Engelskt namn: Communication in the principal's profession - perspective, processes and tools
Denna kursplan gäller: 2023-08-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-28
Kurskod: 6ST047
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2022-01-24
Reviderad av: Prefekten, 2023-03-14
Organisationskommunikation påverkar hur verksamheten uppfattas och fungerar. I en välfungerande organisation har såväl medarbetare som ledare ett stort ansvar för hur information och kommunikation förstås och realiseras. Denna kurs fokuserar på rektors möjligheter att styra och leda aktivt och strategiskt genom att använda kommunikativa metoder och modeller. De som deltar i denna kurs ges möjlighet att problematisera och få en djupare förståelse för hur kommunikation påverkar och påverkas av situation och kontext ur såväl en praktisk som teoretisk utgångspunkt. I kursen behandlas olika perspektiv på hur ledare aktivt kan arbeta med kommunikationsprocesser och verktyg i relation till vardags och utvecklingsarbete. Kursen behandlar även kommunikation och dess betydelse vid problem- och krishantering. Särskild vikt läggs vid att analysera rektors individuella kommunikationsstrategi samt ledning och styrning av organisationskommunikation.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna
Färdigheter och förmåga
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor eller biträdande rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att den sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav, har genomgått det nationella rektorsprogrammet (30 hp) och därefter har arbetat som rektor minst halvtid i minst ett år. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen består av fyra internat, individuellt arbete samt arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Digitala inslag förekommer. Studenten ska närvara vid de fyra internaten och digitala inslag samt delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen.
Kursen examineras via närvaro och aktivt deltagande vid de obligatoriska träffarna samt med en sammanfattande och examinerande uppgift som ska presenteras muntligt och skriftligt. En två-gradig betygsskala tillämpas på samtliga individuella inlämningsuppgifter och seminarier, Underkänd (U) och Godkänd (G). För godkänt betyg på hela kursen krävs aktiv närvaro vid de obligatoriska träffarna samt godkänt betyg på den sammanfattande skriftliga uppgiften. Betyg på kurs sätts först när alla obligatoriska moment är avklarade.
Generella regler kring examination
En kursdeltagare som inte helt uppfyller målen för en eller flera examinerande delar kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av kursdeltagaren, men kompletteringsuppgiften ska i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas kursdeltagaren kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges. Den som godkänts i examination får inte undergå förnyad examination för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar.
Leading Schools and Districts in Times of Crisis
Grissom Jason A., Condon Lara
Educational Researcher : 2021 :
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.3102/0013189X211023112
Obligatorisk
Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 290 sidor :
ISBN: 9789147126439
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rektors förmågor i centrum : att omsätta kunskap till handling
Larsson Magnus, Rantala Anna, Ärlestig Helene
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2024] : 309 sidor :
ISBN: 9789151110479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation för att leda och organisera förändring
Leo Ulf, Ärlestig Helene
Skolverket : 2018 :
https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR101245
Obligatorisk
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 199 sidor :
ISBN: 9789144140964
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säkerhet och krisberedskap i förskola och skola
Skolverket : 2024 :
Länk
Obligatorisk
Aktuella läroplaner, myndighetsmaterial och forskningsrapporter samt valbar litteratur tillkommer.