Engelskt namn: The Principal Improvement Programme for Pedagogical leadership
Denna kursplan gäller: 2014-11-10 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-12-10 och 2014-11-09
Kurskod: 6ST013
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Statsvetenskapliga institutionen, 2011-12-20
Reviderad av: Prefekten, 2014-11-11
Rektor som pedagogisk ledare i styrdokument och forskning i relation till rektors roll som ledare i praktiken. Kännetecken på god skolutveckling. Teoretiska och metodiska grunder för rektors ledning och styrning av skolans verksamhet och elevers resultat. Kännetecken på en god skola och rektors roll i denna. Verksamhetsbesök som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete. Analys av undervisning och lärande med utgångspunkt i lokala och nationella styrdokument och det egna systematiska kvalitetsarbetet och då speciellt uppmärksamma relationen till mål och resultat.
Analys och kommunikation om lärandemiljö, lärares kompetenser och det arbete som sker i klassrummen, för bättre resultat. Sociala samspel bland lärare och träning i att bedöma och stödja lärares arbete för ökad måluppfyllelse.
Efter genomgången fortbildning ska rektor:
visa god kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare samt vad som kännetecknar ett pedagogiskt ledarskap och god skolutveckling enligt forskning och beprövad erfarenhet.
kunna med ett kritiskt förhållningssätt granska sin egen praktik och genom ett systematiskt kvalitetsarbete, långsiktigt och hållbart utveckla elevernas resultat med utgångspunkt i styrdokumentens mål.
kunna styra och leda utifrån förtrogenhet med verksamhetens lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.
visa förmåga att utveckla samverkansformer och kunskapsutbyte mellan lärarna samt aktivt bedöma och stödja lärarens förmåga att leda, motivera, undervisa och skapa relationer för att bidra till elevernas utveckling och lärande.
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Genomgången statlig befattningsutbildning för rektorer, en äldre statlig rektorsutbildning eller har fått skriftlig redovisning som visar att han eller hon genom utbildning eller yrkeserfarenhet har fått kunskaper som jämställts med befattningsutbildningen. Rektorn ska efter avslutad utbildning ha arbetat minst ett år i yrket. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor. Om samtliga anmälda till fortbildningen inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen se till att rektorer som har fullgjort en utbildning som är äldre än en befattningsutbildning enligt SFS 2011:183 2 kap. erbjuds plats i första hand.
Utbildningen består av 8 kursdagar fördelade på 4 tillfällen under 1½ - 2 terminer. I utbildningen ingår litteraturstudier samt tillämpningsuppgifter som ska genomföras vid den egna skolan.
Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av
betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För deltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Deltagare som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En deltagare som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Kursen avslutas med en kursvärdering.
Att leda mot skolans mål
Johansson Olof, Svedberg Lars
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 299 s. :
ISBN: 9789140685742
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Day, et al. C
10 strong claims about successful leadership
National College, UK : 2011 :
Obligatorisk
Day Christopher
What Being a Successful Principal Really Means: An International Perspective.
Educational Leadership and Administration, 19 : 2007 :
Obligatorisk
Leading Schools in a Data Rich World
Earl Lorna, Katz Steven
Aporia Consulting Ltd. OISE/ UT : 2003 :
http://www.eed.state.ak.us/nclb/2008wc/Focus_On_Leadership.pdf
Obligatorisk
Förordning om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor
SFS 2011:326 : 2011 :
Obligatorisk
Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög (red) Jonas, Johansson (red) Olof
Lund: Studentlitteratur : 2014 :
Obligatorisk
Leo Ulf
Rektorers pedagogiska ledarskap en kunskapsöversikt
Forskning i korthet, Kommunförbundet Skåne : 2013:4 :
Obligatorisk
Lika betyg lika kunskap? (RiR 2011:23)
Riksrevisionen : 2011 :
Obligatorisk
Robinson V. et al.
The Impact of Leadership on Student Outcomes: An Analysis of the Differential Effects of Leadership Types
Educational Administration Quarterly 2008 44: 635 : 2008 :
Obligatorisk
Skolverkets föreskrifter om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare
SKOLFS 2011:37 :
Obligatorisk
Skolverkets föreskrifter om kompetensprofiler för lektor
Skolverket, SKOLFS 2011:58 : 2011 :
Obligatorisk
Skolverkets publikationer om systematiskt kvalitetsarbete
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: Välj en eller flera titlar
Taking school contexts more seriously - The social justice challenge.
Thrupp M., Lupton R.
British Journal of Educational studies, 54, 3, 308-328 : 2006 :
Obligatorisk
Ledarskap i centrum : Om rektor och förskolechef
Törnsén (red.) Monika, Ärlestig (red.) Helene
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140688361
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildning och demokrati : tidskrift för didaktik och utbildningspolitik
Örebro : Pedagogikämnet, Örebro Universitet : 1999- :
Fritt tillgänglig via
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 23, Nr 1, 2014. Tema: Skolinspektion som styrning
Artiklar och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer.
Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
Carlgren Ingrid, Eriksson Inger, Lindberg Viveca, Österlind Eva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-05196-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
Blossing Ulf
Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-06061-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella läroplaner