Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå specialpedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid fördjupad vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för examensarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren och ska fokusera på specialpedagogik med inriktning mot utvecklingsstörning. I examensarbetet ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa fördjupad kunskap om och förståelse för examensarbetets specifika forskningsområde
visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i examensarbetet
visa fördjupad kunskap om och förståelse för examensarbetets specifika kunskapsobjekt och studieobjekt
Färdigheter och förmågor
självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett examensarbete med relevans för det specialpedagogiska forskningsområdet med inriktning mot utvecklingsstörning
självständigt genomföra och rapportera en teoretisk grundad analys av insamlad data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och försvara examensarbetet samt granska, värdera och diskutera medstudenters examensarbeten med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters arbeten
självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig specialpedagogisk forskning
Behörighetskrav
Lärarexamen eller motsvarande, tre års lärarerfarenhet efter examen.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap, förståelse, färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt examensarbete. Studenternas värderingsförmåga och förhållningssätt examineras såväl genom examensarbetet som i seminarier.
Studentens prestationer på det individuella examensarbetet bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens registrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 51
Asplund Johan Avhandlingens språkdräkt Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. : ISBN: 91-7374-401-8 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst