"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsledarskap IIb, Skolans regelverk - bestämmelser och utvecklingsriktningar, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Educational Leadership IIb, School regulations - Laws and statute for stability and change

Denna kursplan gäller: 2003-11-10 och tillsvidare

Kurskod: 6ST003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statsvetenskap: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Institutionsstyrelsen, 2003-11-25

Innehåll

Efter gengången kurs skall den studerande vara väl förtrogen med det regelsystem som styr skolans och förskolans verksamhet. Detta innefattar det politiska system som reglerar skolväsendet. Det omfattar också de delar av förvaltningsrätten som berör skolan som myndighetsutövande organ, som handläggning, beslut och överklagande. Utbildningen innehåller de grundläggande bestämmelserna inom offentlighetsprincipen coh informations- och yttrandefriheten som är relevanta för en skolledare. De delar av arbetsrätten som skolledare kan komma i kontakt med och som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare utgör också ett viktigt inslag. Den stduerande skall ha så god förtrogenhet med de delar av lagstiftningen, som är relevant för en skolledare, att han elelr hon har beredskap att slå vakt om elevers och personals rättsäkerhet, grundläggande förvaltningsrätt, offentlighetsrätt, sekretessrätt och arbetsrätt. I dessa diskussioner belyses ämnen som makt, kultur, etik, genus, etnicitet.

Förväntade studieresultat

Utbildningsledarskap som vetenskap har till uppgift att beskriva, analysera, förklara och förstå, hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioenr ohc processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare samt hur chefers och ledares bedömningar och prioriteringar baserade på samhälleliga, politiska och ideologiska förutsättningar och strävanden påverkar coh styr detta ledarskap. Kursen mål är att den studerande skall tillägna sig fördjupade kunskaper om de centrala styrdokumnet som utgör grunden för skolans verksamhet. De studerande skall också tillägna sig fördjupade kunskaper om indelninge av det offentliga skolväsendet samt grundläggande kunskaper om de delar av rättsystemet som har särskild relevans för ledningsfunktionen inom skolan.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 poäng smat minst 3 års kvalificerad pedogogisk yrkesverksamhet inom skolan eller annan utbildningsverksamhet.

Undervisningens upplägg

Studieformen är distans, dagtid, 25% studietakt. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Dessutom tillkommer s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Arbetsformerna anpassas till målen för verksamheten och varierar mellan olika avsnitt. Den som itne är närvarande tilldelas kompletterande uppgifter.

Examination

Kursdeltagarna examineras skriftligt och/eller muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. De senare preseneras i en skriftliga rapport. För att kursdeltagarens kall kunna tillgodoräkna sig 10 poäng på kursen och erhålla betyget godkänd krävs: * Inläsning av relevant litteratur * Närvaro enligt schema * Aktivt seminariedeltagande * Individuellt författande och inlämning av kortare PM till varje semianrietillfälle (3-5 sidor) * Individuellt författande av en uppsats som skall framläggas på slutseminarium (10-15 sidor) * Fullgörande av opponentuppgift på slutseminarium Prestationerna bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordinarie examinationstillfälle. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordnarie examinationstillfälle. Tillgodoräknande Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kruser osm avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2003 vecka 46

Utbildningsledarskap IIb - skolans regelverk -bestämmelser och utvecklingsriktningar

Ansvar och sekretess : [i förskola, skola och fritidshem]
Bengtsson Hans, Svensson Krister, Wrange-Tholander Åsa
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2002 : 328 s. :
ISBN: 91-47-05120-5 (korr.)
Se bibliotekets söktjänst

Erdis Mare
Juridik för pedagoger.
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 117 s. :
ISBN: 91-44-03635-3
Se bibliotekets söktjänst

Andersson Anderz
Kommunal arbetsrätt.
3. [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 456 s. :
ISBN: 91-44-01531-3
Se bibliotekets söktjänst

Norström Carl
Sekretess i skola och förskola
Göteborg : Gothia : 1999 : 316 s. :
ISBN: 91-7205-170-1
Se bibliotekets söktjänst

Rektor - garant för elevernas rättssäkerhet?.
Rapp Stephan, Örebro universitet
Örebro : Univ.-bibl., 2001 (Sollentuna : ett) : 260 s. : ill. :
ISBN: 91-7668-292-7
Se bibliotekets söktjänst

Forkman Bo
Skollagen med kommentarer 2002 : grundskole-, gymnasie-, särskole-, specialskole-, gymnasiesärskole-, fristående skolor- och komvux förordningarna.
Stockholm : Gothia, 2002 (Stockholm : [18], 285 s. :
ISBN: 91-7205-328-3
Se bibliotekets söktjänst

Skollagstiftningens grunder : kommentarer till skollagen : motiv och praxis
Tersmeden Erik, Werner Lars
1. uppl. : Stockholm : Fritze : 1995 : 303 s.a (303, [1] s.) :
ISBN: 91-38-92245-2
Se bibliotekets söktjänst

Aktuella utredningar eller annan relevant litteratur som publiceras under utbildningstiden ingår i valfri litteratur om cirka 1500 sidor, som väljes i samråd med examinator.