"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingsstörning - undervisning, kommunikation och kunskapsutveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental disabilities and their implications for development of knowledge and communication

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6SP044

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-13

Innehåll

I kursen behandlas speciallärarens uppdrag när det gäller att självständigt och i samarbete med andra planera och genomföra undervisning för elever med utvecklingsstörning/ intellektuell funktionsnedsättning. Vidare behandlas undervisning och kunskapsutveckling inom de ämnen/ämnesområden som ingår i kursplaner för grundsärskola, gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna.

Betydelsen av kommunikation i lärandemiljöer analyseras med hjälp av teorier om språkutveckling och kommunikationssvårigheter samt sätts i relation till flerspråkighet. Även olika former av alternativ och kompletterande kommunikation behandlas och problematiseras.

Arbetssätt och stödjande handlingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet diskuteras i förhållande till teorier om lärande och undervisning. Kursen innefattar vidare en orientering om och kritisk granskning av kartläggningsmaterial, undervisningsmaterial och programvaror för undervisning. Olika former för åtgärdsprogram och IUP analyseras och diskuteras i förhållande till styrdokumentens mål. Kunskapsbedömning och betygssättning behandlas varvid elevens och vårdnadshavarens delaktighet i bedömningsprocessen också beaktas.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om skolsvårigheter inom tal- och språkutveckling samt kommunikation
  • visa prov på fördjupade kunskaper inom kommunikation samt något av de ämnen/ämnesområden som ingår i kursplanerna inom grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna
  • ha kännedom om aspekter som rör flerspråkighet i kombination med utvecklingsstörning
  • påvisa fördjupade kunskaper om undervisningsmetoder för allsidig kunskapsutveckling hos elever med utvecklingsstörning i relation till kunskapsmålen
  • uppvisa kunskap om de nationella styrdokumenten för verksamhet i grundsärskolan, gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna
     

Färdigheter och förmågor

  • analysera skolsvårigheter kopplade till kommunikation samt inom andra undervisningsämnen och vid  behov introducera alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
  • utforma åtgärdsprogram/IUP för enskilda elever
  • omsätta styrdokumentens mål i relation till undervisningsinnehåll,  arbetssätt och relevanta bedömningsformer
     

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera speciallärarens uppdrag och värdera sitt eget behov av fortsatt kunskapsutveckling
  • reflektera över betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga i förhållande till speciallärarrollen
  • värdera och bedöma relevansen av olika kartläggningsmaterial och läromedel för grundsärskola, gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna
  • analysera och diskutera betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation i relation till kunskapsutveckling
  • problematisera relationen mellan undervisningsuppdraget, kunskapsutveckling, och olika bedömningsformer
  • värdera och ta ställning till olika strategier för återkoppling av omdöme/kunskapsbedömning till elever och vårdnadshavare utifrån etiska och kommunikativa aspekter
     

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande, tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs.

Examination

De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i tregradig betygskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Studenten examineras i form av:
- Individuell muntlig och skriftlig framställning av ett självständigt fördjupningsarbete inom något av de ämnen/ämnesområden som ingår i kursplanerna för grundsärskola, gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna (U/G/VG)
- Fallseminarium - upprättande av åtgärdsuppgift (U/G)
- Individuell skriftlig reflektion över eget lärande i relation till kursens innehåll och form (U/G)

För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i samtliga examinationsdelar. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt göra kritiska granskningar och analyser.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan lärare utses som examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. Blankett för ansökan: umu.se/blankett/SA. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis motiveras detta skriftligt. Ett avslag på ansökan är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Obligatorisk

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-10

Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson Anders
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 180 s. :
ISBN: 978-91-40-67602-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Marianne
Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet?: Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet
Projekt inom kompetensfonden, Förskoleverksamheten, Rinkeby stadsdelsförvaltning : 2006 :
http://sherwood.lh.umu.se:8080/upload/Rinkebyrapport(8).pdf
Obligatorisk

Stories that Promote Understanding of Children with Special Needs: A Look at Autism Spectrum Disorders, Tourette Syndrome, Down Syndrome, and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
Maples Lucy, Applin Janet L.
Community & Junior College Libraries, 15(4), pp. 176-187 : 2009 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02763910903212911
Obligatorisk

Learning mathematics in mainstream secondary schools: experiences of students with Down’s syndrome
Monari Martinez Elisabetta, Benedetti Nives
European Journal of Special Needs Education, 26(4), pp. 531-540 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2011.597179
Obligatorisk

Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk

Språkutveckling och språkstörning, Del 2: Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:91-44-01764-2 LIBRIS-ID:11465335 : 2010 :
Obligatorisk

Läsförståelse genom strukturerade textsamtal : för elever som behöver särskilt stöd
Reichenberg Monica, Lundberg Ingvar
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2011 : 147 s. :
ISBN: 978-91-27-42368-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
Malmö : Gleerups : 2011 :
ISBN: 91-40-67645-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children: epidemiological and linguistic studies
Akademisk avhandling, Studies in logopedics and phoniatrics, Lund University, no. 4 : 2003 :
Obligatorisk

Skolverket
Matematikundervisning i grundsärskolan: En utvärdering av Matematiksatsningen
Rapport 368, Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2722.pdf%3Fk%3D2722
Obligatorisk

Enhancing phonological awareness and letter knowledge in preschool children with Down syndrome
van Bysterveldt Anne K., Gillon Gail T., Moran Catherine
International Journal of Disability, Development and Education, 53(3), pp. 301-329 : 2006 :
Obligatorisk

Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.