Kursen riktar sig till förskollärare och lärare som innehar uppdrag där de förväntas leda andra lärare, exempelvis förstelärare, processledare, ämneslagsledare, arbetslagledare. Utbildningen syftar till att deltagarna via aktuell forskning och beprövad erfarenhet stärker sina kunskaper och färdigheter att leda utvecklings- och förbättringsprocesser i förskola och skola. I kursen behandlas teorier och forskning om ledarskap, förbättringsprocesser och professionellt lärande. Kursen tar även upp och problematiserar lärarledarskapets möjligheter och utmaningar.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
redogöra för teorier om ledarskap, förbättringsprocesser och kollegialt lärande
redogöra för lärarledares roller i förskolors och skolors utvecklingsarbete
Färdigheter och förmåga:
utarbeta strategier för att leda lärare i lärande- och förbättringsprocesser
tillämpa processledning med ett flertal processverktyg för utvecklings- och förbättringsprocesser
tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur kopplad till lärarledarskap i förskolors och skolors förbättringsprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
diskutera och problematisera lärarledarskapets möjligheter och begränsningar
kritiskt granska det egna förhållningssättet till att leda kollegors lärandeprocesser
Behörighetskrav
Lärarexamen (lärar-, förskollärar-, fritidspedagogexamen eller motsvarande) samt minst två års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Kursen består av 7 undervisningsträffar, varav tre fysiska och fyra digitala. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, gruppuppgifter, ledarskapsövningar och en fördjupningsuppgift. Fördjupningsuppgift, ledarskapsövningar och litteraturseminarier är examinerande och därmed obligatoriska. Mellan kursträffarna arbetar deltagarna med litteratur och hemuppgifter. Kursen bygger därför också delvis på självstudier. Kursens innehåll behandlas i nära anknytning till kursdeltagarnas praktik och erfarenheter.
Examination
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Kursen examineras genom följande prov:
aktivt deltagande vid ledarskapsövningar
skriftlig och muntlig examination i samband med litteraturseminarier vid kursträffarna
individuell skriftlig fördjupningsuppgift knuten till att leda lärare i den egna verksamheten
individuell muntlig redovisning av fördjupningsuppgiften
Fördjupningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Litteraturseminarier, ledarskapsövningar och muntlig redovisning av fördjupningsuppgiften bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att fördjupningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas förnyat examinationstillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-2368-18). Nytt examinationstillfället erbjuds senast två månader efter ordinarie examinationstillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett nytt examinationstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall examination inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade examinationstillfället.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två examinationstillfällen för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid Statsvetenskapliga institutionen
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.