Engelskt namn: Degree Project Special Education Programme
Denna kursplan gäller: 2019-04-22
och tillsvidare
Kurskod: 6SP060
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2019-04-24
Innehåll
Genom deltagande i kursen får studenten träning under handledning för att självständigt kunna planera, genomföra och skriva ett examensarbete inom det specialpedagogiska området. Det innebär att ett vetenskapligt problem formuleras, undersöks, analyseras, tolkas och diskuteras i enlighet med vetenskaplig praxis. Teoretiska perspektiv, metodologiska överväganden och etiska aspekter tillämpas och fördjupas i relation till valt ämne. Under kursen får studenten fördjupade kunskaper om vetenskapsteoretiska traditioner och förhållningssätt genom handledning, seminarier och självständigt arbete. Genom deltagande i kursaktiviteterna tränas studentens förmåga att systematiskt bearbeta och värdera information med relevans för valt forskningsproblem.
Förväntade studieresultat
Examensarbete specialpedagogprogrammet, 15 hp Degree Project Special Education Programme, 15 hp
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
visa bred kunskap om det forskningsområde som examensarbetet är en del av
visa fördjupad kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, av relevans för den problematik som behandlas i examensarbetet
visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av vetenskapliga teorier och metoder
Färdighet och förmåga
självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie inom det specialpedagogiska området med relevans för vald specialisering
självständigt genomföra och skriva en teoretiskt förankrad analys av insamlade data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och försvara sitt examensarbete, kritiskt granska och värdera samt diskutera medstudenters examensarbeten
föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters examensarbeten
självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig specialpedagogisk forskning
Behörighetskrav
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp, Specialpedagogens och Speciallärarens yrkesfunktion 15 hp. Därutöver ytterligare godkända kurser om minst 22,5 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Aktivt deltagande i ett muntligt seminarium (U/G)
Individuell muntlig opposition vid slutseminarium (U/G)
Individuell muntligt försvar av det egna examensarbetet vid slutseminarium (U/G)
Individuell (alternativt i par) skriftligt examensarbete (U/G/VG)
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på examensarbetet samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2019 vecka 17
Erikson Martin G. Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. : ISBN: 978-91-44-04817-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder Bryman Alan, Nilsson Björn Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor : ISBN: 978-91-47-11206-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis 3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. : ISBN: 9789147111510 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst