Engelskt namn: Neurodevelopmental Disorders in Different Learning Environments
Denna kursplan gäller: 2022-05-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-05-02
Kursplan för kurser med start mellan 2022-04-25 och 2022-05-01
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-06 och 2022-04-24
Kurskod: 6SP051
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-02-28
Reviderad av: Prefekten, 2023-05-15
I den här kursen är det centrala temat neuropsykiatriska svårigheter och deras uttryck och konsekvenser i en pedagogisk praktik. Utifrån aktuell forskning ges en fördjupad inblick i perspektiv och teorier av betydelse för förståelsen av neuropsykiatriska svårigheter hos barn och ungdomar i olika lärmiljöer. I kursen redogörs för ett utvecklingsrelaterat perspektiv på lärande med beaktande av kontextuella faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter. I detta inryms bland annat kognitiva, sociala och emotionella aspekter. Särskild vikt läggs vid konsekvenser av neuropsykiatriska svårigheter i pedagogisk, social och fysisk lärmiljö, till exempel genom att ge fördjupad kunskap om pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel som syftar till att skapa lärmiljöer som möjliggör för ökad delaktighet för den enskilde individen. Vidare ger kursen en genomgång av utredningsförfarande, komorbiditet, överlappande tillstånd, behandlingsmetoder och samhälleliga insatser.
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika neuropsykiatriska svårigheter och dess konsekvenser för lärande och utveckling, särskilt med avseende på kognitiva, sociala och emotionella svårigheter
- visa förståelse för diagnostisering inom området neuropsykiatriska svårigheter,
- visa kunskap om pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel som möter individens behov vid neuropsykiatriska svårigheter
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att utforma och anpassa olika lärmiljöer så att de möter individens behov vid neuropsykiatriska svårigheter
- visa förmåga för hur hantering, bemötande och metoder för lärande kan genomföras för att anpassas till barn och unga med neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska olika perspektiv, teorier och praktiska förhållningssätt i relation till neuropsykiatriska svårigheter hos barn och unga, och
- värdera betydelsen av olika behandlingsmetoder, samhälleliga insatser och samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra verksamheter relaterat till neuropsykiatriska svårigheter.
Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av seminarium och workshop. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursdelar kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga hemtentamen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.255314). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Programtillhörighet: Specialpedagogprogrammet, Speciallärarprogrammet
Observera att man kan välja på två ställen mellan två eller tre böcker. Se läshänvisningar nedan.
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Välj mellan denna bok eller Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Sjölund A., Jahn C., Lindgren A. & Reuterswärd M. eller Tydliggörande pedagogik i förskolan av Edfelt D., Sjölund A., Jahn C. & Reuterswärd M.
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Välj mellan denna bok eller Tydliggörande pedagogik i förskolan av Edfelt D., Sjölund A., Jahn C. & Reuterswärd M. eller Autism och adhd i gymnasieskolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Edfelt A., Karlsson A., Lindgren A. & Sjölund A.
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Välj mellan denna bok eller Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Sjölund A., Jahn C., Lindgren A. & Reuterswärd M. eller Autism och adhd i gymnasieskolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Edfelt A., Karlsson A., Lindgren A. & Sjölund A.
Gillberg Christopher
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 167 sidor :
ISBN: 978-91-27-82328-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Jensen Linda
Inkluderingskompetens vid adhd & autism
[Södra Sandby] : Be My Rails Publishing : [2017] : 355 sidor :
ISBN: 978-91-982414-8-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
NPF för lärare : fokus på pedagogiskt arbete
Borg Anna, Carlsson Kendall Gunilla
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 173 sidor :
ISBN: 9789144144979
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Aktuella styrdokument, artiklar och kompendium tillkommer.
Aktuella styrdokument, artiklar och kompendium tillkommer.