"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nyanlända elevers lärande, 7,5 hp

Engelskt namn: Newly Arrived Immigrant Pupils' Learning

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6ST016

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2013-11-14

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-02

Innehåll

Utbildningens innehåll består i huvudsak av tre bärande teman:

  • De juridiska aspekterna på nyanländas lärande
  • Flerspråkighet och andraspråksinlärning
  • Interkulturellt pedagogiskt ledarskap och organisation 

Kursen syftar till att öka rektors kunskaper rörande de juridiska aspekterna på nyanlända elevers lärande relaterat till Skollagen, exempelvis skolplikt och rätten till utbildning; reglerna om god man för ensamkommande barn och migrationsprocessen. Att nyanlända elever ska kunna omfattas av särskilda rättigheter och skyldigheter ställer särskilda krav på den som är verksam i skolan och särskilt huvudman och rektor.
 
Kursen innehåller även en fördjupning i kunskaper om flerspråkighet och andraspråksinlärning med syfte att stärka rektors uppdrag att organisera sin verksamhet för alla elever där de befinner sig i sin språk- och kunskapsutveckling. Fokus läggs på hur eleven bäst utvecklar sin flerspråkighet och om vad som skiljer andraspråksinlärning från förstaspråksinlärning.

Ett genomgående tema under utbildningen är interkulturellt pedagogiskt ledarskap och organisation. Tillsammans med de juridiska och språkliga aspekterna syftar kursens innehåll till ökade kunskaper hos rektorer för att leda och organisera arbetet i en mångkulturell skola för ökad måluppfyllelse för nyanlända elever. Skolans arbetsmiljö med normer, värderingar, arbetssätt, undervisning, gruppindelning, relationer mellan lärare, elever och vårdnadshavare utgör föremål för analys och tänkta åtgärder.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • Visa god kunskap om de juridiska aspekterna kring nyanländas lärande och de regler som finns rörande nyanlända elever, ensamkommande barn och ungdomar
  • Visa god kunskap om vilka faktorer som främjar flerspråkighet, första och andraspråksinlärning
  • Visa god kunskap om interkulturellt ledarskap
  • Visa god förmåga som chef och ledare att leda arbetet så att nyanlända elevers lärande och utveckling maximeras.

Behörighetskrav

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och är inte allmänt sökbar.

Undervisningens upplägg

Den lärarledda undervisningen sker vid 4 sammankomster om 1 + 2 +2 + 1 dagar. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till att lösa hemuppgifterna i relation till den egna verksamheten och sitt eget ledarskap. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, litteraturseminarier och redovisningar av hemuppgifter.

Examination

Studenten ska aktiv delta i de 4 sammankomsterna och där redovisa de fullgjorda hemuppgiterna. Examination sker genom ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). 

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Litteraturlista och schema för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb:
Centrum för skolledarutveckling :
http://www.pol.umu.se/cpd/utbildning/
Läsanvisning: Klicka dig fram till aktuell utbildning i vänstermenyn!