"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivundervisning i de tidigare skolåren. Fördjupning, 15 hp

Engelskt namn: Acquisition of Reading and Writing Skills. In-depth Studies

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6SV000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30

Innehåll

Kursen behandlar ett vidgat språkbegrepp med betoning på muntlig och skriftlig dialog via text och bild. Vidare behandlas fördjupade kunskaper inom läs- och skrivundervisning i de tidigare skolåren ur didaktiska och teoretiska perspektiv varvid vikten av kontinuitet och mångfald i undervisningen betonas. Kursen behandlar även språkets betydelse som ett medium för att förstå, kommunicera och lära samt studier av barns utvecklings-, individ- och miljörelaterade förutsättningar för att läsa och skriva. Slutligen ingår analyser av läromedlens intentioner, form och innehåll i relation till deras didaktiska användbarhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva hur olika ämnesdidaktiska överväganden och val påverkar barns muntliga och skriftspråkliga utveckling - redogöra för och analysera förutsättningars betydelse för barns spirande tal- och skriftspråksutveckling, kommunikation och lärande - med en relevant begreppsapparat beskriva, analysera och motivera didaktiska val för skriftspråksinlärning - redogöra för begreppet kulturell identitet innefattande olika representationsformer (exempelvis barns bildspråk) och dess betydelse för skriftspråksinlärning - utföra, analysera och utvärdera dokumentationens betydelse för elevers lärande och för utveckling av den pedagogiska praktiken.

Behörighetskrav

Univ: Läs-, skriv-, tal och matematikutveckling 15hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete.

Examination

Muntliga och skriftliga redovisningar enskilt såväl som i grupp. Seminarierna är examinerande och därför krävs obligatorisk närvaro. Kursen avslutas med en muntlig tentamen. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Att läsa och skriva : en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet.
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2004 : 131 s. :
    länk till fulltext

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindenbaum Pija
    Lill-Zlatan och morbror raring
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
    ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandvargen
    Lind Åsa, Digman Kristina
    2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 122, [1] s. :
    ISBN: 91-29-65964-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
    Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-44-03885-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket.
    [Stockholm] : Skolverket : 74 bl. : ill. :

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning.
    Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 222 s. :
    ISBN: 91-44-61531-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
    2008 :

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grodan i vida världen
    Velthuijs Max, Sundström Gun-Britt
    Stockholm : Bergh : 1998 : [30] s. :
    ISBN: 91-502-1337-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolmysteriet
    Widmark Martin, Willis Helena
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 88, [7] s. :
    ISBN: 91-638-4878-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egen vald litteratur till portfolio och temaarbetet (200-330 s) Egen vald skönlitteratur vuxenbok

    Referenslitteratur

    Böcker inom oss : om boksamtal
    Chambers Aidan, Kuick Katarina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1998 : 170, [1] s. :
    ISBN: 91-29-64542-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arkhammar Britt-Marie
    Ett år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
    1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell läromedel : 1988 : 104 s. :
    ISBN: 91-21-07097-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gregory Eve
    Making sense of a new world : learning to read in a second language
    London : Paul Chapman : 1996 : 200 p. :
    ISBN: 1-85396-263-5 (pbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hallberg Kristin
    Litteraturläsning : barnboken i undervisningen
    Solna : Ekelund : 1993 : 135 s. :
    ISBN: 91-7724-453-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heard Georgia
    Allt gott på jorden och i solen
    2. uppl. : Daidalos : 2007 :
    ISBN: 91-7173-252-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling
    Jederlund Ulf, Rosén Marie
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 160 s. :
    ISBN: 91-88298-60-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sagoskolan
    Lindö Rigmor, Andersson Kjell Ivan
    1. uppl. : Malmö : LiberFörlag : 1986 : 112 s. :
    ISBN: 91-38-61614-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fånga språket! : när svenska är barnens andra språk
    Løken Aud, Melkeraaen Åse, Bashir Ayan, Lindgren Ulla, Løken Aud
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 1996 : 128 s. :
    ISBN: 91-88298-29-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alla har var sitt moln : kreativ skrivning i grundskolan
    Nyberg Sven, Megner Elisabeth
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 188 s. :
    ISBN: 91-26-91100-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergman Pirkko
    Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 110 s. :
    ISBN: 91-47-05722-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
    ISBN: 91-40-61527-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wennås Birgitta
    Processkrivning : ett studiecirkelmaterial för lärare i grundskolan
    1. uppl. /b 3. tr. : Malmö : Gleerup : 1994 : 72 s. :
    ISBN: 91-40-61506-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wolf Lars
    Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
    ISBN: 91-44-03429-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Att läsa och skriva : en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet.
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2004 : 131 s. :
    länk till fulltext

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindenbaum Pija
    Lill-Zlatan och morbror raring
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
    ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandvargen
    Lind Åsa, Digman Kristina
    2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 122, [1] s. :
    ISBN: 91-29-65964-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
    Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-44-03885-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket.
    [Stockholm] : Skolverket : 74 bl. : ill. :

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning.
    Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 222 s. :
    ISBN: 91-44-61531-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
    2008 :

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grodan i vida världen
    Velthuijs Max, Sundström Gun-Britt
    Stockholm : Bergh : 1998 : [30] s. :
    ISBN: 91-502-1337-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolmysteriet
    Widmark Martin, Willis Helena
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 88, [7] s. :
    ISBN: 91-638-4878-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egen vald litteratur till portfolio och temaarbetet (220-330 s) Egen vald skönlitteratur vuxenbok

    Referenslitteratur

    Böcker inom oss : om boksamtal
    Chambers Aidan, Kuick Katarina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1998 : 170, [1] s. :
    ISBN: 91-29-64542-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arkhammar Britt-Marie
    Ett år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
    1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell läromedel : 1988 : 104 s. :
    ISBN: 91-21-07097-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gregory Eve
    Making sense of a new world : learning to read in a second language
    London : Paul Chapman : 1996 : 200 p. :
    ISBN: 1-85396-263-5 (pbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hallberg Kristin
    Litteraturläsning : barnboken i undervisningen
    Solna : Ekelund : 1993 : 135 s. :
    ISBN: 91-7724-453-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heard Georgia
    Allt gott på jorden och i solen
    2. uppl. : Daidalos : 2007 :
    ISBN: 91-7173-252-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling
    Jederlund Ulf, Rosén Marie
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 160 s. :
    ISBN: 91-88298-60-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sagoskolan
    Lindö Rigmor, Andersson Kjell Ivan
    1. uppl. : Malmö : LiberFörlag : 1986 : 112 s. :
    ISBN: 91-38-61614-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fånga språket! : när svenska är barnens andra språk
    Løken Aud, Melkeraaen Åse, Bashir Ayan, Lindgren Ulla, Løken Aud
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 1996 : 128 s. :
    ISBN: 91-88298-29-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alla har var sitt moln : kreativ skrivning i grundskolan
    Nyberg Sven, Megner Elisabeth
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 188 s. :
    ISBN: 91-26-91100-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergman Pirkko
    Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 110 s. :
    ISBN: 91-47-05722-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
    ISBN: 91-40-61527-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wennås Birgitta
    Processkrivning : ett studiecirkelmaterial för lärare i grundskolan
    1. uppl. /b 3. tr. : Malmö : Gleerup : 1994 : 72 s. :
    ISBN: 91-40-61506-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wolf Lars
    Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
    ISBN: 91-44-03429-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 35

    Ellmin, Birgitta & Ellmin Roger (2003). Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia (236 sid) Håkansson, Gisela (2003). Tvåspråkighet hos barn i Sverige, Lund: Studentlitteratur (201 sid) Keene, Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Uddevalla: Daidalos AB (265 sid) Liberg, Caroline (1993). Hur barn lär sig läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur. Lindö, Rigmor (2005) Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (218 sid) Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2003). God läsutveckling Kartläggningar och övningar. Stockholm: Natur och Kultur (72 sid) Lundgren, Berit (2005) Skolan i livet Livet i skolan, Umeå universitet 2005:2000373 (valda sidor) http://www.diva-portal.org/umu/theses/abstract.xsql?dbid=515 Myndigheten för skolutveckling, Att läsa och skriva (2003). Stockholm www.skolutveckling.se (131 sid) Nilsson, Jan (1997). Tematisk undervisning, Lund Studentlitteratur (222 sid) Skolverket. Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. En forskningsöversikt på uppdrag av skolverket. Myrberg, Mats www.skolverket.se (74 sid) SOU 1997:108. Att lämna skolan med rak rygg. Stockholm: Utbildningsdepartementet/Fritzes förlag. Trageton, Arne (2005) Att skriva sig till läsning. Lund Studentlitteratur (190 sid) Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. (1998). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se Skönlitterär bok enligt överenskommelse Egen vald litteratur till temaarbetet (200-300 sid) Referenslitteratur Arkhammar, Britt-Marie. (1988). Ett år med skrivprocessen. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Chambers, Aidan. (1993). Böcker inom oss. Stockholm: Rabin &Sjögren. Gregory, Eve.( 1996) Making Sense of a New World. London: Paul Chapman. Bergman,Pirkko, mfl.(1992). Två flugor i en smäll. Stockholm: Liber. Hallberg, Kristin. (1993). Litteraturläsning. Solna: Ekelunds förlag. Heard, Georgia. (1989). Allt gott på jorden. Göteborg: Daidalos. Jederlund, Ulf. Musik och språk. (2002). Hässelby: Runa förlag. Lindö, Rigmor. (1996) Sagoskolan. Stockholm: Liber. Löken, Aud, Melkeraaen, Åse. (1993). Fånga språket. Hässelby: Runa förlag. Nyberg, Sven. (1987). Alla har var sitt moln. Stockholm: Utbildningsradion. Molloy, Gunilla. (1996). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur. Strömquist, Siv. (1988). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur. Wellros, Seija. (1992). Ny i klassen. Malmö: Gleerups. Wennås, Birgitta. (1989). Process-skrivning. Göteborg: Gothia. Wolf, Lars. (1997). Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur.

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst