"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för lärare II, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SV006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-12

Innehåll

I kursen studeras de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. Genom kursen tränas förmågan att kunna bedöma andraspråksinlärares språkprestationer. Svenskans uttal och grammatik studeras i ett fördjupat kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Genom praktikperioden ges den studerande möjlighet att knyta ihop teori och praktik. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Moment 1 behandlar kultur och samhälle, invandrare och svenska minoriteter ur ett tvåspråkighetsperspektiv. Vidare studeras andraspråksinlärningens villkor med särskild tonvikt på tvåspråkighet som mål för undervisningen Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Moment 2 behandlar andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. I momentet övas förmågan att analysera skriftligt språkmaterial samt att relatera detta till undervisningen och skolans mål. Vidare analyseras och utvärderas läromedel. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp vfu) I moment 3 behandlas didaktik i relation till ämnet svenska som andraspråk. Under vfu-perioden ska den studerande beredas tillfälle att genomföra undervisning. Momentet ska ge kunskap i planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument i ämnet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - Uppvisa fördjupade kunskaper om de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. - Redogöra för och diskutera tvåspråkighet ur ett samhälls-, grupp- och individperspektiv. - Bedöma andraspråksinlärares språkprestationer på ett välmotiverat och konstruktivt sätt. - Redogöra för och diskutera andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. - Analysera läromedel inom undervisningen i svenska som andraspråk. - Planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. - Analysera, tillämpa och koppla de praktiska erfarenheterna till litteraturen. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för den tvåspråkiga utvecklingen ur såväl ett individ- som grupp- och samhällsperspektiv. - Reflektera och diskutera hur kulturella faktorer påverkar den tvåspråkiga utvecklingen, bl.a. utifrån skönlitteratur. Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Analysera en andraspråksinlärares språknivå. - Redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illiteratas språkutveckling. - Analysera och utvärdera läromedel inom ämnet. - Göra lektionsplaneringar utifrån skönlitteratur. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp vfu) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Planera, genomföra och utarbeta egen undervisning utifrån skolans styrdokument. - Kunna göra en syntes av de praktiska och teoretiska kunskaperna i ett vetenskapligt arbete samt kunna opponera på och försvara ett vetenskapligt arbete.

Behörighetskrav

Univ: Svenska som andraspråk I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 hp. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp. varav 10,5 hp. vfu) Obligatoriskt moment: vfu Tillgodoräknadne Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 46

    Moment 1 Tvåspråkig utveckling

    Axelsson Monica
    Skolframgång och tvåspråkig utbildning
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
    Obligatorisk

    Bakhtiari Marjaneh
    Kalla det vad fan du vill
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2006 : 298, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-199-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer
    Fraurud Kari, Bijvoet Ellen
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 389-417

    Haglund Charlotte
    Flerspråkighet och identitet
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 359-387

    Kulturterrorismen : en uppgörelse med tanken om kulturell renhet
    Eriksen Thomas Hylland, Szentiványi Nora
    Nora : Nya Doxa : 1999 : 71, [1] s. :
    ISBN: 91-578-0335-8 ; 107:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    En "bra" svenska? : om språk, kultur och makt : en antologi inom projektet Språk och miljö
    Sjögren Annick, Runfors Ann, Ramberg Ingrid
    Tumba : Mångkulturellt centrum : 1996 : 111, [1] s. :
    ISBN: 91-88560-01-5 ; 290:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stroud Christopher
    Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 329-357 :
    Obligatorisk

    Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
    Westergren Eva, Åhl Hans
    2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
    ISBN: 978-91-7227-519-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
    Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
    Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
    ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkliga möten : tvåspråkighet och kontaktlingvistik
    Börestam Ulla, Huss Leena
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 129 s. :
    ISBN: 91-44-01845-2 ; 229:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjärpe Jan
    Tusen och en natt & den elfte september : tankar om islam
    Stockholm : Prisma : 2003 : 190 s. :
    ISBN: 91-518-4081-2 (inb.) : 257:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkbyte och språkbevarande : om samiskan och andra minoritetsspråk
    Hyltenstam Kenneth, Stroud Christopher
    Lund : Studentlitteratur : 1991 : 175 s. :
    ISBN: 91-44-33241-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 3

    Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer
    Khader Naser, Sjöqvist Suzanne
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1998 : xvii, [1], 233, [1] s. :
    ISBN: 91-46-17167-3 (inb.) ; 280:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska främlingar : att älska Sverige med dess fel och brister : om invandrare och deras möjligheter
    Liljeroth Lena, Rojas Mauricio
    Stockholm : Gedin : 1997 : 166, [1] s. :
    ISBN: 91-7964-231-4 (inb.) ; 270:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vit makt och blågula drömmar : rasism och nazism i dagens Sverige
    Lodenius Anna-Lena, Wikström Per, Nelhans Joachim G.
    Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 384 s. :
    ISBN: 91-27-06769-6 (inb.) ; 400:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Romaine Suzanne
    Bilingualism
    2. ed. : Oxford : Blackwell Publishing : 1995 : 384 s. :
    ISBN: 0-631-19539-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hyltenstam Kenneth
    Tvåspråkighet med förhinder? : invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 285 s. :
    ISBN: 91-44-61441-1 ; 310:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Språk, kultur och social identitet
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-00916-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Språkanalys och bedömning

    Att undervisa elever med svenska som andraspråk : ett referensmaterial.
    2., omarb. uppl. / [ny utg.] : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 112 s. ; 25 cm :
    ISBN: 91-89313-69-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 56-72

    Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
    Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
    Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
    ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
    Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
    ISBN: 978-91-44-05820-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franker Qarin
    Att utveckla litteracitet i vuxen ålder : alfabetisering i en tvåspråkig kontext
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 675-713 :
    Obligatorisk

    Holmen Anne
    Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever?
    Ingår i:
    Symposium 2006
    Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 108-125

    Kkuyumcu Eija
    Genrer i skolans språkutvecklande arbete
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 573-595

    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket,se :
    Obligatorisk

    Kuyumcu Eija
    Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen? : hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare
    Ingår i:
    Svenskan i tiden
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 64-88

    Liberg Caroline
    Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
    Ingår i:
    Symposium 2000
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 108-128

    Lindberg Inger
    Bedömning av skolrelaterat ordförråd
    Ingår i:
    Symposium 2006
    Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
    Obligatorisk

    Polias John
    Assessing learning: a language-based approach
    Ingår i:
    Symposium 2006
    Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 40-65

    Wrigstad Thomas
    Sfi-provet som bedömningsinstrument? teoretiska och praktiska perspektiv
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 715-742

    Referenslitteratur

    Berättarteknik och innehåll i invandrarelevers gymnasieuppsatser
    Gröning Inger, Norén Kristina
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 227 s. :
    Läsanvisning: s 222-246

    Kuyumcu Eija
    Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
    Läsanvisning: s 144-205

    Moment 3 Andraspråksinlärning i praktiken

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cerú Eva
    Språkcirkeln? ett sätt att strukturera innehållet i språkundervisningen
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
    Obligatorisk

    Engström Laila
    TPR: en beskrivning av metoden med konkreta exempel
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 71-91

    Hajer Maaike
    Inspiring teachers to work with content-based lanuage instruction? stages in professional development
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 129-148

    Holmberg Per
    Funktionell grammatik för textarbete i skolan
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 129-148

    Språkutvecklande ämnesundervisning
    Holmegaard Margareta, Wikström Inger
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 539-572

    Hägerfelth Gun
    Olika sätt att använda språket i naturkunskap
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 183-206

    Håkansson Gisela
    Språklärarspråk - en anpassningsfråga
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 274 s. : sid. 52-70 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 52-70

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Nauclér Kerstin
    Barns språkliga socialisation före skolstarten
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 437-459 :
    Obligatorisk

    Nauclér Kerstin
    Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion
    Ingår i:
    Symposium 2000
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 43-62

    Norén Eva
    Matematik, flerspråkiga elever och modersmål
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 231-248

    Schleppegrell Mary J
    The challenges of academic language in school subjects
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 47-70

    Short Deborah J
    Teaching and learning content through a second language
    Ingår i:
    Språket och kunskapen
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 71-90

    Cerú Eva
    Svenska som andraspråk : lärarbok. 2, Mera om språket och inlärningen
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
    ISBN: 91-27-50461-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 52-143, 206-221

    Wikström Inger
    Att läsa för skolan och för livet : skönlitteratur och ämnesundervisning i samhällsorienterande ämnen : ett integrerat arbetssätt i andraspråksundervisningen
    1. uppl. /b 2. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 134 s. :
    ISBN: 91-21-15061-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Foster Sis
    Pedagogiska rummet : metodutveckling och pedagogiska förutsättningar inom sfi-undervisningen
    1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 2000 : [8], 152 s. :
    ISBN: 91-21-18366-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granberg Nils
    Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare
    Ingår i:
    Svenskans beskrivning
    Lund : Lund University Press : 1996 : 335 s. :

    Håkansson Gisela
    Undervisning eller inte undervisning - gör det någon skillnad?
    Ingår i:
    Symposium 2000
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. :
    Läsanvisning: s 43-62

    Ju mer vi lär tillsammans : rekonstruktion av text i smågrupper
    Lindberg Inger, Skeppstedt Ingrid
    Ingår i:
    Svenskan i tiden
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
    Läsanvisning: s 198-224

    Nauclér Kerstin
    Sen det blev svårare och svårare: om turkiska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4
    Ingår i:
    Svenskan i tiden
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
    Läsanvisning: s 225-243

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva vetenskapliga uppsatser
    Widerberg Karin, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
    ISBN: 91-44-49441-6 ; 230:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Moment 1: Tvåspråkig utveckling, (7,5 hp)

    Axelsson, Monica. 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 503-537 Bakhtiari, Marjaneh, 2006, Kalla det vad fan du vill. Stockholm: Ordfront förlag (pocket) Fraurud. Kari och Bijvoet, Ellen. 2004. Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 389-417 Haglund, Charlotte. 2004. Flerspråkighet och identitet. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 359-387 Hylland Eriksen, Tomas. 1999. Kulturterrorismen: en uppgörelse med tanken om kulturell renhet. Nya Doxa,. Håkansson, Gisela 2003. Tvåspråkighet hos barn i Sverige Studentlitteratur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Sjögren, Annick, Runfors Ann & Ramberg, Ingrid (red.). 1996. En bra svenska? Om språk, kultur och makt. Mångkulturellt centrum. (Läses enligt anvisningar) Stroud, Christopher. 2004. Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 329-357 Westergren, Eva & Åhl, Hans (red.). 2007. Mer än ett språk om flerspråkigheten i norra Sverige. Stockholm: Norstedts. Referenslitteratur Arnberg, Lenore. 2004. Så blir barn tvåspråkiga. Vägledning och råd under förskoleåldern. Wahlström & Widstrand. Börenstam, Ulla & Huss, Lena. 2001. Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik. Studentlitteratur. Hjärpe, Jan. 2003. Tusen och en natt & den elfte september. Tankar om Islam. Prisma. Hyltenstam, Kenneth & Stroud, Christopher. 1991. Språkbyte och språkbevarande. Om samiskan och andra minoritetsspråk. Studentlitteratur. (Kap.3) Hyltenstam, Kenneth (red.). 1996. Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar) Khader, Naser. 1998. Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer. Wahlström & Widstrand. Liljeroth, Lena & Rojas, Mauricio. 1997. Svenska främlingar - Att älska Sverige med dess fel och brister. Scand Book. Lodenius, Anna-Lena & Wikström, Per. 1998. Vit makt och blågula drömmar. Rasism och nazism i dagens Sverige. Natur och kultur. Romaine, Suzanne. 1995. Bilingualism. Blackwell Publishers Ltd:Oxford.

    Wellros Seija
    Språk, kultur och social identitet
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-00916-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Språkanalys och bedömning, 7,5 hp.

    Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före- Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. (s.56-72) Corell, M. &Sundberg, G. 1999. Testhandbok. Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet. Franker, Qarin. 2004. Att utveckla litteracitet i vuxen ålder alfabetisering i en tvåspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 675-713) Holmen, Anne. 2007. Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever? I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.( s. 108-125) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet; www.skolverket.se Kuyumcu, Eija. 2000. Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 64-88) Kuyumcu, Eija.2004. Genrer i skolans språkutvecklande arbete. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s 573-595) Liberg Caroline. 2001. Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv möjligheter och begränsningar. I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationelltcentrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. S. 108-128 Lindberg, Inger. 2007. Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. s.83-107. Polias John.2007. Assessing learning: a language-based approach. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.s.40-65 Wrigstad, Thomas. 2004. Sfi-provet som bedömningsinstrument teoretiska och praktiska perspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 715-742 Referenslitteratur Gröning, Inger och Norén, Kristina. 1993. Berättarteknik och innehåll i invandrarelevers gymnasieuppsatser. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbioldningsradion och Natur och kultur. s. 222-246 Kuyumcu, Eija. 1993. Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbioldningsradion och Natur och kultur. S. 144-205 Moment 3: Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp. varav 10,5 hp. praktik) Alfakir, Nabila. (2004). Skapa dialog med föräldrar. Runa Cerú, Eva. 1993. Språkcirkeln ett sätt att strukturera innehållet i språkundervisningen. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur. (s. 119-143) Cerú, Eva (red.) 1993.Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52- 143, 206-221) Engström, Laila. 1993. TPR en beskrivning av metoden med konkreta exempel. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 71-91) Hajer, Maaike. 2005. Inspiring teatchers to work with content-based language instruction stages in professional development. I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 27-46) Holmberg, Per. 2005. Funktionell grammatik för textarbete i skolan. I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 129-148) Holmegaard, Margareta & Wikström, Inger. 2004. Språkutvecklande ämnesundervisning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 539-572) Håkansson, Gisela. 1993. Språklärarspråk en anpassningsfråga. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52-70) Hägerfelth, Gun. 2005. Olika sätt att använda språket i naturkunskap. I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 183-206) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Nauclér, Kerstin (red.) 2001. Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag (s. 43-62) Nauclér, Kerstin. 2004. Barns språkliga socialisation före skolstart. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 437-459) Norén, Eva. 2005. Matematik, flerspråkiga elever och modersmål. . I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 231-248) Schleppegrell, Mary J. 2005. The challenges of academic language in school subjects. I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 47-70) Short, Deborah J. 2005. Teaching and learning content through a second language. . I: Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 71-90)

    Wikström Inger
    Att läsa för skolan och för livet : skönlitteratur och ämnesundervisning i samhällsorienterande ämnen : ett integrerat arbetssätt i andraspråksundervisningen
    1. uppl. /b 2. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 134 s. :
    ISBN: 91-21-15061-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Bell, Judith. 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur Foster, Sis. 2000. Pedagogiska rummet. Almqvist & Wiksell Granberg, Nils. 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. I: Svenskans beskrivning 21. förhandlingar vid tjugoförsta sammankomsten för svenskans beskrivning i Helsingfors den 11-12 maj 1995. Lund University Press Håkansson, Gisela. 2001. Undervisning eller inte undervisning gör det någon skillnad? I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationelltcentrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. s. 43-62 Lindberg, Inger & Skeppstedt, Ingrid. 2000. Ju mer vi lär tillsammans rekonstruktion av text i smågrupper. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 198-224 Nauclér, Kerstin 2000. sen det blev svårare och svårare om turkiska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. (s. 225-243) Svenska skrivregler utgivna av Svenska Språknämnden. 2001. Liber

    Widerberg Karin
    Att skriva vetenskapliga uppsatser
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
    ISBN: 91-44-49441-6
    Se Umeå UB:s söktjänst