Engelskt namn: Leadership, organising and quality
Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-29
Kurskod: 6ST045
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2021-05-24
Reviderad av: Prefekten, 2022-01-24
Kursen behandlar hur rektor kan leda det systematiska kvalitetsarbetet som ska bedrivas i verksamheten. Kvalitetsarbetet har en nära koppling till rektors pedagogiska ledarskap och hur rektor kan leda, organisera och fördela resurser inom ramen för den egna verksamheten. Som utgångspunkt för detta fokuseras både teoretiska och praktiska perspektiv samt modeller och metoder för att skapa en överblick av verksamhetens tillstånd samt undervisningens kvalitet och genomförande. Särskild vikt läggs vid analys och ett kontinuerligt och hållbart utvecklingsarbete. Kursen behandlar förskolan och skolans styrning på flera nivåer, mål och måltolkning, metoder för uppföljning, utvärdering med ett särskilt fokus på analys. Vidare behandlas den egna verksamhetens behov av digitalisering med utgångspunkt i såväl pedagogiska, administrativa som tekniska perspektiv. Kursens tonvikt ligger i att utveckla och kvalitetssäkra organisationens pedagogiska verksamhet.
Ett centralt inslag i kursen är att fördjupa rektors kunskaper i att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Med utgångspunkt i den egna verksamheten identifieras ett utvecklingsområde som ligger till grund för fördjupande tillämpnings- och analysövningar.
Kursen syftar till att stärka och fördjupa rektorers förmågor att bedriva och leda det systematiskt kvalitetsarbete för att utveckla den egna verksamheten genom organisationsteoretiska perspektiv, metoder för verksamhetsuppföljning och utvärdering, principer för resursfördelning samt analys.
Kunskap och förståelse:
Färdighet och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav. Om samtliga anmälda till Rektorsprogrammet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera att nyanställda rektorer erbjuds plats i första hand (SFS 2011:183).
Kursen består av fyra internat samt individuellt arbete/arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. De senare genomförs enskilt och/eller i grupp. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Under internaten bearbetas hemuppgifterna ytterligare. Digitala inslag förekommer. I kursen ingår även professionshandledning i grupp.
Studenten ska närvara vid de fyra internaten och vid handledningstillfällena. Studenten ska delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen. Studenten ska skriftligt redogöra för en verksamhetsobservation. I kursen ingår författandet av en examinerande verksamhetsutvecklingsdeklaration. Den ska presenteras vid ett avslutande rundabordssamtal. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G).
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. Ansökan skickas till administrationen på Centrum för skolledarutveckling. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
En deltagare i befattningsutbildningen får enligt 8 § förordning (2011:183) tillgodoräkna sig en eller två av de kurser som ingår i befattningsutbildningen för rektorer, om han eller hon har förvärvat motsvarande kunskaper genom annan utbildning eller i yrkesverksamhet.
Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar t.ex. i form av kursråd.
Ahlström Björn
Med hänsyn till både tid och rum - systematiskt kvalitetsarbete i fyra dimensioner
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 297-322 :
Obligatorisk
Förändringsledarskapets fallgropar
Edqvist Elisabeth, Kolam Kerstin
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 323-355 :
Obligatorisk
Lindgren Lena
Nya utvärderingsmonstret : Kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn
2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789144088945
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rektors förmågor i centrum : att omsätta kunskap till handling
Larsson Magnus, Rantala Anna, Ärlestig Helene
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2024] : 309 sidor :
ISBN: 9789151110479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det professionella lärandets inneboende kraft
Timperley Helen, Sjösten Lisa
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 230 sidor :
ISBN: 9789144133904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ärlestig Helene
Om rektorer och utmaningen i att leda lärares arbete med bedömning och betygssättning
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 265-297 :
Obligatorisk
Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor :
ISBN: 9789144152936
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan, Sandin Gunnar, Larson Per
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 493 sidor :
ISBN: 9789144150956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förbättring i en förändringstrött skola : ett undersökande tillvägagångssätt
Robinson Viviane, Sjösten Lisa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 171 sidor :
ISBN: 9789144124711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Valbar litteratur och artiklar tillkommer i anslutning till uppgifter i kursen.
Ahlström Björn
Med hänsyn till både tid och rum - systematiskt kvalitetsarbete i fyra dimensioner
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 297-322 :
Obligatorisk
Förändringsledarskapets fallgropar
Edqvist Elisabeth, Kolam Kerstin
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 323-355 :
Obligatorisk
Lindgren Lena
Nya utvärderingsmonstret : Kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn
2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789144088945
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det professionella lärandets inneboende kraft
Timperley Helen, Sjösten Lisa
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 230 sidor :
ISBN: 9789144133904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ärlestig Helene
Om rektorer och utmaningen i att leda lärares arbete med bedömning och betygssättning
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 265-297 :
Obligatorisk
Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor :
ISBN: 9789144152936
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan, Sandin Gunnar, Larson Per
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 493 sidor :
ISBN: 9789144150956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blossing Ulf
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144127828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Förbättring i en förändringstrött skola : ett undersökande tillvägagångssätt
Robinson Viviane, Sjösten Lisa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 171 sidor :
ISBN: 9789144124711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Valbar litteratur och artiklar tillkommer i anslutning till uppgifter i kursen.
Ahlström Björn
Med hänsyn till både tid och rum - systematiskt kvalitetsarbete i fyra dimensioner
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 297-322 :
Obligatorisk
Leading Schools in a Data Rich World
Earl Lorna, Katz Steven
Toronto: Aporia Consulting Ltd. : 2003 :
Klicka här
Obligatorisk
Förändringsledarskapets fallgropar
Edqvist Elisabeth, Kolam Kerstin
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 323-355 :
Obligatorisk
Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 : 173 sidor :
ISBN: 9789144121130
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hortlund Torbjörn
Utveckling och lärande med stöd av data
Ingår i:
Att leda mot skolans mål
Malmö : Gleerup utbildning AB : 2016 : 383 sidor : sid. 227-246 :
Obligatorisk
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan
4. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 528 s. :
ISBN: 9789144095028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 29-58
Lindgren Lena
Nya utvärderingsmonstret : Kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn
2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789144088945
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det professionella lärandets inneboende kraft
Timperley Helen, Sjösten Lisa
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 230 sidor :
ISBN: 9789144133904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ärlestig Helene
Om rektorer och utmaningen i att leda lärares arbete med bedömning och betygssättning
Ingår i:
Att leda skolor med stöd i forskning
[Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor : sid. 265-297 :
Obligatorisk
Valbar litteratur tillkommer i anslutning till uppgifter i kursen.