Kursen innehåller följande huvudområden: Kvalitetsbegrepp och dess definitioner och former i olika utbildningsorganisationer. Teorier och metoder för uppföljning och utvärdering. Teorier och metoder för förbättringsarbete och lärande. Ledarens roll i en mål och resultatstyrd organisation med fokus på kvalitets och förbättringsarbete. Vidare berörs etiskt ledarskap. Kunskap om forskningsmetodik samt författande av en kortare rapport ingår.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
* redogöra för och diskutera frågeställningar som rör kvalitet och förändringsledning med tillämpning på utbildningsorganisationer
* särskilja olika metoder och faser i arbetet med kvalitet och förändring på individ, grupp och organisationsnivå
* diskutera skolutveckling som begrepp ur elev-, lärar-, organisations- och ledarskapsperspektiv
* beskriva och kunna analysera ledarens roll i ett mål och resultatstyrt system
* aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner
* samla in, bearbeta och analysera en mindre mängd data
* författa en kortare rapport inom ett begränsat problemområde, diskutera och försvara denna rapport i ett seminarium, samt genomföra en opposition på andra studenters rapporter
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 p enligt det gamla systemet) samt minst 3 års kvalificerad pedagogisk yrkesverksamhet inom skolan eller annan utbildningsverksamhet. Dispens för kravet om 180 högskolepoäng (120 p) kan i vissa fall ges.
Undervisningens upplägg
Studieformen är distans, dagtid, 25% studietakt.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Viss undervisning kommer att ske på nätet. Dessutom tillkommer s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar mellan olika avsnitt. Den som inte är närvarande vid kursträffarna tilldelas kompletterande uppgifter.
Examination
Kursdeltagarna examineras skriftligt och/eller muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. Vidare ska ett självständigt arbete, en kortare rapport, framläggas på ett slutseminarium. Då skall också en opposition på annan kursdeltagares rapport genomföras.
Aktivitet vid seminarier samt den avslutande rapporten bildar underlag för betygssättning. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, dock högst 4 provtillfällen om inte särskilda skäl föreligger. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordinarie examinationstillfälle. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
TILLGODORÄKNANDE
Den student som önska tillgodogöra utbildning som inhämtas vid annan högskola skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet. Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas, Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall rapportarbete bifogas.
Övriga föreskrifter
Varje kurs avslutas med en kursvärdering.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Utbildningsledarskap IIa: Förändringsledning och kvalitetsutveckling i skolan
Ahrenfelt Bo Förändring som tillstånd Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Introduktion till forskningsmetodik Bell Judith, Nilsson Björn 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1995 : 174 s. : ISBN: 91-44-37022-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Blossing Ulf Kompetens för samspelande skolor : om skolorganisationer och skolförbättring 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-44-01964-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Educational Administration. Theory Research, and Practice Hoy Wayne K., Miskel Cecil G. 8:e uppl : New York : McGraw Hill : 2007 :
Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :
Lindgren Lena Utvärderingsmonstret, kvalitets- och resultatmätning i offentlig sektor Studentlitteratur : 2006 :
Persson Anders Skolkulturer Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Pirinen Inger Man tager vad man haver HLS Förlag : 1999 :
Ledning och förståelse : ett kompetensperspektiv på organisationer. Sandberg Jörgen, Targama Axel Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : tur) : 181 s. : ISBN: 91-44-00791-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Starratt Robert Etiskt ledarskap Malmö : Liber : 2005 :
Studentens skrivhandbok Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil Stockholm : Liber : 1998 :
Tillkommer anvisade artiklar samt Skolverkets allmänna råd kring betyg och bedömning, individuella utvecklingsplaner och kvalitetsredovisning.