Efter gengången kurs skall den studerande vara väl förtrogen med det regelsystem som styr skolans och förskolans verksamhet. Detta innefattar det politiska system som reglerar skolväsendet. Det omfattar också de delar av förvaltningsrätten som berör skolan som myndighetsutövande organ, som handläggning, beslut och överklagande. Utbildningen innehåller de grundläggande bestämmelserna inom offentlighetsprincipen coh informations- och yttrandefriheten som är relevanta för en skolledare. De delar av arbetsrätten som skolledare kan komma i kontakt med och som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare utgör också ett viktigt inslag.
Den stduerande skall ha så god förtrogenhet med de delar av lagstiftningen, som är relevant för en skolledare, att han elelr hon har beredskap att slå vakt om elevers och personals rättsäkerhet, grundläggande förvaltningsrätt, offentlighetsrätt, sekretessrätt och arbetsrätt. I dessa diskussioner belyses ämnen som makt, kultur, etik, genus, etnicitet.
Förväntade studieresultat
Utbildningsledarskap som vetenskap har till uppgift att beskriva, analysera, förklara och förstå, hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioenr ohc processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare samt hur chefers och ledares bedömningar och prioriteringar baserade på samhälleliga, politiska och ideologiska förutsättningar och strävanden påverkar coh styr detta ledarskap.
Kursen mål är att den studerande skall tillägna sig fördjupade kunskaper om de centrala styrdokumnet som utgör grunden för skolans verksamhet. De studerande skall också tillägna sig fördjupade kunskaper om indelninge av det offentliga skolväsendet samt grundläggande kunskaper om de delar av rättsystemet som har särskild relevans för ledningsfunktionen inom skolan.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 poäng smat minst 3 års kvalificerad pedogogisk yrkesverksamhet inom skolan eller annan utbildningsverksamhet.
Undervisningens upplägg
Studieformen är distans, dagtid, 25% studietakt.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Dessutom tillkommer s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Arbetsformerna anpassas till målen för verksamheten och varierar mellan olika avsnitt. Den som itne är närvarande tilldelas kompletterande uppgifter.
Examination
Kursdeltagarna examineras skriftligt och/eller muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. De senare preseneras i en skriftliga rapport.
För att kursdeltagarens kall kunna tillgodoräkna sig 10 poäng på kursen och erhålla betyget godkänd krävs:
* Inläsning av relevant litteratur
* Närvaro enligt schema
* Aktivt seminariedeltagande
* Individuellt författande och inlämning av kortare PM till varje semianrietillfälle (3-5 sidor)
* Individuellt författande av en uppsats som skall framläggas på slutseminarium (10-15 sidor)
* Fullgörande av opponentuppgift på slutseminarium
Prestationerna bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordinarie examinationstillfälle.
Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordnarie examinationstillfälle.
Tillgodoräknande
Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kruser osm avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2003 vecka 46
Utbildningsledarskap IIb - skolans regelverk -bestämmelser och utvecklingsriktningar
Ansvar och sekretess : [i förskola, skola och fritidshem] Bengtsson Hans, Svensson Krister, Wrange-Tholander Åsa 5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2002 : 328 s. : ISBN: 91-47-05120-5 (korr.) Se bibliotekets söktjänst
Erdis Mare Juridik för pedagoger. 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 117 s. : ISBN: 91-44-03635-3 Se bibliotekets söktjänst
Andersson Anderz Kommunal arbetsrätt. 3. [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 456 s. : ISBN: 91-44-01531-3 Se bibliotekets söktjänst
Norström Carl Sekretess i skola och förskola Göteborg : Gothia : 1999 : 316 s. : ISBN: 91-7205-170-1 Se bibliotekets söktjänst
Rektor - garant för elevernas rättssäkerhet?. Rapp Stephan, Örebro universitet Örebro : Univ.-bibl., 2001 (Sollentuna : ett) : 260 s. : ill. : ISBN: 91-7668-292-7 Se bibliotekets söktjänst
Forkman Bo Skollagen med kommentarer 2002 : grundskole-, gymnasie-, särskole-, specialskole-, gymnasiesärskole-, fristående skolor- och komvux förordningarna. Stockholm : Gothia, 2002 (Stockholm : [18], 285 s. : ISBN: 91-7205-328-3 Se bibliotekets söktjänst
Skollagstiftningens grunder : kommentarer till skollagen : motiv och praxis Tersmeden Erik, Werner Lars 1. uppl. : Stockholm : Fritze : 1995 : 303 s.a (303, [1] s.) : ISBN: 91-38-92245-2 Se bibliotekets söktjänst
Aktuella utredningar eller annan relevant litteratur som publiceras under utbildningstiden ingår i valfri litteratur om cirka 1500 sidor, som väljes i samråd med examinator.