"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för lärarexamen, 15 hp

Engelskt namn: Degree Assignment Teacher Education

Denna kursplan gäller: 2010-05-03 och tillsvidare

Kurskod: 6ST009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt, 2009-11-09

Reviderad av: Lena Forsberg, 2010-05-05

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande utifrån ett övergripande forskningsproblem kunna: - formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket - välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - bearbeta och tolka insamlad data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer - dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Univ: Allmänt utbildningsområde 60 hp (40p)

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Betyg på kursen ges med Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För väl godkänd på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildningen. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 18

Examensarbete lärarprogrammet 15 hp

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning.
Johansson Bo, Svedner Per Olov
3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-89040-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskapliga forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.