"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fortbildning för rektorer, 7,5 hp

Engelskt namn: In-service training for principals

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 och tillsvidare

Kurskod: 6ST024

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2017-05-22

Innehåll

Kursen ger en fördjupning i systematiskt kvalitetsarbete med speciellt fokus på att analysera både tidigare insamlat material, nationell statistik om skolor och utformandet av undersökningsinstrument som möjliggör fördjupade analyser. Som stöd för analysarbetet analyseras och diskuteras effekterna av skolans värdesystem. Dessutom behandlas skolans styrning och skolväsendets utformning samt skolans myndighetsuppdrag. Här belyses rektors roll och pedagogiska ledarskap med ett speciellt fokus på att utveckla kollegialt lärande. Ett viktigt tema är barns och elevers lärande samt det stöd skolan ska ge. Dessutom sätts ett särskilt fokus på trygghet och studiero, kränkande behandling och systematiskt kvalitetsarbete.

Förväntade studieresultat

Under utbildningen får rektor goda möjligheter att på ett kvalificerat sätt fördjupa sitt kunnande och sin förmåga att:

  • analysera skolans verksamhetskvalitet,
  • kartlägga och beskriva lärmiljöer och undervisningsprocesser,
  • använda redskap och metoder för resultatanalys, tolkning och dokumentation,
  • använda metoder för återkoppling och kommunikation,
  • använda modeller/metoder/perspektiv på olika former av organisatoriskt lärande, eller
  • använda modeller för hur rektor kan styra, leda och stödja förändringsprocesser av betydelse för elevernas kunskapsutveckling.

Behörighetskrav

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor.

Undervisningens upplägg

Kursen består av internat och kursdagar samt mellanliggande arbete. Under internaten sker en blandning av föreläsningar, seminarier och övningar. Dessa genomförs enskilt och i grupp. Under internaten bearbetas hemuppgifterna ytterligare. Emellan internaten ligger hemuppgifter i form av litteraturläsning samt verksamhetsnära uppgifter såsom observationer. Dessa ska dokumenteras skriftligt. I kursen ingår även professionshandledning i grupp.

Examination

Studenten ska närvara vid internat och kursdagar och där delta aktivt i redovisning av hemuppgifter och litteraturbearbetning. Studenten ska även fullfölja och aktiv arbeta med de uppgifter som ingår i det mellanliggande arbetet. I kursen ingår författandet av en individuell skriftlig rapport som behandlar och analyserar ett aktuellt problem i skolans vardag. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 35

Litteraturlista för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb:
Centrum för skolledarutveckling :
Klicka här!