"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska I: Uppväxtvillkor i språk och litteratur, 15 hp

Engelskt namn: Swedish I

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SV001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-12

Innehåll

Kursen behandlar uppväxtvillkor i språk och litteratur ur ett språkligt, litterärt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras muntligt och skriftligt berättande ur skilda teoretiska perspektiv. Studenterna tillämpar sina kunskaper i muntliga och skriftliga övningar. De skönlitterära inslagen omfattar barn- och ungdomslitteratur, men även vuxenlitteratur, såväl klassiker som s.k. populärlitteratur. Samband mellan språk och identitet behandlas. Språkvetenskapliga handböcker introduceras.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska den studerande • kunna analysera muntligt och skriftligt berättande ur både ett språkligt och litterärt perspektiv • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande narratologiska begrepp • kunna ge exempel på skönlitterära drag med ursprung i en muntlig berättartradition • kunna redogöra för några aspekter av den s.k. kanondebatten • kunna redogöra för skillnader och likheter mellan talspråk och skriftspråk • behärska ett processorienterat skrivande • känna till grunderna i språkbeskrivning • kunna använda språkvetenskapliga handböcker • kunna omsätta sina kunskaper om muntligt och skriftligt berättande i didaktisk planering Moment 1. Konsten att berätta 1 Efter godkänt moment skall den studerande • kunna analysera muntlig och skriftlig berättelse • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande narratologiska begrepp • kunna redogöra för några ämnesdidaktiska perspektiv på barns och ungdomars muntliga och skriftliga berättande • kunna redogöra för några ämnesdidaktiska perspektiv på barns och ungdomars läsning av skönlitterära berättelser • kunna genomföra boksamtal med några barn, ungdomar eller studiekamrater i mindre grupp • behärska ett processorienterat skrivande såväl teoretiskt som praktiskt • känna till skillnader och likheter mellan talspråk och skriftspråk i dagens svenska • ha reflekterat över samband mellan språk, litteratur och identitet • kunna använda sig av språkvetenskapliga handböcker Moment 2. Konsten att berätta 2 Efter godkänt moment skall den studerande: • kunna analysera elevtexter utifrån ett berättande perspektiv • kunna analysera utmärkande drag inom den litterära berättarkonsten, såväl inom muntlig berättartradition som inom skriftkulturen • kunna genomföra en didaktisk momentplanering för barn- och ungdomslitteratur • kunna redogöra för några aspekter av diskussionen kring kanoniserad litteratur och så kallad populärlitteratur • kunna tillämpa kunskaper om elevers erfarenheter inom multilitteracy i litteraturundervisningen • kunna genomföra en muntlig berättelse inför en mindre publik • kunna redogöra för Diderichsens satsschema och tillämpa det. • kunna bearbeta saga, myt och fantasy tillsammans med barn/ungdomar både vad gäller språk och innehåll.

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisningen planeras så att utrymme ges för studerandeinflytande. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar och gruppövningar. Genomgående integreras det språkliga, litterära och didaktiska innehållet.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och/eller skriftlig tentamen. Betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För sammanfattningsbetyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på båda momenten. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos fakulteten för lärarutbildningen begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Moment 1. Konsten att berätta 1 Momentet prövas genom muntlig och/eller skriftlig tentamen. Processkrivningen examineras genom inlämning av essä. Betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd används. Moment 2. Konsten att berätta 2 Momentet prövas genom muntlig och /eller skriftlig tentamen. Betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd används. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 84 Umeå. (Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.)

Övriga föreskrifter

För blivande förskollärare, tidigarelärare och lärare i fritidshem gäller nedanstående litteraturlista. För lärarstudenter med inriktning mot åk 7-9 samt gymnasium gäller följande: kontakta inst. för språkstudier, bitr.studierektor Susanne Haugen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Litteraturlistan är fastställd att gälla från 2008 vecka 04. Revidering före ny kursstart kan förekomma. Moment 1. Konsten att berätta 1 Beroende på studenternas studieinriktning kan smärre justeringar av kurslitteraturen göras. 170 s. Chambers, Aidan, Böcker inom oss - om boksamtal. Stockholm: Norstedts 1994 eller förf:s Böcker omkring oss - om läsmiljö. Stockholm: Norstedts 1995. 10 s. Eriksson, Lisa, En kvinna klär sällan i dialekt i Västerbotten, s 64-74 2005 78 s. Graves, D, Skriv- och läsbefruktning. Göteborg: Daidalos 1996. 42 s. Heith, Anne, Texter, medier, kontexter. Lund: Studentlitteratur 2006, s. 11-23, s. 187-217. 95 s. Josephson, Olle 2005. Ju. Ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige. 2 uppl. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Kap. 3 Från du-reform till SMS, s. 49 114. Kap. 4. Hyland, utbildningsministern eller Oskars mamma. Makten och drivkrafterna, s. 115 121. Kap. 6. Vahettere? Det ofrånkomliga standardspråket s. 156 181. 47 s. Kjersén Edman, Lena, Barn- och ungdomsböcker genom tiderna. Stockholm: Natur och kultur 2001, s.79-126. 35 s. Kåreland, Lena, Modig och stark eller ligga lågt. Stockholm: Natur och Kultur 2005 (Gruppvis väljs ett kapitel) 94 s. Lagercrantz, Olof, Om konsten att läsa och skriva. Stockholm: Wahlström & Widstrand 1985 och senare. 36 s. Rosenblatt, Louise M, Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur 2002, s. 19-56. 110 s. Strömqvist, Siv, Konsten att tala och skriva. Lund: Gleerups 1998, s. 55 166. 100 s. (handbok) Svenska Skrivregler 2005. Utgivna av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, senaste upplagan. Summa: 817 sidor. Handböcker Nationalencyklopedins ordbok 1995 96. Band 1 3. Höganäs. Språkriktighetsboken 2005. Svenska språknämnden. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Svenska akademiens ordlista över svenska språket 2006. Stockholm: Svenska Akademien. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser 2003. Stockholm: Svenska språknämnden & Norstedts ordbok. Svenska språknämndens uttalsordbok 2003. Stockholm: Svenska språknämnden & Norstedts ordbok. Skönlitteratur * för vuxna, ca 800 sidor valda bland följande titlar: Austen, Jane, Stolthet och fördom Stendahl, Rött och svart Bremer, Fredrika, Familjen H*** Brontë, Charlotte, Jane Eyre Dickens, Charles, David Copperfield Flaubert, Gustave, Madame Bovary Strindberg, August, Tjänstekvinnans son. Del 1: "En själs utvecklingshistoria 1849-1867" Lagerlöf, Selma, Kejsarn av Portugallien Martinson, Moa, Mor gifter sig eller Krusenstjerna, Agnes von, Tony växer upp eller Den blå rullgardinen Lo-Johansson, Ivar, Godnatt jord eller Martinson, Harry, Nässlorna blomma eller Johnson, Eyvind, Nu var det 1914 Moberg, Vilhelm, Utvandrarna eller Invandrarna eller Nybyggarna Ekman, Kerstin, Häxringarna eller Springkällan eller Änglahuset Wassmo, Herbjörg, Huset med den blinda glasverandan Höeg, Peter, De kanske lämpade Niemi, Mikael, Populärmusik från Vittula eller Lundgren, Åke, En levande stjärna eller Guldtuppen eller En tid av drömmar eller Storspovens sång Johansson, Elsie, Glasfåglarna eller Mosippan eller Nancy Andersson, Lena, Var det bra så. Lindgren, Barbro, Titta Max grav. Nilsson, Johanna, Hon går genom tavlan, ut ut bilden. * för barn och ungdom, ca 1000 sidor valda bland följande titlar: Beskow, Elsa, Solägget eller Sagan om den lilla, lilla gumman eller Tomtebobarnen eller annan titel Chambers, Aidan, Dansa på min grav eller Spelöppning Defoe, Daniel, Robinson Crusoe eller Stevenson, R.L., Skattkammarön eller annan klassisk äventyrsbok. Fitinghoff, Laura, Barnen ifrån Frostmofjället. Gripe, Maria, Hugo och Josefin eller Elvis! Elvis! eller annan valfri barnbok. Isaksson, Britt, Den hemliga trädgården. Stockholm: Macondo barn, del 1 , 2 och 3 (valda delar) Kierkegaard, Ole, Gummi-Tarzan eller annan humoristisk barnbok Kolterjahn, Marika, I väntan på liv eller annan ungdomsroman med homosexuellt tema Lindgren, Astrid, Emil i Lönneberga eller Madicken Lindgren, Barbro, Världshemligt eller annan barnbok Mankell, Henning, Eldens hemlighet eller annan ungdomsroman om flyktingbarn eller barn i icke-svenska kulturer. Montgomery, L M, Anne på Grönkulla eller Sandwall-Bergström, Martha, KullaGulla Nilsson, Per, Hjärtans fröjd eller annan ungdomsroman. Pohl, Peter, Janne min vän Stark, Ulf, Dårfinkar och dönickar eller Låt isbjörnarna dansa Sundvall, Viveca, En ettas dagbok eller annan barnbok eller ungdomsbok Thor, Annika, Sanning eller konsekvens eller annan ungdomroman. Tidholm, Thomas och Anna-Clara, Resan till Ugri-La-Brek eller annan titel Wahl, Mats,Vinterviken eller Den osynlige. Referenslitteratur Bolander, Maria, Funktionell grammatik. Stockholm: Liber 2001. Ehriander, H & Hedén B (red), Nöjsam läsning för barn, 1-2. Lund: Studentlitteratur 1995. Einarsson, Jan, Språksociologi. Lund 2004. Furuland, Örvig, Svenssom, Ord och bilder för barn och ungdom, I - III. Stockholm: Rabén & Sjögren 1986, 1990, 1994. Hesslind, L, Tankar från en kakelvägg Holmberg, C-G & Ohlsson, Anders, Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur 1999. Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur 2001. Kjersén Edman, Lena, Rebellsjälar. Stockholm: Almqvist & Wiksell 2001. Lundkvist, Ulla, Läs, Tolka, Förstå. Stockholm 1995. Möller Jensen, E m.fl.(red), Nordisk kvinnolitteraturhistoria, del 3-4. Höganäs: Bra Böcker 1996-97. Nikolajeva, Maria, Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur 1998. Nikolajeva, Maria, Bilderbokens pusselbitar. Lund: Studentlitteratur 2000. Nordström, K G, "Att våga använda sitt språk" i Svenskämnet i förvandling (red: Malmgren& Thavenius) Lund: Studentlitteratur 1991. Olsson - Algulin, Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts 1990 och senare. Olsson - Algulin, Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts 1987 och senare. Rhedin, Ulla. Den goda bilderboken växer med barnet och Lundgren, Elisabeth, Över alla gränser i Barn och kultur 1999 (45:2), s. 30-39. Rosenblatt, Louise, The Reader, the Text, the Poem. 1994. Carbondale: Southern Illinois Univ Press (1978) 1994. Rosenblatt. Louise, Literature as exploration. (1938) new York: The Modern Language Association of America 1995. Sandquist, C & Teleman, U, Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur 1989. Sigrell, Anders, "Humanismens didaktik - retorikens progymnasmata" i Svenskläraren. Tidskrift för Svensklärarföreningen 2001: 1. Svensklärarföreningens Årsskrift (SLÅ), de c:a senaste tjugo årens volymer (valfria uppsatser). Moment 2. Konsten att berätta 2 Beroende på de studerandes intresseinriktning kan vissa titlar där endast urval anges i stället läsas i sin helhet medan andra kan bytas ut. Auerbach, Erich, Mimesis (1946), sv.övers. Stockholm: Bonnier (1998) 1999. Kap. 1. Brodow, Bengt och Rininsland, Kristina, Att arbeta med skönlitteratur i skolan praktik och teori. Lund: Studentlitteratur 2005 Heith, Anne, Texter, medier, kontexter. Lund:Studentlitteratur 2006, s. 107-113, 217-243 Holm, Lars & Larsson, Kent, Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur (1980) 1999 Jonsson, Kjell & Öhman, Anders (red), Populära fiktioner. Stockholm/Stenhag:Brutus Östlings Bokförlag Symposium 2000. s. 11-35. Josephson Melin - Oliv, Elevtext. Lund: Studentlitteratur (1990) 1999 (urval). Kjersén Edman, Lena, Barn- och ungdomsböcker genom tiderna. Stockholm: Natur och Kultur 2001. s. 20-39, 93-114, 202-218 Nordström, Monica, "Hollywoodfilm och såpoperor i litteraturundervisningen" i Litteraturmöten om litteratur som vägen till språket. Svensklärarföreningens Årsskrift 1998. s. 115-125 Pramling, I m.fl., Lära av sagan. Lund: Studentlitteratur 1993. Svenska skrivregeler. Utgivna av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, senaste upplagan... Strömqvist, Siv, Konsten att tala och skriva. Lund: Gleerups 1998 (urval). Tornéus, Margit, På tal om språk. Stockholm: Liber 2000. Skönlitteratur * för vuxna, ca 1000 sidor valda bland följand titlar: Bibeln, ur GT: 1 Mos, Rut, Jobs bok; ur NT: Lukas, Uppenbarelseboken. Homeros, Iliaden; Odysséen, urval. Dostojevskij, Fjodor, Brott och straff eller Melville, Herman, Moby-Dick Lagerlöf, Selma, Gösta Berlings saga eller Löwensköldska ringen eller Herr Arnes penningar Lidman, Sara, Tjärdalen eller Hjortronlandet eller någon volym ur Jernbaneeposet. García Márquez, Gabriel, Hundra år av ensamhet eller Allende, Isabel, Andarnas hus Lindgren, Torgny, Merabs skönhet eller Ormens väg på hälleberget eller Bat Seba eller Legender Rynell, Elisabeth, Hohaj En roman av Sidney Sheldon eller Danielle Steel eller Margit Sandemo eller Jean M Auel En roman av Stephen King eller Jan Guillou (Hamilton-serien) eller Liza Marklund * för barn och ungdom, ca 1000 sidor valda bland följande titlar: Två sagor ur Tusen och en natt, tre sagor utg av bröderna Grimm, tre sagor av H C Andersen Carroll, Lewis, Alice i underlandet Gripe, Maria, Agnes Cecilia eller någon volym ur Skuggan-serien Jansson, Tove, en Muminbok Lagerlöf, Selma, Nils Holgerssons underbara resa Lewis, C S, Häxan och lejonet eller annan titel ur Narnia-serien eller Tolkien, J R R, Sagan om ringen eller Bilbo Lindgren, Astrid, Mio min Mio eller Bröderna Lejonhjärta eller Ronja Rövardotter Milne, A A, Nalle Puh eller annan titel. Rowling, J.K, en Harry Potter-volym eller valfri Pullman, Philip, Den mörka materien-bok (t ex Guldkompassen). En valfri skönlitterär bok från Afrika, Asien eller Sydamerika med en infödd författare. Samt två valfria fantasyböcker för äldre ungdomar, en svensk (t ex av Ambjörnson, Krog, Niemi, Nilsson) och en utändsk. Referenslitteratur

Skolan och de kulturella förändringarna
Andersson Lars Gustaf, Persson Magnus, Thavenius Jan
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 204 s. :
ISBN: 91-44-00793-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Benton, Michael & Fox, Geoff, Teaching Literature Nine to Fourteen. Oxford: Oxford. University Press (1985) 1994 och senare. Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin & Nilsson, Jan, Skrivutveckling och undervisning. Lund: Studentlitteratur 1997. Bolander, Maria, Funktionell grammatik. Stockholm: Liber 2001. Furuland, Örvig, Svenssom, Ord och bilder för barn och ungdom, I - III. Stockholm: Rabén & Sjögren 1986, 1990, 1994. Garme, Birgitta, Berätta en fabel: en studie i barns återberättande. Uppsala: FUMS 1991. Gummesson-Küchen, Maria, Att skriva börjar här. Stockholm: Ordfront 1998. Hillarp, Rut, "60 år med kulturarvet" i Svenskämnet i förvandling. Lund: Studentlitteratur 1991. Ingelman, Rutger, Upplevelsepedagogik och äventyrsmetodik Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik. Lund: Studentlitteratur 2001 King, Stephen, On Writing, sv.övers. Att skriva: en hantverkares memoarer. Malmö: Bra Böcker 2001 Kroksmark, Tomas, Didaskalos. Partille: Ordmånen förlag 1994. Liliequist, Marianne, Våp, bitchor och moderliga män. Umeå: Boréa 2000. Modern litteraturteori och metod i barnlitteraturforskningen, red. Maria Nikolajeva. Stockholm: Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet 1992. Möller Jensen, E m.fl (red), Nordisk kvinnolitteraturhistoria, del 3-4. Höganäs: Bra böcker 1996-97 Olsson - Algulin, Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts 1990 och senare. Olsson - Algulin, Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts 1987 och senare. Sandquist, C & Telemann, U, Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur 1989. Svensklärarföreningens Årsskrift (SLÅ), de c:a senaste tjugo årens volymer (valfria uppsatser). Tidskrift för litteraturvetenskap 1999: 3-4: