Engelskt namn: Acquisition of Reading and Writing Skills. In-depth Studies
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kurskod: 6SV000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30
Kursen behandlar ett vidgat språkbegrepp med betoning på muntlig och skriftlig dialog via text och bild. Vidare behandlas fördjupade kunskaper inom läs- och skrivundervisning i de tidigare skolåren ur didaktiska och teoretiska perspektiv varvid vikten av kontinuitet och mångfald i undervisningen betonas. Kursen behandlar även språkets betydelse som ett medium för att förstå, kommunicera och lära samt studier av barns utvecklings-, individ- och miljörelaterade förutsättningar för att läsa och skriva. Slutligen ingår analyser av läromedlens intentioner, form och innehåll i relation till deras didaktiska användbarhet.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva hur olika ämnesdidaktiska överväganden och val påverkar barns muntliga och skriftspråkliga utveckling - redogöra för och analysera förutsättningars betydelse för barns spirande tal- och skriftspråksutveckling, kommunikation och lärande - med en relevant begreppsapparat beskriva, analysera och motivera didaktiska val för skriftspråksinlärning - redogöra för begreppet kulturell identitet innefattande olika representationsformer (exempelvis barns bildspråk) och dess betydelse för skriftspråksinlärning - utföra, analysera och utvärdera dokumentationens betydelse för elevers lärande och för utveckling av den pedagogiska praktiken.
Univ: Läs-, skriv-, tal och matematikutveckling 15hp eller motsvarande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete.
Muntliga och skriftliga redovisningar enskilt såväl som i grupp. Seminarierna är examinerande och därför krävs obligatorisk närvaro. Kursen avslutas med en muntlig tentamen. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Att läsa och skriva : en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2004 : 131 s. :
länk till fulltext
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindenbaum Pija
Lill-Zlatan och morbror raring
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandvargen
Lind Åsa, Digman Kristina
2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 122, [1] s. :
ISBN: 91-29-65964-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-44-03885-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Myrberg Mats
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket.
[Stockholm] : Skolverket : 74 bl. : ill. :
Nilsson Jan
Tematisk undervisning.
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 222 s. :
ISBN: 91-44-61531-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
2008 :
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Grodan i vida världen
Velthuijs Max, Sundström Gun-Britt
Stockholm : Bergh : 1998 : [30] s. :
ISBN: 91-502-1337-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolmysteriet
Widmark Martin, Willis Helena
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 88, [7] s. :
ISBN: 91-638-4878-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Egen vald litteratur till portfolio och temaarbetet (200-330 s) Egen vald skönlitteratur vuxenbok
Böcker inom oss : om boksamtal
Chambers Aidan, Kuick Katarina
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1998 : 170, [1] s. :
ISBN: 91-29-64542-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Arkhammar Britt-Marie
Ett år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell läromedel : 1988 : 104 s. :
ISBN: 91-21-07097-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gregory Eve
Making sense of a new world : learning to read in a second language
London : Paul Chapman : 1996 : 200 p. :
ISBN: 1-85396-263-5 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hallberg Kristin
Litteraturläsning : barnboken i undervisningen
Solna : Ekelund : 1993 : 135 s. :
ISBN: 91-7724-453-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Heard Georgia
Allt gott på jorden och i solen
2. uppl. : Daidalos : 2007 :
ISBN: 91-7173-252-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling
Jederlund Ulf, Rosén Marie
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 160 s. :
ISBN: 91-88298-60-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sagoskolan
Lindö Rigmor, Andersson Kjell Ivan
1. uppl. : Malmö : LiberFörlag : 1986 : 112 s. :
ISBN: 91-38-61614-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Fånga språket! : när svenska är barnens andra språk
Løken Aud, Melkeraaen Åse, Bashir Ayan, Lindgren Ulla, Løken Aud
1. uppl. : Hässelby : Runa : 1996 : 128 s. :
ISBN: 91-88298-29-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Alla har var sitt moln : kreativ skrivning i grundskolan
Nyberg Sven, Megner Elisabeth
2., omarb. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 188 s. :
ISBN: 91-26-91100-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergman Pirkko
Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 110 s. :
ISBN: 91-47-05722-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Wennås Birgitta
Processkrivning : ett studiecirkelmaterial för lärare i grundskolan
1. uppl. /b 3. tr. : Malmö : Gleerup : 1994 : 72 s. :
ISBN: 91-40-61506-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
ISBN: 91-44-03429-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att läsa och skriva : en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2004 : 131 s. :
länk till fulltext
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindenbaum Pija
Lill-Zlatan och morbror raring
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandvargen
Lind Åsa, Digman Kristina
2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 122, [1] s. :
ISBN: 91-29-65964-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-44-03885-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Myrberg Mats
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket.
[Stockholm] : Skolverket : 74 bl. : ill. :
Nilsson Jan
Tematisk undervisning.
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 222 s. :
ISBN: 91-44-61531-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
2008 :
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Grodan i vida världen
Velthuijs Max, Sundström Gun-Britt
Stockholm : Bergh : 1998 : [30] s. :
ISBN: 91-502-1337-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolmysteriet
Widmark Martin, Willis Helena
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 88, [7] s. :
ISBN: 91-638-4878-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Egen vald litteratur till portfolio och temaarbetet (220-330 s) Egen vald skönlitteratur vuxenbok
Böcker inom oss : om boksamtal
Chambers Aidan, Kuick Katarina
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1998 : 170, [1] s. :
ISBN: 91-29-64542-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Arkhammar Britt-Marie
Ett år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell läromedel : 1988 : 104 s. :
ISBN: 91-21-07097-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gregory Eve
Making sense of a new world : learning to read in a second language
London : Paul Chapman : 1996 : 200 p. :
ISBN: 1-85396-263-5 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hallberg Kristin
Litteraturläsning : barnboken i undervisningen
Solna : Ekelund : 1993 : 135 s. :
ISBN: 91-7724-453-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Heard Georgia
Allt gott på jorden och i solen
2. uppl. : Daidalos : 2007 :
ISBN: 91-7173-252-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling
Jederlund Ulf, Rosén Marie
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 160 s. :
ISBN: 91-88298-60-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sagoskolan
Lindö Rigmor, Andersson Kjell Ivan
1. uppl. : Malmö : LiberFörlag : 1986 : 112 s. :
ISBN: 91-38-61614-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Fånga språket! : när svenska är barnens andra språk
Løken Aud, Melkeraaen Åse, Bashir Ayan, Lindgren Ulla, Løken Aud
1. uppl. : Hässelby : Runa : 1996 : 128 s. :
ISBN: 91-88298-29-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Alla har var sitt moln : kreativ skrivning i grundskolan
Nyberg Sven, Megner Elisabeth
2., omarb. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 188 s. :
ISBN: 91-26-91100-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergman Pirkko
Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 110 s. :
ISBN: 91-47-05722-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Wennås Birgitta
Processkrivning : ett studiecirkelmaterial för lärare i grundskolan
1. uppl. /b 3. tr. : Malmö : Gleerup : 1994 : 72 s. :
ISBN: 91-40-61506-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
ISBN: 91-44-03429-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellmin, Birgitta & Ellmin Roger (2003). Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia (236 sid) Håkansson, Gisela (2003). Tvåspråkighet hos barn i Sverige, Lund: Studentlitteratur (201 sid) Keene, Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Uddevalla: Daidalos AB (265 sid) Liberg, Caroline (1993). Hur barn lär sig läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur. Lindö, Rigmor (2005) Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (218 sid) Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2003). God läsutveckling Kartläggningar och övningar. Stockholm: Natur och Kultur (72 sid) Lundgren, Berit (2005) Skolan i livet Livet i skolan, Umeå universitet 2005:2000373 (valda sidor) http://www.diva-portal.org/umu/theses/abstract.xsql?dbid=515 Myndigheten för skolutveckling, Att läsa och skriva (2003). Stockholm www.skolutveckling.se (131 sid) Nilsson, Jan (1997). Tematisk undervisning, Lund Studentlitteratur (222 sid) Skolverket. Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. En forskningsöversikt på uppdrag av skolverket. Myrberg, Mats www.skolverket.se (74 sid) SOU 1997:108. Att lämna skolan med rak rygg. Stockholm: Utbildningsdepartementet/Fritzes förlag. Trageton, Arne (2005) Att skriva sig till läsning. Lund Studentlitteratur (190 sid) Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. (1998). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se Skönlitterär bok enligt överenskommelse Egen vald litteratur till temaarbetet (200-300 sid) Referenslitteratur Arkhammar, Britt-Marie. (1988). Ett år med skrivprocessen. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Chambers, Aidan. (1993). Böcker inom oss. Stockholm: Rabin &Sjögren. Gregory, Eve.( 1996) Making Sense of a New World. London: Paul Chapman. Bergman,Pirkko, mfl.(1992). Två flugor i en smäll. Stockholm: Liber. Hallberg, Kristin. (1993). Litteraturläsning. Solna: Ekelunds förlag. Heard, Georgia. (1989). Allt gott på jorden. Göteborg: Daidalos. Jederlund, Ulf. Musik och språk. (2002). Hässelby: Runa förlag. Lindö, Rigmor. (1996) Sagoskolan. Stockholm: Liber. Löken, Aud, Melkeraaen, Åse. (1993). Fånga språket. Hässelby: Runa förlag. Nyberg, Sven. (1987). Alla har var sitt moln. Stockholm: Utbildningsradion. Molloy, Gunilla. (1996). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur. Strömquist, Siv. (1988). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur. Wellros, Seija. (1992). Ny i klassen. Malmö: Gleerups. Wennås, Birgitta. (1989). Process-skrivning. Göteborg: Gothia. Wolf, Lars. (1997). Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur.
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst