I skollagen går det att läsa om hur verksamheten i skolan skall vila på en vetenskaplig grund och utgå från beprövad erfarenhet. Den vetenskapliga grunden samt den beprövade erfarenheten och den egna praktiken kan beskrivas ha en tänkt dialektisk relation där det finns ett slags samspel. Tillsammans borgar denna för en undervisning som har en vetenskaplig förankring. För att rektor skall kunna leda en verksamhet på vetenskaplig grund krävs det att rektor har ett vetenskapligt förhållningssätt och utvecklat en foskningslitteracitet. Det kräver kunskaper och färdigheter i att förstå och tolka aktuell forskning men också i vetenskapliga metoder samt att relatera detta till professionell kunskap och erfarenhet. I kursen behandlas aktuell forskning inom fältet utbildningsledarskap för att ge deltagarna kunskap om hur de hittar, analyserar och kritisk granskar den publicerade forskningen. Kursen behandlar även kunskapsutvecklingen inom utbildningsledarskap såväl nationellt som internationellt från 1900-talets början fram till idag.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna
tillgodogöra sig vetenskapliga texter
syntetisera och värdera vetenskapliga texter
beskriva och diskutera vetenskapens roll i skolutveckling
kunna problematisera den svenska kontexten och styrning i relation till forskning från andra kontexter
Färdigheter och förmåga För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
värdera och analysera forskning och forskningsresultat
förstå vetenskapens och forsknings betydelse för styrning och ledning av skola
Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
kritiskt granska och reflektera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt hur olika forskningsresultat kan ha betydelse för både rektor och organisation.
Behörighetskrav
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor eller biträdande rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att den sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav, har genomgått det nationella rektorsprogrammet (30 hp) och därefter har arbetat som rektor minst halvtid i minst ett år. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.