"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap i förskolan, 7,5 hp

Engelskt namn: Pedagogical Leadership in Pre-School

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 6ST019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statsvetenskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-11-16

Innehåll

I kursen behandlas förskolans styrdokument utifrån ett förskolechefsperspektiv. Teorier om ledarskap och kommunikation kommer att behandlas. Kursen kommer att utgå från ett vetenskapligt förhållningssätt där beprövad erfarenhet och kritisk granskning fokuserar pedagogiskt ledarskap och systematiska kvalitetsarbetet. Kursen belyser även samarbetskulturens möjligheter och hinder för att bidra till kunskapsutbyte och lärande i arbetslaget i relation till förskolans verksamhetsutveckling.

Förväntade studieresultat

Den studerande ska

  • Visa god kunskap att tolka styrdokumentens krav och hur dessa kan omsättas i förskolechefens ledarskap.
  • Visa god kunskap att använda teorier, forskning och beprövad erfarenhet för att analysera och tolka det pedagogiska ledarskapet samt förskolans verksamhetsutveckling.
  • Visa god kunskap om vad som kännetecknar ett kritiskt förhållningssätt samt identifiera förhållningssättet till hur den egna verksamheten systematiskt följs upp, analyseras, planeras och utvärderas.
  • Visa god kunskap att identifiera hur väl samverkansformerna utgörs av ett kollegialt lärande samt kunna föreslå åtgärder för hur pedagogernas förmåga att utmana och stimulera barns utveckling och lärande kan stärkas och vidareutvecklas.

Behörighetskrav

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som förskolechef.

Undervisningens upplägg

Kursen består av 4 internat samt mellanliggande egna studier. Under internaten sker en blandning av föreläsningar, seminarier där dilemman bearbetas och utmanas samt övningar som belyser kunskapsinnehållet. Detta genomförs enskilt och i grupp. Mellan internaten ligger hemuppgifter i form av litteraturläsning samt verksamhetsnära analysuppgifter. Dessa ska dokumenteras skriftligt och bearbetas vidare under internaten. I litteraturseminarierna analyseras och problematiseras litteraturens innehåll i relation till kursens mål vilket sker såväl muntligt som skriftligt.

Examination

I kursen ingår författandet av ett individuell skriftlig dokument som analyserar någon aspekt av förskolans ledarskap.

Individuella verksamhetsnära uppgifter som presenteras muntligt.

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Litteraturlista och schema för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb:
Centrum för skolledarutveckling :
http://www.pol.umu.se/cpd/utbildning/
Läsanvisning: Klicka dig fram till aktuell utbildning i vänstermenyn!