Engelskt namn: Developmental disabilities and their implications for development of knowledge and communication
Denna kursplan gäller: 2018-10-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SP055
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-06-13
I kursen behandlas speciallärarens uppdrag när det gäller att självständigt och i samarbete med andra planera och genomföra undervisning för elever med utvecklingsstörning/intellektuell funktionsnedsättning. Vidare behandlas undervisning och kunskapsutveckling inom de ämnen/ämnesområden som ingår i kursplaner för grundsärskola, gymnasiesärskola och särskild utbildning för vuxna.
Betydelsen av kommunikation i lärandemiljöer analyseras med hjälp av teorier om språkutveckling och kommunikationssvårigheter samt sätts i relation till flerspråkighet. Även olika former av alternativ och kompletterande kommunikation behandlas och problematiseras.
Arbetssätt och stödjande handlingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet diskuteras i förhållande till teorier om lärande och undervisning. Kursen innefattar vidare en orientering om och kritisk granskning av kartläggningsmaterial, undervisningsmaterial och programvaror för undervisning. Olika former för åtgärdsprogram och IUP analyseras och diskuteras i förhållande till styrdokumentens mål. Kunskapsbedömning och betygssättning behandlas varvid elevens och vårdnadshavarens delaktighet i bedömningsprocessen också beaktas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lägst betyget G på kursen Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt lägst betyget G på moment 1 och 2 i kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning av fältstudier och litteraturstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Studenten examineras i form av:
För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i alla tre examinationsdelar. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga problemformuleringsuppgiften. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Den som erhållit betyget godkänt på kursen kan ej examineras för högre betyg. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Om ordinarie prov genomförs i maj eller juni ska omprov erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Omprov ska erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ett andra omprov (ett så kallat uppsamlingsprov) erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för pedagogik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Obligatorisk
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
3., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 224 s. :
ISBN: 978-91-40-68446-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Marianne
Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet?: Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet
Projekt inom kompetensfonden, Förskoleverksamheten, Rinkeby stadsdelsförvaltning : 2006 :
http://sherwood.lh.umu.se:8080/upload/Rinkebyrapport(8).pdf
Obligatorisk
Stories that Promote Understanding of Children with Special Needs: A Look at Autism Spectrum Disorders, Tourette Syndrome, Down Syndrome, and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
Maples Lucy, Applin Janet L.
Community & Junior College Libraries, 15(4), pp. 176-187 : 2009 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02763910903212911
Obligatorisk
Learning mathematics in mainstream secondary schools: experiences of students with Downs syndrome
Monari Martinez Elisabetta, Benedetti Nives
European Journal of Special Needs Education, 26(4), pp. 531-540 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2011.597179
Obligatorisk
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk
Språkutveckling och språkstörning, Del 2: Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:91-44-01764-2 LIBRIS-ID:11465335 : 2010 :
Obligatorisk
Läsförståelse genom strukturerade textsamtal : för elever som behöver särskilt stöd
Reichenberg Monica, Lundberg Ingvar
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2011 : 147 s. :
ISBN: 978-91-27-42368-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
Malmö : Gleerups : 2011 :
ISBN: 91-40-67645-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children: epidemiological and linguistic studies
Akademisk avhandling, Studies in logopedics and phoniatrics, Lund University, no. 4 : 2003 :
Obligatorisk
Matematikundervisning i grundsärskolan : en utvärdering av Matematiksatsningen
Stockholm : Skolverket : 2011 : 75 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enhancing phonological awareness and letter knowledge in preschool children with Down syndrome
van Bysterveldt Anne K., Gillon Gail T., Moran Catherine
International Journal of Disability, Development and Education, 53(3), pp. 301-329 : 2006 :
Obligatorisk
Wilder Jenny
Kommunikationen hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar : en systematisk kunskapsöversikt
Kalmar : Nationellt kompetenscentrum anhöriga : 2013 : 84, [30] s. :
http://www.anhoriga.se/Global/St%C3%B6d%20och%20kunskap/Publicerat/Kunskaps%C3%B6versikter/Dokument/Kunskapsoversikt_Kommunikation_FFN_Wilder_webb.pdf
ISBN: 9789187731051
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Östlund Daniel
Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2012 : 264 s. :
ISBN: 9789186295325
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst