Engelskt namn: Introduction to the Field of Education for Special Needs
Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SP050
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-02-28
Reviderad av: Prefekten, 2023-11-20
I kursen uppmärksammas och behandlas historiska och samhälleliga aspekter på hur specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska professioner formats, styrts och förändrats. Centrala specialpedagogiska teorier, begrepp och perspektiv introduceras, diskuteras och problematiseras. Särskilt uppmärksammas deras betydelse för den pedagogiska verksamhetens utformning och genomförande. Kunskap om det specialpedagogiska forskningsfältet samt relationen mellan vetenskap, beprövad erfarenhet och yrkesutövning introduceras. Dessutom behandlas barns kognitiva och socioemotionella utveckling samt språk- och begreppsutveckling från förskoleåldern till tonåren.
Efter kursen ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets schema och studieguide. Notera även att vissa schemalagda digitala inslag kan förekomma under självstudieperioden.
I kursen ingår litteratur på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att få betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts i den individuella skriftliga hemtentamen.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra provtillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds andra provtillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje provtillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk Forskning i Sverige, 12(2), 84-95 : 2007 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/download/7723/6778
Obligatorisk
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
(Kap 1-3 och 7)
Asp-Onsjö Lisa
Specialpedagogik - från "en skola för alla" till strukturell exkludering
Ingår i: Lärande, skola, bildning. 5. utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur: ISBN: 9789127827974 : 2020 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 11. Finns på kurssajten
Baddeley A. D.
The episodic buffer: A new component of working memory?
Trends in Cognitive Sciences, 4, 417422 : 2000 :
Obligatorisk
The role of the school environment in relational aggression and victimization
Elsaesser C., Gorman-Smith D., Henry D.
Journal of youth and adolescence, 42, 235-249 : 2013 :
Obligatorisk
The development of mentalisation in children from a theory of mind perspective
Ensink K., Mayes L. C.
Psychoanalytic Inquiry, 30, 301-337 : 2010 :
Obligatorisk
Exekutiva funktioner hos barn och unga
Fleischer Anne Vibeke, From Käte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-11226-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap 1-4)
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Svensson Gudrun, Svensson Jenny, Strazer Boglárka, Wedin Åsa
Stockholm : Skolverket : 2018 : 158 sidor :
ISBN: 9789175593166
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 242 s. :
ISBN: 9789144095172
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
(Kap. 1-5)
What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Obligatorisk
Developmental changes in Executive Functioning
Lee K., Bull R., Ho R.M H.
Child Development, 84, 1933-1953. doi: 10.1111/cdev.12096 : 2013 :
Obligatorisk
Malmqvist Johan
Statliga perspektivskiften inom specialpedagogik. Exemplet: speciallärare och/eller specialpedagoger
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :
http://undervisningshistoria.se/statliga-perspektivskiften-inom-specialpedagogik-exemplet-speciallarare-ocheller-specialpedagoger/
Obligatorisk
Nilholm Claes
Från specialpedagogik till inkluderande pedagogik
Ingår i:
Pedagogik som vetenskap
Malmö : Gleerups : [2018] : 198 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Kap. 12) Finns på kurssajten
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Rosenqvist Aulin Jeremias (Jerry)
Differentiering och likvärdighet i backspegeln ett utvecklingsperspektiv
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :
http://undervisningshistoria.se/differentiering-och-likvardighet-i-backspegeln-ett-utvecklingsperspektiv/#more-722
Obligatorisk
Runesdotter Caroline
Juridifiering i skolan- möjligheter och risker
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://undervisningshistoria.se/juridifiering-i-skolan-mojligheter-och-risker/
Barn, barndom och samhälle : svensk utbildningshistoria
Sandin Bengt, Sundkvist Maria
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 165 s. :
ISBN: 978-91-40-67824-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning
Göransson Kerstin, Lindqvist Gunilla, Klang Nina, Magnusson Gunnlaugur, Nilholm Claes
Karlstad University Studies : 2015 :
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A784444&dswid=-2755
Obligatorisk
The structure of working memory from 4 to 15 years of age
Gathercole S. E., Pickering S. J., Ambridge B., Wearing H.
Developmental Psychology, 40, 177 190 : 2004 :
Obligatorisk
The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: A latent variable analysis
Miyake A., Friedman N. P., Emerson M. J., Witzki A. H., Howerter A., Wager T. D.
Cognitive Psychology, 41, 49100 : 2000 :
Obligatorisk
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk Forskning i Sverige, 12(2), 84-95 : 2007 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/download/7723/6778
Obligatorisk
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
(Kap 1-3 och 7)
Asp-Onsjö Lisa
Specialpedagogik - från "en skola för alla" till strukturell exkludering
Ingår i: Lärande, skola, bildning. 5. utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur: ISBN: 9789127827974 : 2020 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 11. Finns på kurssajten
Baddeley A. D.
The episodic buffer: A new component of working memory?
Trends in Cognitive Sciences, 4, 417422 : 2000 :
Obligatorisk
The role of the school environment in relational aggression and victimization
Elsaesser C., Gorman-Smith D., Henry D.
Journal of youth and adolescence, 42, 235-249 : 2013 :
Obligatorisk
The development of mentalisation in children from a theory of mind perspective
Ensink K., Mayes L. C.
Psychoanalytic Inquiry, 30, 301-337 : 2010 :
Obligatorisk
Exekutiva funktioner hos barn och unga
Fleischer Anne Vibeke, From Käte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-11226-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap 1-4)
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Svensson Gudrun, Svensson Jenny, Strazer Boglárka, Wedin Åsa
Stockholm : Skolverket : 2018 : 158 sidor :
ISBN: 9789175593166
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 242 s. :
ISBN: 9789144095172
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
(Kap. 1-5)
What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Obligatorisk
Developmental changes in Executive Functioning
Lee K., Bull R., Ho R.M H.
Child Development, 84, 1933-1953. doi: 10.1111/cdev.12096 : 2013 :
Obligatorisk
Malmqvist Johan
Statliga perspektivskiften inom specialpedagogik. Exemplet: speciallärare och/eller specialpedagoger
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :
http://undervisningshistoria.se/statliga-perspektivskiften-inom-specialpedagogik-exemplet-speciallarare-ocheller-specialpedagoger/
Obligatorisk
Nilholm Claes
Från specialpedagogik till inkluderande pedagogik
Ingår i:
Pedagogik som vetenskap
Malmö : Gleerups : [2018] : 198 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Kap. 12) Finns på kurssajten
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Rosenqvist Aulin Jeremias (Jerry)
Differentiering och likvärdighet i backspegeln ett utvecklingsperspektiv
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :
http://undervisningshistoria.se/differentiering-och-likvardighet-i-backspegeln-ett-utvecklingsperspektiv/#more-722
Obligatorisk
Runesdotter Caroline
Juridifiering i skolan- möjligheter och risker
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://undervisningshistoria.se/juridifiering-i-skolan-mojligheter-och-risker/
Barn, barndom och samhälle : svensk utbildningshistoria
Sandin Bengt, Sundkvist Maria
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 165 s. :
ISBN: 978-91-40-67824-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
ISBN: 9789144058160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap. 1, 3 och 5)
Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning
Göransson Kerstin, Lindqvist Gunilla, Klang Nina, Magnusson Gunnlaugur, Nilholm Claes
Karlstad University Studies : 2015 :
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A784444&dswid=-2755
Obligatorisk
The structure of working memory from 4 to 15 years of age
Gathercole S. E., Pickering S. J., Ambridge B., Wearing H.
Developmental Psychology, 40, 177 190 : 2004 :
Obligatorisk
The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: A latent variable analysis
Miyake A., Friedman N. P., Emerson M. J., Witzki A. H., Howerter A., Wager T. D.
Cognitive Psychology, 41, 49100 : 2000 :
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.