"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsledarskap I, Ledarskap i en förändrad skola, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Educational Leadership I, Leadership in a Transformed School

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6ST004

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt, 2009-05-28

Reviderad av: Prefekt, 2009-06-04

Innehåll

Syftet med kursen är att ge deltagarna kunskap om ledarskap och dess roll i ett förändrat och föränderligt samhälle samt dess konsekvenser för utbildningsorgansiationer. Kursen belyser ledarskap i skolan som en politiskt styrd organisation. Deltagarna ska få fördjupade kunskaper om den demokratiska värdegrunden och dess uttolkning för den enskilda skolan. Särskild tonvikt läggs på rektors ledarskap, lärande och kommunikation inom skolan som en lärande organisation. Kunskap om forskningsmetodik samt författande av en kortare rapport ingår.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: * beskriva och analysera skola och utbildningsledarskap ur ett värdegrundsperspektiv * översiktligt diskutera utbildningsledarskap med fokus på förändring, lärande och kommunikation * beskriva och analysera skolan som en politiskt styrd organisation * ha en översiktlig förståelse för olika forskningsmetoder * samla in, bearbeta och analysera en mindre mängd data * författa en kortare rapport inom ett begränsat problemområde, diskutera och försvara denna rapport i ett seminarium, samt genomföra en opposition på andra studenters rapporter

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120) p enligt gamla systemet) samt minst 3 års kvalificerad pedagogisk yrkesverksamhet inom skolan eller annan utbildningsverksamhet. Dispens för kravet om 180 högskolepoäng (120p) kan i vissa fall ges.

Undervisningens upplägg

Studieformen är distans, dagtid, 25% studietakt. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Viss undervisning kan komma att ske över nätet. Dessutom tillkommer s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar mellan olika avsnitt. Den som inte är närvarande vid kursträffarna tilldelas kompletterande uppgifter.

Examination

Kursdeltagarna examineras skriftligt och/eller muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. Vidare ska ett självständigt arbete, en kortare rapport, framläggas på ett slutseminarium. Då skall också en opposition på annan kursdeltagares uppsats genomföras. Aktivitet vid seminarier samt den avslutande rapporten bildar underlag för betygssättning. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, dock högst 4 provtillfällen om inte särskilda skäl föreligger. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordinarie examinationstillfälle. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. TILLGODORÄKANDEN Den student som önska tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan högskola skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet. Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraurförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall rapportarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Utbildningsledarskap I - Ledarskap i en förändrad skola

Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Reframing the path to school leadership: a guide for teachers and principals
Bolman Lee G., Deal Terence E.
Thousand Oaks : Corwin Press : 2002 :

Bredeson Paul V.
Designs for learning. A new architecture for professional development in schools
Thousand Oaks : Corwin Press : 2003 :

Educational Administration. Theory Research, and Practice
Hoy Wayne K., Miskel Cecil G.
8:e uppl : New York : McGraw Hill : 2007 :

Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94. Utbildningsdepartementet (1998)
Skolverket/Fritzes : 19 s. :

Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Skoleledelse i Norden : en kortlægning af skoleledernes arbejdsvilkår, rammebetingelser og opgaver : en rapport til Nordisk Ministerråd
Moos Lejf, Johansson Olof
København : Nordisk Ministerråd : 2000 : 351 s. :
ISBN: 92-893-0490-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Tillhandahålles av institutionen)

Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
Stockholm : Liber : 1998 :

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://utbildning.regeringen.se/publikationerinfo/pdfskriftserie/skrifts_01_4.pdf

Tillkommer anvisade artiklar.