"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska V: Språk och litteratur i samhälle och värld, 30 hp

Engelskt namn: Swedish

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SV004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-09-06

Innehåll

Kursen ingår i ett utbildningsblock för Svenska 90-120 högskolepoäng för lärarexamen 210-330 högskolepoäng, vars mål är att utbilda lärare med så goda ämneskunskaper och en så reflekterande hållning till svenskämnet att de kan lösa sin läraruppgift på ett tillfredsställande sätt. Målet för kursen Svenska 90-120 högskolepoäng, vilken genomförs med beaktande av ett språkligt, litterärt och didaktiskt perspektiv, är kunskap om språkets och litteraturens moderna utveckling i ljuset av sociala och globala differenser. Särskilt fokuseras reflektion över metoder och arbetsformer för kunskapsinhämtning. Vidare ska kursen ge kunskaper om och i talets och retorikens roll i svenskämnet som demokratiämne, samt kunskaper om och i aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning. Kursen består av följande moment: 1) Språk-, medie- och litteratursociologi, 10,5 hp 2) Världen i skolan I, 7,5 hp 3) Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Moment 1: Språk-, medie- och litteratursociologi. (10,5 hp) I momentet demonstreras hur språklig, medial och litterär varians studeras med sociologiska metoder. Genom studiet av socialt, regionalt och genusmässigt präglat språkmaterial ska studenterna förvärva sådana kunskaper i sociolingvistik som är av betydelse för en nyanserad syn på språkvariation, språkutveckling och språkproblem i samhälle och skola. I anslutning till talade och skrivna texter skall studenterna förvärva kunskaper om och färdigheter i diskursanalytiska och språksociologiska analysmetoder samt kunskaper om modernt svenskt språkbruk i olika varianter. Genom studiet av valda exempel ur media och litteratur belyses sociala och genusbetingade skillnader i kulturkonsumtion och litterär tillägnelse. Karaktären hos litteratur- och mediesociologiska analysmetoder diskuteras i samband med enskilda tolkningar. Under momentet behandlas talträning och argumentation i svenskundervisningen i teori och praktik. Moment 2: Världen i skolan I. (7,5 hp) I momentet studeras valda exempel från 1900-talets globala litterära utveckling; exempel ges från internationell modern litteratur, postkolonial litteratur respektive svenska invandrarförfattare på språkliga och litterära möten och konflikter. Etnicitet och kulturmöten studeras i förhållande till svenska som andraspråk, översättningsproblem och språklig förändring, utifrån särskilda texter, valda filmer och andra medieuttryck. I momentet behandlas översättningsproblematiken och vad som händer med en text vid övergången från källspråk till målspråk. Studenterna skall ges kunskaper om semantiska, kulturella och syntaktiska interferenser vid översättning. Studenterna skall förvärva kunskaper om olika perspektiv på svenska språkets framtid. Studenterna skall få insikt om vad det alltmer globala klassrummet har för betydelse för svenskämnets position. T.ex. behandlas områden som EU-svenska och engelskans ökade betydelse på akademisk nivå. Under momentet behandlas didaktiska perspektiv och metoder för arbete med språk- och kulturmöten. Vidare behandlas aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning, i relation till svenskämnets möjligheter som demokratiämne Moment 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Genom momentet ska kunskaperna om projektplanering och vetenskapliga metoder successivt byggas upp. Handledningens villkor och genomförande ska belysas i anslutning till konkreta exempel på individuella arbeten och grupprocesser. Några vetenskapliga arbeten med inriktning på språk- och litteraturdidaktik specialstuderas. I momentet kontextualiseras språk och text i ett socialt, samhälleligt och historiskt mediesammanhang. Genom ett projektarbete med individuella skriftliga uppgifter inom en vald tematisk ram fördjupas kunskaperna på ett särskilt område, där resultaten sedan utvärderas dels utifrån metodiska, dels gruppdynamiska aspekter.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande ha * erhållit en allmän överblick över språk- och litteraturforskningens teorier och metoder * fått insikt om mediala och mångkulturella differenser i ljuset av kulturella studier * fördjupat förståelsen av språk- och litteraturdidaktiska grundproblem och metoder * förmåga att reflektera över sin egen lärarroll och den pedagogiska verksamheten i praxis och teori, med inriktning på gymnasial och postgymnasial nivå Moment 1: Språk-, medie- och litteratursociologi. (10,5 hp) Efter godkänt moment skall den studerande * ha fördjupat sin insikt om språkets och litteraturens roll i samhället * ha fått förståelse för hur olika medier påverkar språket * ha erhållit förståelse och insikt om hur språkliga förändringsprocesser uppstår och varför, framför allt i ett nusvenskt perspektiv * ha fördjupad förståelse för språklig variation, både muntligt och skriftligt * ha bibringats insikter om svenska språkets domäner * kunna redogöra för och tillämpa metoder för tal- och argumentationsträning, samt motivera dessa utifrån svenskämnets styrdokument. Moment 2: Världen i skolan I. (7,5 hp) Efter godkänt moment skall den studerande * ha fått utblick över modern europeisk och internationell litteratur * ha fått kännedom om 1900-talets globala litterära utveckling * ha fått kunskaper om semantiska, kulturella och syntaktiska interferenser vid översättning * ha insikter om etnicitet och kulturmöten i litterära, språkliga och didaktiska sammanhang * ha erhållit färdighet att planera humanistiska projekt * ha fått kännedom om metodisk utvärdering av olika arbetsprocesser i förhållande till varandra respektive ha kännedom om vetenskaplig utvärdering * kunna redogöra för, tillämpa och analysera aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning * kunna beskriva och diskutera aktiva lärandemetoder i relation till svenskämnet som demokratiämne. Moment 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Efter godkänt moment skall den studerande ha * erhållit förståelse för skillnader och möjligheter hos kvantitativa, kvalitativa respektive tolkande metoder inom både litteratur- och språkvetenskap * fått insikter i handledningens möjligheter och genomförande, särskilt på gymnasienivå * utvecklat förmåga att självständigt avgränsa, utföra och utforma en vetenskaplig uppsats * övat sig i att kunna ge och ta kritik genom att ventilera och opponera på en vetenskaplig uppsats

Behörighetskrav

Univ: Svenska IV (kurskod: 6LÄ005 eller SVEC10) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarieövningar och gruppövningar. Närvaro i seminarier och gruppövningar är obligatoriskt. Undervisningen planeras så att utrymme ges för studerandeinflytande.

Examination

Delkurserna 1-2 prövas genom muntlig och/eller skriftlig examination. Delkurs 3 examineras genom författande av en projektuppsats av mindre omfattning samt aktivt deltagande i utvärderande slutdiskussion om projektet. Delkurserna 1, 2 och 3 betygsätts med något av betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen Svenska 90-120 krävs Väl godkänt på åtminstone 19,5 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare och/eller studierektor.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 43

    Moment 1: Språk-, medie- och litteratursociologi (10,5 hp)

    Skönlitteratur Urval av skönlitteratur sker vid kursstart i samråd med ansvarig lärare. Lista publiceras på www.kultmed.umu.se

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap.
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap.1 och 6-8.

    Einarsson Jan
    Språksociologi
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 403 s. :
    ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap.1-8.

    Litteratursociologi : texter om litteratur och samhälle
    Furuland Lars, Svedjedal Johan
    Lund : Studentlitteratur : cop. 1997 : 572 s. :
    ISBN: 91-44-00304-8 (inb.) ; 490:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Artiklar av bl.a. Furuland, Svedjedal, Benjamin, Bourdieu, Said, Hirdman

    Kotsinas Ulla-Britt
    Ungdomsspråk
    [2. tr.] : Uppsala : Hallgren&Fallgren : 1996 : 184 s. :
    ISBN: 91-7382-738-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Lisbeth
    Feminismer
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-00106-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Artiklar av bl.a. Eve Kosofsky Sedgwick och Judith Butler

    Molloy Gunilla
    Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-01998-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Romaine Suzanne
    Variation in Language and Gender
    Ingår i:
    The handbook of language and gender
    Oxford : Blackwell : 2003 : xv, 759 s. :
    Obligatorisk

    Svedjedal Johan
    The literary web : literature and publishing in the age of digital production : a study in the sociology of literature
    Stockholm : Kungl. bibl. : 2000 : 223, [1] s. :
    ISBN: 91-7000-192-8 ; 100:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 2

    Svenska språknämnden
    Sveriges officiella minoritetsspråk : finska, meänkieli, samiska, romani, jiddisch och teckenspråk : en kort presentation.
    Stockholm : Svenska språknämnden : 2003 : 76 s. :
    ISBN: 91-7297-611-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Carlquist Jonas
    Sammanhang i hypertext
    Ingår i:
    Textvård
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 141 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 121-129

    Edlund Lars-Erik
    Dialekterna och de regionala språken i nutid och framtid
    Ingår i:
    Den regionala särarten
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 262 s. :
    Obligatorisk

    Eriksson Lisa
    En kvinna klär sällan i dialekt
    Ingår i:
    Västerbotten.
    Umeå : Västerbottens läns hembygdsförbund : 1920- : Västerbotten 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s.64 - 74

    Haglund Charlotte
    Flerspråkighet och identitet
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk

    Brodow Bengt
    Perspektiv på svenska
    Solna : Ekelund : 1996- : 2 vol. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Del 2: Momenten, kap. "Tal-samtal-drama", s.11-51

    Lindberg Inger
    Myter om tvåspråkighet
    Ingår i:
    Språkvård
    Stockholm : Svenska språknämnden : 1965- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nummer 2002:4 s- 22-28

    Milles Karin
    "Att vara man på mötet - skapandet av den gode medarbetaren
    Ingår i:
    Kvinnovetenskaplig tidskrift
    Stockholm : 1980- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nummer 1999:2 s. 31-42

    Referenslitteratur

    Nordenstam Kerstin
    Genusperspektiv på språk
    Högskoleverket :
    Läsanvisning: Skriften kan beställas från Högskoleverkets webbplats eller laddas ner som pdf.

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elektronisk litteratur Urval i samråd med läraren.

    Moment 2 : Världen i skolan I (7,5 hp)

    Skönlitteratur Urval av skönlitteratur sker vid kursstart i samråd med ansvarig lärare. Lista publiceras på www.kultmed.umu.se

    The Postcolonial Studies Reader
    Ashcroft Bill, Griffiths Gareth, Tiffin Helen
    London: Routledge : 1995 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval

    Jonsson Stefan
    Andra platser : en essä om kulturell identitet
    Stockholm:b Norstedt : 2001 :
    ISBN: 91-7297-551-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Urval

    Kleberg Lars
    Med andra ord : texter om litterär översättning
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 349 s. :
    ISBN: 978-91-27-12098-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Inledningen.

    Melander Björn, red.
    Svenskan som EU-språk
    Ingår i:
    Ord och stil
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1968- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Ord och stil, 30. Uppsala 2000. I urval.

    Hellspong Lennart
    Den trogna tolkningen. En retorisk analys av konsten att översätta
    . : 2001 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: I: Den varierande retoriken s. 95-137 Tillhandahålles av läraren eller hämtas på nätet med författtarens tillstånd.

    Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
    Wedin Åsa, Musk Nigel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-05986-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Y
    Spoken language in literary prose - a translation problem. : A case-study of "The catcher in the rye" by J.D. Salinger
    Ingår i:
    Translation and the manipulation of discourse
    Leuven : CETRA : 1995 : 305 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 77-108

    Said Edward W.
    Culture and imperialism
    New York : Knopf : 1993 : xxviii, 380 p. :
    ISBN: 0-394-58738-3 ; CIP rev. : $25.00 ($31.50 Can.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (1993 el. senare) Inledningen

    Filmer

    Bagher Reza
    Vingar av glas
    . : 2000 :

    Coppola Francis Ford
    Apocalypse Now
    . : 1979 :

    Frears Stephen
    My Bautiful Laundrette ( Min sköna tvättomat)
    . : 1985 :

    Moment 3: Världen i skolan II, projektarbete (12hp)

    Att möta texten : litteraturteori och textanalys ur fyra perspektiv
    Nilsen Kaj Berseth, Sandelin Stefan
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 204 s. :
    ISBN: 91-44-61801-8 ; 288:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heith Anne
    Texter - medier - kontexter : introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 279 s. :
    ISBN: 91-44-04515-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap. 2-3

    Ringby Per
    Från uppslag till genombrott : att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater och film
    Umeå : Ringby : cop 1998 : 46 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: utgivningsår 1998 (el. senare) Eller: Siv Strömquist, Uppsatshandboken

    Strömquist Siv
    Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
    5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
    ISBN: 978-91-7382-852-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eller: Per Ringby, Från Uppslag till Genombrott. Att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater, film.

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap. I-III

    Referensbok

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orientering i några arbeten med inrikting på språk- och litteraturdidaktik enl. lärares anvisningar, ca 70 s valda t.ex. bland följande titlar.

    Elmfeldt Johan
    Läsningens röster : om litteratur, genus och lärarskap
    Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 1997 : 348 s. :
    ISBN: 91-7139-345-5 ; 310:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Läraren, litteraturen, eleven : en studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet
    Stockholm : Lärarhögsk. : 2002 : 346, [4] s. :
    ISBN: 91-7656-534-3 (spiralbd)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 7

    Persson Magnus
    Kampen om högt och lågt : studier i den sena nittonhundratalsromanens förhållande till masskulturen och moderniteten
    Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 413, [1] s. :
    ISBN: 91-7139-571-7 (inb.) : 298:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ulfgard Maria
    För att bli kvinna - och av lust : en studie i tonårsflickors läsning
    Stockholm : B. Wahlström : 2002 : 380, [1] s., [4] pl.-bl. i färg :
    ISBN: 91-32-32849-4 (inb.) : 298:00
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap IV: "Livet och läsningen"

    Ullström Sten-Olof
    Likt och olikt : Strindbergsbildens förvandlingar i gymnasiet
    Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 510 s. :
    ISBN: 91-7139-547-4 (inb.) : 338:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Självständigt och/eller i samråd med läraren väljes adekvat fack- och skönlitteratur för projektuppsatsen. Med fördel kan litteratur från delkurs 2, ”Världen i skolan I” användas i uppsatsarbetet.

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Litteraturlistan är fastställd att gälla från 2007 vecka 36. Revidering före ny kursstart kan förekomma. Delkurs 1: Språk-, medie- och litteratursociologi (10,5 hp) 40 s. Brodow, Bengt, Perspektiv på svenska. Del 2: Momenten, kap. Tal samtal drama , s. 11-51. Solna: Ekelund 1996. 8 s. Carlquist, Jonas, Sammanhang i hypertext . I: Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Småskrift utg. Av Svenska språknämnden 2006, s. 121-129. 55 s. de los Reyes, Paulina & Mulinari, Diana, Intersektionalitet. Malmö: Liber 2005, kap. 1 och 6 8. 20 s. Edlund, Lars-Erik, Dialekterna och de regionala språken i nutid och framtid . I: B. Blomberg & S-O Lindquist (red.), Den regionala särarten. Lund: Studentlitteratur 1994. 222 s. Einarsson, Jan, Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 8. 10 s. Eriksson, Lisa, En kvinna klär sällan i dialekt . I: Västerbotten 2005, s. 64-74. 150 s. Furuland, Lars och Svedjedal, Johan, Litteratursociologi. Texter om litteratur och samhälle, Lund: Studentlitteratur 1997. (Artiklar av bl.a. Furuland, Svedjedal, Benjamin, Bourdieu, Said, Hirdman) 28 s. Haglund, Charlotte, Flerspråkighet och identitet . I: Kenneth Hylten- stam & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur 2004. 184 s. Kotsinas, Ulla-Britt, Ungdomsspråk, Uppsala: Hallgren & Fallgren 1996. 100 s. Larsson, Lisbeth, red, Feminismer, Lund: Studentlitteratur 1996.(Artiklar av bl.a. Kosofsky Sedgwick och Judith Butler) 6 s. Lindberg, Inger, Myter om tvåspråkighet . I: Språkvård 2002:4, s.22-28. 11 s. Milles, Karin, Att vara man på mötet skapandet av den gode medarbetaren . I: Kvinnovetenskaplig tidskrift, 1999:2, s. 31-42. 190 s. Molloy, Gunilla, Skolämnet svenska en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur 2007. 20 s Romaine, Suzanne, Variation in Language and Gender. I: Janet Holmes & Miriam Meyerhoff (red.), The Handbook of Language and Gender, s. 98 118. Oxford: Blackwell 2003. 43 s. Svedjedal, Johan, The Literary Web. Stockholm 2000. Kap 2. 73 s. Sveriges officiella minoritetsspråk. Finska, meänkieli, samiska, romani, jiddisch och teckenspråk. Småskrift utg. av Svenska språk- nämnden 2003. Referenslitteratur Nordenstam, Kerstin, Genusperspektiv på språk. Högskoleverket. (Skriften kan beställas från Högskoleverkets webbplats eller laddas ner som pdf.) Svenska skrivregler. Utg. av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, Senaste upplagan. Kompendium 50 s. Simuleringar. Teorier och metodtips . Kompendium sammanställt av Anders Bek. Tillhandahålles av Inst. för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Skönlitteratur Andersson, Lena, Var det bra så? (1999 och senare) Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill (2005 och senare) Gardell, Jonas, Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter (1998 och senare) Hassen Khemiri, Jonas: Ett öga rött. (2003 och senare) Leiva Wenger, Alejandro, Till vår ära, (2001 och senare) Lo-Johansson, Ivar, God natt jord, (1933 och senare) Marklund, Liza, Sprängaren (1998 och senare) Martinson, Moa, Kvinnor och äppelträd (1933 och senare) Moodysson, Lukas, Fucking Åmål: manuskript (1998 och senare), eller filmen Fucking Åmål (1998). Persson, Annika Ruth, Du och jag, Marie Curie (2003 och senare) Elektronisk litteratur Urval i samråd med läraren. Delkurs 2: Världen i skolan I (7,5 hp) 100 s. (urval) Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen (eds.), The Post- Colonial Studies Reader. London 1995. 42 s. Hellspong, Lennart, Den trogna tolkningen. En retorisk analys av konsten att översätta. I: Den varierande retoriken. s. 95-137. 2001. (Tillhandahålles av läraren eller hämts på nätet, med författarens tillstånd). 200 s. (urval) Hultinger, Eva-Stina och Wallentin, Christer, red., Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur 996. 120 s. (urval) Jonsson, Stefan, Andra platser. Stockholm 1995. 25 s. Kleberg, Lars, red., Med andra ord: texter om litterär översättning, Stockholm: Natur och Kultur 1998. Inledningen. 31 s. Lindqvist, Y., Spoken language in literary prose a translation problem. A case-study of The catcher in the rye by J.D. Salinger, I: Peter Jansen, red., Translation and the manipulation of discourse, (Leuven, 1995), s. 77-108. 82 s. Melander, Björn, red., Svenskan som EU-språk, I: Ord och stil, 30. Uppsala 2000. I urval. 80 s. Said, Edward, Culture and Imperialism. New York 1993 (el. senare). Inledningen. Skönlitteratur Achebe, Chinua, Things fall apart.London 2001. Sv. övers., Allt går sönder. Stockholm 1967. Behros, Fateme, Som ödet vill. Stockholm 1997. Conrad, Joseph, Mörkrets hjärta. Valfri utg. Coetzee, J. M., Foe. London 1986 (el. Senare). Defoe, Daniel, Robinson Crusoe. 1719. Valfri utgåva. Fem pjäser: tid: nu, plats: Sverige, red. Mattias Andersson. Stockholm: Manifest Pocket 2000 (urval). Garcia Marquez, Gabriel, Hundra år av ensamhet (1967). Stockholm 1970 (el. senare). Grive, Madeleine och Uzun, Mehmed, red., Världen i Sverige. En internationell antologi. En bok för alla 1995. Kallifatides, Theodor, Utlänningar (1996) alt Ett nytt land utanför mitt fönster (2001) Lorca, Federico Garcia, Blodsbröllop. Valfri utgåva. Roy, Arundhati, De små tingens gud. Stockholm: Bonniers 1999. Salih, Tayeb, Season of migration to the north. London 1991. Salinger, J. D., Räddaren i nöden. Valfri utgåva. Smith, Zadie, Vita tänder. Stockholm: MånPocket 2001. Trotzig, Astrid, Blod är tjockare än vatten. Stockholm: En bok för alla 2001 samt Främmande i detta land. Stockholm: Bonniers 2003. Filmer: Reza Bagher, Vingar av glas (2000) Francis Ford Coppola, Apocalypse Now (1979) Stephen Frears, My Bautiful Laundrette, (Min sköna tvättomat) (1985) Delkurs 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) 80 s. (urval) Berseth Nilsen, Kaj m.fl. (red.), Att möta texten. Litteraturteori och textanalys ur fyra perspektiv. Lund: Studentlitteratur 1998 269 s. Hartman, Jan, Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur 1998. 67 s. Heith, Anne, Texter medier kontexter. Lund: Student- litteratur 2006, kap. 2 3. 60 s. Ringby, Per, Från uppslag till genombrott, Att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater, film. Umeå, 1998 (el. senare) eller: Strömquist, Siv, Uppsatshandboken, 2:a uppl. Uppsala 2000 (el. senare) 89 s. Winther Jørgensen, Marianne och Phillips, Louise, Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur 2000, kap I-III. Referensbok: Svenska skrivregler. Utgivna av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, senaste upplagan Orientering i några arbeten med inriktning på språk- och litteraturdidaktik enl. lärares anvisningar, ca 70 s. valda t.ex. bland följande titlar: Elmfeldt, Läsningens röster. Om litteratur, genus och lärarskap. Stockholm/ Stehag: Symposion. 1997. Molloy, Gunilla, Läraren, Litteraturen, Eleven. En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning 2002, kap. 7. Persson, Magnus, Kampen om högt och lågt. Studier i den sena nittonhundratals- romanens förhållande till masskulturen och moderniteten. Stockholm/ Stehag: Symposion 2002. Ulfgard, Maria, För att bli kvinna och av lust: en studie i tonårsflickors läsning. (Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet, nr. 78) Stockholm: B. Wahlström 2002, kap IV: Livet och läsningen .

    Ullström Sten-Olof
    Likt och olikt : Strindbergsbildens förvandlingar i gymnasiet
    Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 510 s. :
    ISBN: 91-7139-547-4 (inb.) : 338:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Självständigt och/eller i samråd med läraren väljes adekvat fack- och skönlitteratur för projektuppsatsen. Med fördel kan litteratur från delkurs 2, Världen i skolan I användas i uppsatsarbetet.