"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rektors ledarskap med utgångspunkt i mål- och resultatstyrning, med ett speciellt fokus på bedömning och betyg, 10 hp

Engelskt namn: The Principal's Leadership Based on Steering Towards Goals and Results, with a Special Focus on Assessment and Grades

Denna kursplan gäller: 2014-05-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ST017

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-19

Innehåll

Utbildningsledarskap som vetenskap har till uppgift att beskriva, analysera, förklara och förstå, hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner, och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare samt hur chefers och ledares bedömningar och prioriteringar baserade på samhälleliga, politiska och ideologiska förutsättningar och strävanden påverkar och styr detta ledarskap.

Kursen syftar till att:

  • arbeta med utgångspunkt i lokala och nationella styrdokument och därvid speciellt uppmärksamma utmaningar kring skolans kärnuppdrag, elevers undervisning och lärande och dess relation till mål, resultat och den lokala skolans inriktning
  • med fokus på det arbete som sker i klassrummen samla underlag, analysera och kommunicera så att det bidrar till bättre resultat
  • arbeta för en rättvis och likvärdig utbildning via bl.a. bedömning och betygssättning
  • aktivt arbeta med att ett formativt och språkutvecklande förhållningssätt präglar organisationen på alla nivåer.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • Kunna analysera och tolka nationella mål för att som ledare kunna stödja lärares uppdrag, arbete i klassrummet mot högre måluppfyllelse.

Färdighet och förmåga

  • Arbeta långsiktigt genom att sätta upp kort- och långsiktiga mål samt  utveckla och använda dokumentation, metoder och strategier för en synlig resultatutveckling.
  • Utifrån kunskap om skollag, nationella mål och olika metoder för bedömning och betygsättning kunna stödja och utveckla lärarnas arbete och därigenom aktivt leda arbetet med bedömning och betygsättning i syfte att skapa likvärdighet och att verka för att ett formativt förhållningssätt genomsyrar hela organisationen. 
  • Kunna analysera och bedöma officiella data, identifiera konsekvenser för den lokala skolan och därefter kommunicera dessa och ge feedback till enskilda lärare, grupper och skolan som organisation
  • Känna till hur elevers bakgrund, den lokala lärmiljön och andra faktorer kan påverka individuella resultat och utifrån det arbeta bidra till en likvärdig skola och skapa goda förutsättningar för alla elever.

Behörighetskrav

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och är inte allmänt sökbar.

Undervisningens upplägg

Den lärarledda undervisningen sker vid 5 sammankomster om 1 dag.  Dessutom tillkommer i dag med grupphandledning mellan varje utbildningstillfälle. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till egna val och fördjupningar. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier övningar och redovisningar. Handledning är främst yrkeshandledning som utgår från deltagarnas egen praktik.

Examination

Examinationen sker löpande och i både muntlig och skriftlig form under obligatoriska seminarier. Examinationens innehåll ska vara verksamhetsnära och ha betydelse för den egna organisationen.

På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.  En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Tillgodoräknande
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs eller som en del av ett utbildningsprogram. Observera att det alltid är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
 
Den student som vill få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande ska skriftligen ansöka härom. Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 21

Litteratur

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lika betyg – lika kunskap? (RiR 2011:23)
Riksrevisionen : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.riksrevisionen.se/sv/Sok/?q=lika betyg lika kunskap? en uppföljning av statens styrning mot en likvärdig betygssättning i grundskolan

Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
Obligatorisk

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogiskt ledarskap – en modell för styrning och ledning av vardagens processer i relation till mål och resultat
Törnsén Monika, Ärlestig Helene
Centrum för skolledarutveckling : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Delas ut på plats.

Det tillkommer aktuella forskningsartiklar och myndighetsmaterial.