Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
I kursen ges en orientering i grundläggande ontologiska och epistemologiska frågeställningar. Dessa frågor relateras till specialpedagogikens studieobjekt och utgör förutsättningar för att problematisera och diskutera verklighetens beskaffenhet inom specialpedagogisk forskning. I kursen belyses även kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Särskild betoning ges till värderingen av olika forskningsmetoders kvalitet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa kunskap om och förståelse för olika ontologiska och epistemologiska ställningstaganden, och hur de påverkar processen i specialpedagogisk forskning
visa kunskap om kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
Färdigheter och förmågor
formulera och tillämpa ontologiska och epistemologiska ställningstaganden i relation till egen vetenskaplig forskningsverksamhet
självständigt kunna genomföra såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar och kunna motivera val av design, datainsamlings- och analysmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
ta ställning till och argumentera för val av egna vetenskapsfilosofiska utgångspunkter
reflektera om forskningsetiska dilemman
kritiskt bedöma och värdera kvaliteten hos kvantitativa och kvalitativa undersökningar
Behörighetskrav
Lärarexamen eller motsvarande, tre års lärarerfarenhet efter examen.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Examination
De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i en tregradig betygskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan lärare utses som examinator.
Studenten examineras i form av: • individuell skriftlig forskningsplan (U/G/VG) • individuell skriftlig reflektion kring det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G)
För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i alla examinationsdelar. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga forskningsplanen.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Ejlertsson G. Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik Lund : Studentlitteratur : 2005 : ISBN: 91-44-03164-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv Olsson Henny, Sörensen Stefan 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. : ISBN: 91-47-10051-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Surviving your dissertation : a comprehensive guide to content and process Rudestam Kjell Erik, Newton Rae R. 3. ed. : Los Angeles : SAGE Publications : 2007 : viii, 317 p. : http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip073/2006035884.html ISBN: 1412916798 (pbk. : alk. paper) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Silverman David Qualitative research : issues of theory, method and practice 3. ed. : London : SAGE : 2011 : 450 s. : ISBN: 9781849204170 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie 3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. : ISBN: 9789147098804 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Yates Lyn What does good education research look like? Situating a field and its practices Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. : ISBN: 0-335-21247-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Bunge Mario Augusto Finding philosophy in social science New Haven, Conn. : Yale University Press : cop. 1996 : 432 s. : ISBN: 0-300-06606-6 (cloth : alk. paper) ; CIP entry Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv Olsson Henny, Sörensen Stefan 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. : ISBN: 91-47-10051-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Yates Lyn What does good education research look like? Situating a field and its practices Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. : ISBN: 0-335-21247-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst