"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning, 30 hp

Engelskt namn: Degree project for the Postgraduate Diploma in Special Needs Training with specialisation in learning disabilities

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6SP047

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-21

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå specialpedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid fördjupad vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen. Ämnet för examensarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren och ska fokusera på specialpedagogik med inriktning mot utvecklingsstörning. I examensarbetet ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för examensarbetets specifika forskningsområde
  • visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i examensarbetet
  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för examensarbetets specifika kunskapsobjekt och studieobjekt 

Färdigheter och förmågor

  • självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett examensarbete med relevans för det specialpedagogiska forskningsområdet med inriktning mot utvecklingsstörning
  • självständigt genomföra och rapportera en teoretisk grundad analys av insamlad data

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och försvara examensarbetet samt granska, värdera och diskutera medstudenters examensarbeten med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
  • föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters arbeten
  • självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig specialpedagogisk forskning

Behörighetskrav

Det specialpedagogiska fältet 15 hp eller motsvarande. Därutöver ytterligare godkända kurser om minst 30 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen kan delvis ges på engelska.
 

Examination

Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap, förståelse, färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt examensarbete. Studenternas värderingsförmåga och förhållningssätt examineras såväl genom examensarbetet som i seminarier. Studentens prestationer på det individuella examensarbetet bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Studenten ska göra en begäran om byte av examinator hos prefekten.

Handledningsresursen ska i huvudsak nyttjas under den termin då kursen ges men kan i begränsad omfattning nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar. 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 8

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s :
http://195.17.252.28/vrshop_pdf/etikreglerhs.pdf
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst