"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Processledning i skolan för organisering och kvalitet, 7,5 hp

Engelskt namn: Leadership in schools for organizing and quality

Denna kursplan gäller: 2020-11-23 och tillsvidare

Kurskod: 6ST042

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statsvetenskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2020-11-23

Innehåll

Kursen behandlar hur lärare som processledare av arbetslag med kollegor kan leda det systematiska kvalitetsarbetet som ska bedrivas i verksamheten i relation till klassrummet. Det systematiska kvalitetsarbetet har en nära koppling till processledarens och arbetslagets pedagogiska verksamhet med eleverna, dvs hur processledaren tillsammans med arbetslaget kan leda, organisera och fördela tilldelade resurser inom ramen för den egna verksamheten. Som utgångspunkt för detta fokuseras både teoretiska och praktiska perspektiv samt modeller och metoder för att skapa en överblick av verksamhetens tillstånd samt undervisningens kvalitet och genomförande. Särskild vikt läggs vid analys och ett kontinuerligt och hållbart utvecklingsarbete. Kursen behandlar skolans processledares ledning och styrning av kollegor på främst klassrumsnivå. I det sammanhanget kommer mål och måltolkning, metoder för uppföljning, utvärdering med ett särskilt fokus på analys. Tonvikten ligger på att som processledare kunna leda och kvalitetsutveckla organisationens pedagogiska klassrumsverksamhet.

Förväntade studieresultat

  • Visa god kunskap om skolväsendets utformning, skolans och förskolans styrsystem och dess grundläggande värderingar enligt gällande författningar.
  • Visa kunskap om de vetenskapliga grunderna för uppföljnings- och utvärderingsarbete med fokus på den egna verksamheten och barns och elevers kunskapsutveckling.
  • Visa god förmåga att kritiskt granska och reflektera över hur olika metoder för verksamhetsuppföljning och utvärdering kan såväl berika som begränsa den egna verksamheten.
  • Visa god förmåga att förklara och tydliggöra skolans mål samt översätta dem till konkreta handlingar.
  • Visa god förmåga att formulera och kommunicera strategier för utvecklings- och förändringsarbete utifrån en analys av den egna verksamheten, där verksamhetens inre organisation utgör centrala aspekter.
  • Visa god förmåga att etablera en kultur där undervisningens kvalitet och barns och elevers lärande och utveckling är i centrum och där verksamhetens kvalitetsarbete är en del av denna vardag.

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personal med ledningsfunktion i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav.

Undervisningens upplägg

Kursen består av fyra på plats träffar samt individuellt arbete/arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under träffarna blandas föreläsningar, seminarier och övningar. De senare genomförs enskilt och/eller i grupp. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Dessa ska dokumenteras skriftligt och behandlas vid digitala träffar mellan på plats träffarna. Under internaten bearbetas hemuppgifterna ytterligare. I kursen ingår även professionshandledning i grupp.

Examination

Studenten ska närvara vid de fyra på plats träffarna och vid mellanliggande digitala träffar. Studenten ska delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen. Studenten ska skriftligt redogöra för en planerad utvecklingsinsats av arbetslaget. I kursen ingår författandet av en examinerande den tänkta utvecklingsinsatsen med arbetslaget. Den ska presenteras vid ett avslutande rundabordssamtal. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G).

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. Ansökan skickas till administrationen på Centrum för skolledarutveckling. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar.

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 48

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 : 173 sidor :
ISBN: 9789144121130
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teamutveckling i teori och praktik
Jacobsson Christian, Åkerlund Maria
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 324 sidor :
ISBN: 9789127147423
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter
Johansson Olof, Svedberg Lars
3 uppl. : Malmö : Gleerups : [2020] : 320 sidor :
ISBN: 9789151101613
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionsutveckling och kollegialt lärande : framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Katz Steven, Ain Dack Lisa
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 138 sidor :
ISBN: 9789127819740
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmänna råd med kommentarer om systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet
Skolverket : 2012 :

Timperley Helen
Det professionella lärandets inneboende kraft
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 179 s. :
ISBN: 9789144088853
Se Umeå UB:s söktjänst

Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledning och medlemmar
Tredje upplagan, reviderad : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 192 sidor :
ISBN: 978-91-44-11919-9
Se Umeå UB:s söktjänst