-4 läses som referensverk med utgångspunkt från seminarieuppgifterna. Referenslitteratur Garlén, Claes, 2008, Handbok i svenska som andraspråk. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok.

    Lindström Jan
    Tur och ordning : introduktion till svensk samtalsgrammatik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 309 s. :
    ISBN: 978-91-7227-525-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Projektarbete, 15 hp

    Bell, Judith, 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Granberg, Nils, 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. Svenskans Beskrivning 21. s. 104-111. Lund University Press. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. 2001. Liber. Schött, Kristina; Melin, Lars; Strand, Hans & Moberg, Bodil. 1998. Studentens skrivhandbok. Almqvist & Wiksell.

    Widerberg Karin
    Att skriva vetenskapliga uppsatser
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
    ISBN: 91-44-49441-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Ejvegård, Rolf, 1996. Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. Larsen-Freeman, Diane & Long, Michael H. 1991. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Chapter 2: Second language acquisition research methodology. Longman.

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
    ISBN: 91-44-30952-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Moment 1: Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 7,5 hp

    Abrahamsson, Niclas. 2004. Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 79-116). Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth. 2004. Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 221-258) Appel, René & Muysken, Peter. 1987. Language Contact and Bilingualism. Kapitel 9: The effects of bilingualism, s. 101-116. Edward Arnold. Ekberg, Lena. 2004. Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 259-276) Hammarberg, Björn. 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 25-78). Hene, Birgitta. 2004. Adjektivs metaforiska betydelser utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 277-296) Håkansson, Gisela. 2004. Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbarhetsteorin. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 153-196) Lindberg, Inger. 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 461-499).

    Second language learning theories
    Mitchell Rosamond, Myles Florence
    2. ed., [rev. and updated] : London : Arnold : 2004 : xiii, 303 s. :
    ISBN: 0-340-80766-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Läses enligt anvisningar)

    Philipsson, Anders. 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 117-151).

    Referenslitteratur

    Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press. (Läses enligt anvisningar.)

    Reichenberg Monica
    Röst och kausalitet i lärobokstexter : en studie av elevers förståelse av olika textversioner
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2000 : 287 s.a ([4], vii, [1], 287, [9] s.) :
    ISBN: 91-7346-387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Svensk grammatik i inlärarperspektiv, 7,5 hp

    Engdahl, Elisabet, 2001. Valet av passivform i modern svenska. Svenskans Beskrivning 24, s. 81-90. Eriksson, Mats, 2001. Syntaxens sociala sida en inledande diskussion av turtillägg i samtal. I: Språk och stil 11. S 5-24. Hammarberg, Björn, 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 25-78. Lindberg, Inger, 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 461-499. Lindholm, Camilla och Lindström, Jan, 2004. Dislokationer och fristående topiker. Två annexkonstruktioner i talad svenska. I: Svenskans beskrivning 26. S. 196-207. Lindström, Jan och Wide, Camilla, 2001. Perfekt med dåtidsbestämning. Svenskans Beskrivning 24,. s. 153-166. Linell, Per, 2003. Responsiva konstruktioner i samtalsspråkets grammatik. I: Folkmålsstudier 42. S. 11-39. Lyngfelt, Benjamin, 2003. Subjektsregeln finns inte. Språkvård 1/2003. s. 16-23. Philipsson, Anders, 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 117-151. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik, 2001. Inledning till grammatiken. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan och Andersson, Erik 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Svenska Akademien och Norstedts ordbok. Band 4: Kap. 28 (Satsens struktur) och Kap. 29 §1-7, 27-30 (Subjektet). Band 1-4 läses i övrigt som referensverk med utgångspunkt från hänvisningarna i kurslitteraturen. Wijk-Andersson, Elsie, 1990. På villkors vis. Om svenskars och utlänningars sätt att uttrycka villkor i skriven svenska. I: Tingbjörn, G. (utg.), Andra symposiet om Svenska som andraspråk. Stockholm: Skriptor. S. 263-388. Referenslitteratur Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok.

    Svenska akademiens grammatik.
    Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
    1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
    ISBN: 91-7227-126-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Projektarbete, 15 hp

    Bell, Judith, 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Granberg, Nils, 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. Svenskans Beskrivning 21. s. 104-111. Lund University Press. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. 2001. Liber. Schött, Kristina; Melin, Lars; Strand, Hans & Moberg, Bodil. 1998. Studentens skrivhandbok. Almqvist & Wiksell.

    Widerberg Karin
    Att skriva vetenskapliga uppsatser
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
    ISBN: 91-44-49441-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Ejvegård, Rolf, 1996. Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. Larsen-Freeman, Diane & Long, Michael H. 1991. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Chapter 2: Second language acquisition research methodology. Longman.

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
    ISBN: 91-44-30952-X
    Se Umeå UB:s söktjänst